• Jeffrey Revet (Stream Of Passion) - 35
  • Jonathan Davis (Korn) - 51
  • Torsten Wolf (Human Fortress) - 55

Katatonia - City Burials
Label: Peaceville Records

Katatonia - City Burials

Net als Nightwish had Katatonia een paar jaar geleden een sabbatical nodig om de batterijen weer op te laden voordat de Zweden op tour gingen om het jubileum van Night Is The New Day (2009) te vieren. Frontman Jonas Renkse heeft tijdens de pauze niet stilgezeten. Hij bleef nieuw songmateriaal schrijven en ook de anderen voegden hun ideeën toe aan wat heeft geresulteerd in het nieuwe album City Burials.

De elfde full-length zet de lijn door die met Dead End Kings (2012) is ingezet. De collectie tracks is wat steviger dan zijn voorganger, maar er zijn voldoende atmosferische en kalmere momenten om voor een goede balans te zorgen. De songs zijn gelaagd en mede daardoor wat progressiever. Het is zowel een herkenbaar als verfrissend album met enerzijds de melancholie en anderzijds vernieuwende elementen, waaronder bepaalde zanglijnen van Renkse.

Elke compositie heeft een eigen identiteit, die door Jacob Hansen (mix, master) goed is uitgelicht. De Deen heeft uitstekend werk geleverd. Heart Set To Divide is direct een overtuigende openingstrack, die kalm opbouwt met een Floydiaanse vibe voordat de Opeth-achtige riffs hun intrede doen. Behind The Blood is gebouwd op een klassieke heavymetalriff, maar verandert in het tweede deel van toon. Lacquer is juist ingetogen en breekbaar. Dit nummer bevat elektronische beats van Joakim Karlsson, een bijdrage op nyckelharpa en verrassende, bluesy vocalen van Renkse.

Zo wisselt het album veel van kleur en stijl. Van het Tool-achtige City Glaciers tot het krachtige Neon Epitaph met een ijzersterke themariff en interessante accenten in de ritmiek. Van het levendige The Winter Of Our Passing, dat het live goed gaat doen, tot de ‘kleine’ compositie Vanishers, die kippenvel veroorzaakt. In laatstgenoemde vormt Renkse een duet met Anni Bernhard (Full Of Keys).

De veelzijdige langspeler begint niet alleen sterk met Heart Set To Divide en Lacquer, maar behoudt ook de tweede helft zijn kracht. Flicker, Neon Epitaph en Untrodden zullen namelijk bij veel fans tot de favorieten behoren. City Burials stelt daarmee vrijwel over de hele lengte zijn overtuigingskracht zeker. Het is een album dat veel verschillende kanten van Katatonia laat horen. Dankzij de afwisseling, gelaagdheid en vernieuwende elementen nodigt deze uitstekend geproduceerde plaat uit tot steeds weer opnieuw beluisteren. Katatonia komt sterk terug na een welverdiende pauze.

1. Heart Set To Divide
2. Behind The Blood
3. Lacquer