28-02-2021

KIND - Mental Nudge
Label: Ripple Music
KIND - Mental Nudge
Het gaat wat ver om het in 2013 opgerichte KIND als een supergroep te zien, maar een blik op het cv van de bandleden maakt wel duidelijk dat de heren van de hoed en de rand weten. Deze groep werd opgericht door drummer Matt Couto (Elder), die al snel muzikale medestanders vond in de personen van gitarist Darryl Shepard (Black Pyramid) en bassist Tom Corino (Rozamov). Kortom: stoner/doom van de bovenste plank. Het trio legt middels uitgebreide jamsessies in de kelder van Couto de basis voor het debuut Rocket Science, dat in december 2015 verschijnt via het in dit type muziek gespecialiseerde label Ripple Music. Inmiddels is ook zanger Craig Riggs (Roadsaw) toegetreden tot de formatie.

Vijf jaar later acht de band het tijd om de opvolger op de markt te slingeren. Mental Nudge is de naam die het schijfje heeft meegekregen, voorzien van een fijne, bijna cartooneske, maar treffende albumhoes. De muziek combineert nog steeds stoner en doom, aangevuld met enkele licht psychedelische accenten. Dat betekent in de praktijk een veelvoud aan stuwende, luidruchtige riffs, simpel, maar effectief drumwerk en een hoofdrol voor de weldadig brommende basgitaar. De cleane zang van Riggs geeft het geheel een beetje een Amerikaanse hardrockvibe mee. Zijn stemgeluid is overigens wel een kwestie van smaak. Tijdens de wat steviger rockende tracks, zoals de prima opener Broken Tweaker en het groovende It’s Your Head, komt hij echter goed uit de verf.

Waar sommige tracks zijn opgebouwd rondom een ronkende baslijn en opzwepend drumwerk, neemt de band op andere momenten wat meer de tijd om zijn ideeën uit te werken. Bad Friend is een mooi voorbeeld. Deze compositie is rustiger en meer opgebouwd rondom uitgesponnen, psychedelische gitaarlijnen. Halverwege schakelt KIND echter middels een stuwende versnelling door naar een buitengewoon prettig headbangritme. Het trage, afsluitende Trigger Happy sleept zich echter te lang voort. Met een dergelijke, saaie track eindigt de band op een niet geheel representatieve manier.

Mental Nudge is een aardig plaatje, maar het materiaal klinkt allemaal wel wat braaf en voorspelbaar. Liefhebbers van groepen als Kyuss en Earthless zouden een gok kunnen wagen, maar ondanks de indrukwekkende muzikale voorgeschiedenis van de bandleden klinkt KIND niet origineel of krachtig genoeg om echt indruk achter te laten. De stoner/doom wordt weliswaar met vakmanschap gebracht, maar is ook te voorspelbaar om op te vallen in dit overvolle genre. Leuk, maar volstrekt geen verplichte kost.

1. Broken Tweaker
2. Faster Number Two
3. Bad Friend