Alcatraz
Enquête

Marco van Basten vond het maar niks dat Linkin Park voor de aftrap van de Champions League-finale op 31 mei een optreden verzorgde. Wat vind jij van de Amerikaanse gewoonte om grote sportwedstrijden op te vrolijken met een concert?

Geweldig, ook voor aanvang van de wedstrijd
Prima, maar niet voor het duel wanneer de spelers zich willen opwarmen
Dat is iets voor pop-acts, niet voor heavy bands als Linkin Park en Gojira
Zo’n muzikaal optreden is onzin, het publiek komt voor de sportwedstrijd
Sport is kut, laat die band elders een eigen concert doen voor hun fans
Van mij hoeft het niet, maar ik gun zo’n band wel de extra exposure
Normaliter vind ik het een goed idee, maar Linkin Park was echt slecht
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    10 juni:
  • Whitechapel
  • 11 juni:
  • King Diamond, Paradise Lost en Angel Witch
  • Myles Kennedy
  • W.A.S.P.
  • 12 juni:
  • Man as Plague, Gallamesh en Everything Decays
  • 13 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague en The Unslain
  • 14 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague
  • Sorcerer
  • 15 juni:
  • Into The Grave
Kalender
Vandaag jarig:
  • Andrew Howard (Twisted Method)† - 43
  • Gregg Bissonette (Lana Lane) - 66
  • Jon Lord (Deep Purple)† - 84
  • Lars F. Larsen (Manticora) - 52
  • Les Paul† - 110
  • Matt Bellamy (Muse) - 47
  • Mike Coolen (Within Temptation) - 50
  • Nicolas Dubois (Amartia) - 43
  • Paul Chapman (UFO) - 71
  • Pete Gill (Saxon) - 74
  • Pete Kaipanen (Skyward) - 46
  • Ramón Lage (Avalanch) - 52
  • Randy Burns (producent) - 71
  • Skip James† - 123
  • Tomas "Samoth" Haugen (Emperor) - 51
  • Trevor Bolder (Uriah Heep) - 75
  • Wes Scantlin (Puddle Of Mudd) - 53
Review

Therion - Leviathan II
Jaar van release: 2022
Label: Nuclear Blast Records

 -

Wat vliegt de tijd. Volgend jaar bestaat Christofer Johnsson's Therion alweer vijfendertig jaar. Gedurende dat drieënhalf decennium is de band aardig veranderd. Van brute death metal naar melodieuze metal met operaelementen. Niet alle langspelers zijn een daverend succes, maar Johnsson en de band hebben toch altijd doorgezet. Voor Leviathan slaat Therion een ander pad in, hoewel het eigenlijk een bekende weg is. In plaats van allerlei experimenten met Franstalige covers en een groteske, mislukte opera legt de groep zich toe op muziek maken waar de fans door de jaren heen zo van zijn gaan houden. Dat is de Leviathan-trilogie geworden. Het eerste deel verscheen vorig jaar. Op het vervolg hebben we gelukkig niet lang hoeven wachten.

De openingstrack Aeon Of Maat is een snelle, pakkende rocker. Het heldere, prettige geluid is opvallend, evenals de goed gebalanceerde productie en mix. Er is veel aandacht besteed aan allerlei muzikale details in de instrumentatie en zang. Het bevat de typische oosterse elementen, wringende gitaren en nodige bombast. Het geheel klinkt vol en overtuigend, terwijl de individuele partijen niet altijd even complex zijn. Dat hoeft ook niet, want de som is veel waardevoller dan dat de afzonderlijke onderdelen ooit zullen zijn. Therion klinkt hier echt als een band die nauw verbonden is met koor en orkest. De nieuwe, duistere muziek vol bitterzoete melancholie die de luisteraar wordt voorgeschoteld, kan zich meten met het beste wat de afgelopen decennia onder de noemer Therion is geproduceerd.

De mengelmoes van lieflijke, warme partijen en constant aanwezige duisternis is op de gehele plaat terug te vinden. De nummers hebben wel elk een eigen karakter. Leviathan II klinkt dan ook zeer divers. Lucifuge Rofocale is bijvoorbeeld flink ruig, met diepe koorzang en grommende zangpartijen. De hogere dameszangpartijen zorgen voor het broodnodige licht tussen al het dreigende gitaargeweld. Hades And Elysium daarentegen bevat amper gitaarpartijen en leunt voornamelijk op warme koorklanken en fijne zanglijnen van onder meer Thomas Vikström (tenor) en Lori Lewis (sopraan). Het rappe Midnight Star verandert van een snelle metalsong in een groots Slavisch lied met hulp van een groot koor. Voor Therion-begrippen is Cavern Cold As Ice vervolgens een popsong die makkelijk in het gehoor ligt, maar wel het beste van de muzikanten naar voren brengt. Diverse stijlen en invloeden worden dan ook moeiteloos met elkaar verweven tot fijnzinnige metalsongs met een duister randje.

De dames en heren maken indruk, maar laten echter ook wat steken vallen. Vooral in de eerste twee singles: Litany Of The Fallen en Pazuzu. Eerstgenoemde brengt behoorlijk wat pompeus drama, maar klinkt in vergelijking tot het overige materiaal hoekig. Het lijkt de track aan samenhang te ontberen. Pazuzu mist juist weer wat scherpte en kabbelt voort met een zoutloos refrein. Niet alles wat het gezelschap aanraakt verandert in goud, ondanks de stortvloed aan referenties aan alchemie en mythologie.

Uiteindelijk zijn het bescheiden minpunten van een plaat die precies levert wat je als luisteraar verwacht na al die jaren Therion: stevige muziek die omgeven is met sluiers van warmte en duisternis. Leviathan II is een geslaagd album, dat consistenter klinkt dan zijn voorganger en nieuwsgierig maakt naar het derde deel uit de trilogie.

Tracklist:
1. Aeon Of Maat
2. Litany Of The Fallen
3. Alchemy Of The Soul
4. Lunar Coloured Fields
5. Lucifuge Rofocale
6. Marijin Min Nar
7. Hades And Elysium
8. Midnight Star
9. Cavern Cold As Ice
10. Codex Gigas
11. Pazuzu
12. Aeon Of Maat (Alternative Vocals Version)
13. Pazuzu (AOR Version)

Score: 83 / 100

Reviewer: Walter
Toegevoegd: 26 oktober 2022

Meer Therion:

Pitfest Iron Maiden Rock Legends Special

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.