• Sebastjan Mulej (Brutart) - 45

• Jeff Ward (Nine Inch Nails) - 1993
  • Randy Rhoads (Ozzy Osbourne) - 1982

Cursed Be Thy Flesh - The Ritual
Label: Necrotic Records

Cursed Be Thy Flesh - The Ritual

The Ritual is het debuutalbum van de blackmetalband Cursed Be Thy Flesh. Het artwork doet vermoeden dat de Amerikaans/Sloveense formatie zich in obscure kvlt-kringen begeeft en dat is ten dele inderdaad het geval. Ouderwetse black voert de boventoon, maar wordt gecombineerd met thrash en andere stijlelementen. Meest opvallend is echter dat deze plaat niet zo slecht geproduceerd klinkt als gewoonlijk in het kvlt-genre. De sound is echter nog steeds rauw, dus verwacht van Cursed Be Thy Flesh geen elegante benadering.

Medio 2019 verscheen de eerste track Witching Hour voor de ep The Ritual. Wanneer je die eerste versie van Witching Hour vergelijkt met de albumversie, dan is er het afgelopen jaar veel veranderd. De oorspronkelijke versie klinkt echt als een demo, terwijl de albumversie voor blackmetalbegrippen een opvallend goede sound heeft. De ep The Ritual is uitgegroeid tot een volledig album, maar wel met een wezenlijk andere stijl.

Dat frontman Nagoth in Amerika woont en drummer Morgoth (Cvinger, Marax) in Slovenië, is tegenwoordig geen probleem meer. Via Morgoth was het lijntje naar producer Tim Draksler, alias Nord Slayer, zeer kort. Toen gitarist/bassist Dev ermee stopte, kon Nord Slayer zijn plek in de formatie meteen innemen. Met gitarist/producer/songwriter Nord Slayer (Cordura, Marax) in de gelederen volgen de ontwikkelingen elkaar snel op. Witching Hour is het visitekaartje waarmee Cursed Be Thy Flesh een deal met Necrotic Records in de wacht wist te slepen. Disease Flow Through bevat gastvocalen van Christopher David Guest (Willow Ash). Het luchtalarm, de groovende passage halverwege en de thrashy slotfase maken deze track tot één van de favoriete tracks op deze plaat. Het brute Do Not Pray, met fraaie gastvocalen van Dustin Mathews (Dreichmere), doet daar weinig voor onder.

Mors Aeterna en Div Grav Venter hebben dat meedogenloze oorwurmkarakter dat Noorse black kenmerkt. De titeltrack is ingetogen en episch, maar bevat genoeg venijn en heeft bovendien een fraaie opbouw. Het instrumentale The Devils Arrival is een dungeon synth-compositie van Christopher Guest en vormt een rustpunt op het album. In Dread Not The Dead Of The Earth wordt de giftige combinatie van catchy riffs, sceams en diepe grunts van Nagoth weer opgepakt. In het venijnige Church Of The Children Of Atom zijn het de vocalen van Nagoth die bijdragen aan het luisterplezier. De ingetogen afsluiter The Art Of Suffering bevat gastvocalen van Anin Astaroth (Marax). Als halverwege haar cleane zang omdraait naar haar grunts ben ik helemaal verkocht. Dat bijzondere stemgeluid van Anin is verslavend.

Met The Ritual heeft Cursed Be Thy Flesh een sterk debuutalbum afgeleverd. Met name de combinatie van ouderwetse black, een gevarieerd karakter en een goede sound is een sterke troef. Tegelijkertijd zal het album voor de rasechte kvlt-liefhebber te gepolijst in het gehoor liggen.

1. Witching Hour
2. Disease Flow Through
3. Do Not Pray