Pit
Enquête

Wat is jouw favoriete studio-album ooit uit Duitsland?

Accept – Balls To The Wall [1983]
Avantasia – The Metal Opera [2001]
Bethlehem – Dictius Te Necare [1996]
Blind Guardian – Nightfall In Middle-Earth [1998]
Destruction – Infernal Overkill [1985]
Equilibrium – Sagas [2008]
Gamma Ray – Land Of The Free [1995]
Grave Digger – Tunes Of War [1996]
Haggard – Eppur Si Muove [2004]
Heaven Shall Burn – Iconoclast [2008]
Helloween – Keeper Of The Seven Keys Part II [1988]
Kreator – Pleasure To Kill [1986]
Masterplan – Masterplan [2003]
Necrophagist – Epitaph [2004]
Obscura – Cosmogenesis [2009]
Powerwolf – Bible Of The Beast [2009]
Rammstein – Mutter [2001]
Running Wild – Death Or Glory [1989]
Scorpions – Love At First Sting [1984]
Sodom – Agent Orange [1989]
Tankard – Chemical Invasion [1987]
The Ocean – Pelagial [2013]
The Ruins Of Beverast – Rain Upon The Impure [2006]
Warlock – Triumph And Agony [1987]
een andere Duitse langspeler, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    3 juni:
  • Alter Bridge en Mammoth WVH
  • Lost Society
  • Salvage, Changing Tides en Tigerknife
  • Yes
  • 4 juni:
  • Ghost en Halestorm
  • Staal, Menschwalsch, Busse En De Batavieren
  • World Decay, Bladecrusher en Drôvich
  • 5 juni:
  • Turnstile
  • 6 juni:
  • Gojira, Bloodywood en Urne
  • Yes
  • 7 juni:
  • Rottenness, Gorgatron en Man As Plague
  • Sweden Rock Festival
  • 8 juni:
  • Sweden Rock Festival
  • The Creepshow
  • 9 juni:
  • Into The Grave
  • No Warning, One King Down, No Turning Back, Shutdown, Worst Doubt en Simulakra
  • Onthou en Gavran
  • Sweden Rock Festival
Geen concerten bekend voor 03-07-2023.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Bernd Basmer (Superior) - 54
  • Doro Pesch (Doro) - 59
  • Hans Rutten (The Gathering) - 54
  • Ian Hunter (Mott The Hoople) - 84
  • Jocke Skog (Clawfinger) - 54
  • Jonne Järvelä (Korpiklaani) - 49
  • Kerry King (Slayer) - 59
  • Luke Brimblecombe (The Disciples Of Zoldon) - 39
  • Matt Pike (High On Fire) - 51
  • Peter Tägtgren (Hypocrisy) - 53
  • Suzi Quatro - 73
  • Tonmi Lillman (Vanguard) - 50

Vandaag overleden:
  • Bidi van Drongelen (Astrosoniq) - 2017
  • Ken Kelly (illustrator) - 2022
  • Tomas "Quorthon" Forsberg (Bathory) - 2004
Review

The Offering - Seeing The Elephant
Jaar van release: 2022
Label: Century Media Records

 -

Gelukkig, ze bestaan nog. Van die bands met platen die je omverblazen en waarbij je even geen flauw idee hebt van waar je nu eigenlijk naar luistert. Dat geldt in het bijzonder voor de tweede langspeler van het Amerikaanse The Offering. De veelkleurige olifant die de cover siert van Seeing The Elephant is wellicht een hint naar de muzikale veelzijdigheid van het kwartet. Of misschien is het wel een psychedelische nachtmerrie, waarvan de gelige ogen zowel hoopvol als wanhopig kunnen worden opgevat. Je kunt erin zien wat je wil en tot op zekere hoogte geldt dat ook voor de storm van geluid waar je als luisteraar op wordt getrakteerd.

The Offering kon drie jaar geleden op veel enthousiasme rekenen voor zijn veelkleurig debuutalbum HOME. Lofredes zullen ook worden afgestoken op deze tweede schijf. De wervelwind van moderne metal omvat ditmaal tien nummers, waarvan de eerste paar genadeloos overweldigen. Het geluid is overduidelijk modern, maar dat dekt de muzikale inhoud van dit viertal nauwelijks. Er komen flarden van nu-metal, death, thrash en progrock voorbij. Zelfs jazzriedels en geluiden die meer bij chaotische noise passen dan bij een band die van dit alles aanlokkelijke en goed klinkende songs weet te bakken. Buitengewoon knap, want wanneer je eenmaal aan de wilde geluidsbrij gewend bent geraakt, ontwaren zich tussen al dat gitaargeweld pakkende en moderne nummers.

Het schrijfwerk is grotendeels in handen van gitarist Nishad George. Zijn nummers staan emotioneel en tekstueel bol van persoonlijk leed, maar ze gaan ook over maatschappelijke thema's (bijvoorbeeld Flower Children). Het kleine en grote heeft een plaats in de muziek van de snarenplukker, maar nimmer verliest hij de song uit het oog. Het brede scala aan gevoelens moet een plaats en uitlaatklep krijgen, zowel het harde en rauwe, alsook het intieme en het introspectieve van bescheiden formaat. Tussen het energieke, chaotische beukwerk van Rose Fire en Ghost Mother zijn er dan ook rustigere, korte intermezzo's te vinden in de vorm van de titelsong en Tipless. Het mystieke My Heroine en melodieuze Tiny Disappointments komen nog het meest in de buurt van ballads. Al liggen grootse, ruige uitspattingen daar ook constant op de loer. Dat geldt ook voor het afsluitende Esther Weeps, dat als enige track een duidelijk minpunt heeft in de vorm van plastic klinkend gesnik bij aanvang van het nummer.

Op het overige materiaal valt weinig aan te merken. Vooral de openingstrack W.A.S.P. maakt indruk met enerzijds een aangenaam melodieus en progressief middendeel en anderzijds meedogenloos, modern beukwerk, maar bij een volgende luisterbeurt komt het eerdergenoemde, wilde Rose Fire keihard binnen. In één woord fantastisch! Vocalist Alexander Richichi is veelzijdig met priemend hoge uithalen, aangename cleane partijen en brute schreeuwen die uit zijn tenen lijken te komen. De veelzijdigheid die de band als geheel kenmerkt, geldt dan ook voor ieder van de leden.

Het enthousiasme waarmee debuutalbum HOME enkele jaren geleden werd ontvangen, is ook op dit nieuwe materiaal van toepassing. Er gebeurt zoveel op dit album, dat het niet snel zal vervelen. Wanneer je het warm krijgt bij de gedachte aan een band die invloeden van Nevermore, Shining (Nor), System Of A Down, Slipknot, Psychotic Waltz en weet ik veel wat nog meer, combineert tot een geweldig klinkende mix, mag je The Offering met Seeing The Elephant niet aan je voorbij laten gaan.

Tracklist:
1. W.A.S.P.
2. Ghost Mother
3. Tipless
4. Rose Fire
5. Seeing The Elephant
6. My Heroine
7. Flower Children
8. Tiny Disappointments
9. With Consent
10. Esther Weeps

Score: 90 / 100

Reviewer: Walter
Toegevoegd: 12 november 2022

Dynamo Metalfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2023 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.