• Piero Paravidino (Mesmerize) - 50
  • Robert Balci (Stormwitch) - 52

• Tommy Bolin (Deep Purple) - 1976

Sleeping Romance - We All Are Shadows
Label: NoCut Entertainment

-

Twee jaar geleden kwam het nieuws dat de wegen van Sleeping Romance en zangeres Federica Lanna zich scheidden. Jammer, want destijds kon niemand zich de Italiaanse band zonder de 36-jarige frontvrouw voorstellen. Hoe nu verder? Lanna richt zich tegenwoordig op met name Volturian, terwijl Sleeping Romance een nieuw boegbeeld heeft gevonden in de persoon van Lina Victoria (Abhcan). Hoe pakt dat uit?

We All Are Shadows klinkt zowel vertrouwd als vernieuwend. De plaat heeft nog steeds iets van het brave van het debuut, meerdere herkenbare zanglijnen van de vorige twee platen en de muzikale raakvlakken met Delain, Evanescence en Within Temptation. Wat dat betreft voelt deze derde langspeler als een warm bad. Toch zijn er ook verschillen. Technisch en productioneel hebben de Zuid-Europeanen stappen gemaakt, het songmateriaal is diverser en wat minder lief. Zwaarder en agressiever. Luister maar eens naar Ghost Shadows, een van de vroege hoogtepunten.

De diversiteit vind je zowel terug in de instrumentatie als in de zang. Zo is er enerzijds elektronica in het experimentele Stuck In Your Head en zijn er anderzijds de extreme vocalen van Victoria die hier en daar opduiken. Daarnaast zijn er industrial-elementen, die af en toe naar voren komen en de stoere, djenty riffs van componist/gitarist Federico Truzzi en gitarist Mattia Alexi Todescato in My Own Foe.

Het is jammer dat het drumgeluid van Francesco Zanarelli niet meegaat in de euforie. Met name in de stevigere passages blijft het wat achter. Het klinkt wat terughoudend en kunstmatig. Wat dat betreft is er voor toekomstig werk nog wel het nodige te winnen op het gebied van productie en mix. Ook al omdat de eenheid in het geluid soms wat achterblijft, zoals de achtergrondscreams, die wellicht moeten lijken op schaduwen, maar wat los staan van de rest. Ook in de dynamiek tussen hard en zacht is nog ruimte voor verbetering.

Toch overheerst in zijn algemeenheid tevredenheid. Zeker ten opzichte van het voorgaande werk (dat het meer van een paar uitschieters moet hebben). Dat komt behalve de prima uitvoering vooral doordat Sleeping Romance risico’s durft te nemen, waardoor het vrijwel constant spannend is wat er nu weer gaat komen. Het is dan ook geen herhalingsoefening van de eerste twee albums, maar durven te experimenteren is hier de mindset. En die benadering pakt goed uit. Bovendien mag Lina Victoria als een aanwinst beschouwd worden. Ze gaat goed mee met de gevarieerde instrumentatie met verschillende zangtechnieken en komt bovendien af en toe met memorabele zanglijnen.

We All Are Shadows is zowel verfrissend als herkenbaar. Dat maakt de overgangsplaat zowel makkelijk toegankelijk voor liefhebbers die de band al langer volgen als voor fans van symfonische metal die hun muziek graag voorgedragen horen met elementen uit het verleden en een moderne touch in de zin van meer elektronica. Verwacht geen topproductie of baanbrekend werk, maar Sleeping Romance verrast in positieve zin met een geïnspireerde plaat en klinkt anno 2022 veel minder inwisselbaar dan voorheen.

1. Of Shadows And Men
2. Smoke And Mirrors
3. Call My Name