• Steve Venardo (Airged L'amh) - 45

• Brian Redman (3 Inches Of Blood) - 2009
  • Robert Palmer (The Power Station) - 2003

The Erinyes - The Erinyes
Label: Frontiers Music Srl

-

In de afgelopen paar jaar zijn er vanwege het niet kunnen touren veel interessante projecten geïnitieerd. Een daarvan is The Erinyes. De naar chtonische godinnen van de wraak vernoemde samenwerking bestaat uit maar liefst zeven muzikanten. Daarvan zijn de opmerkelijkste die van de drie zangeressen Justine Daaé (Elyose), Nicoletta Rossellini (Walk In Darkness, Kalidia) en Mizuho Lin (Semblant). Daarnaast is Aldo Lonobile (Secret Sphere, Timo Tolkki’s Avalon, Archon Angel) een belangrijke pion in het geheel. De Italiaan schreef en produceerde het debuutalbum en hij heeft ook nog eens de gitaarpartijen ingespeeld.

Het is een vrij divers debuut. De hoofdmoot is melodieuze en symfonische metal. Er zijn echter raakvlakken met rock uit de jaren tachtig (On My Way To Love, Where Do We Go en Betrayed), pop (My Kiss Goodbye), filmmuziek (Someday en de enige semi-ballade You And Me Against The World), power/heavy metal, gothic (Drown The Flame en Take Me) en zelfs prog (Paradise en in mindere mate It’s Time). Vanwege die uiteenlopende stijlen is het beslist geen eentonige aangelegenheid. Het geheel is zeker niet baanbrekend, maar klinkt lekker energiek en afwisselend. Het is elke keer een verrassing wat er nu weer komt, terwijl het geheel wel toegankelijk blijft en samenhangend is. Dat komt mede vanwege het conceptverhaal over drie vrouwelijke strijders die conflicterende belangen hebben in de liefde.

Vanzelfsprekend worden die drie rollen gespeeld door het vocale trio. Ze zijn goed te onderscheiden omdat elk van de dames een heel eigen stemgeluid heeft. De drie gaan overigens ook prima samen (Where Do We Go), al sluiten niet alle partijen naadloos op elkaar aan. Wat meer aandacht voor de finishing touch had geen kwaad gekund. Daar staat tegenover dat de refreinen van meerdere nummers zo sterk zijn dat velen zich niet zullen storen aan die onvolkomenheid. Na enkele luisterbeurten zing je On My Way To Love, Betrayed, Death By A Broken Heart, Where Do We Go, Someday, Take Me en My Kiss Goodbye zo mee. Andere nummers, waaronder zelfs het intro Life Needs Love, doen er niet veel voor onder.

The Erinyes is derhalve een zeer aangenaam debuut. Van begin tot eind vermaken de heren en dames de luisteraar met compacte, melodieuze en symfonische metaltracks die vaak al snel blijven hangen. In combinatie met de afwisseling en sporadische instrumentale hoogstandjes (het leadgitaarwerk in het uitstekende Paradise) verveelt de plaat geen moment. Integendeel, dit is een voorbeeld dat het geheel meer is dan de som der delen. Een prima samenwerking.

1. Life Needs Love
2. Drown The Flame
3. On My Way To Love