Alcatraz
Enquête

Marco van Basten vond het maar niks dat Linkin Park voor de aftrap van de Champions League-finale op 31 mei een optreden verzorgde. Wat vind jij van de Amerikaanse gewoonte om grote sportwedstrijden op te vrolijken met een concert?

Geweldig, ook voor aanvang van de wedstrijd
Prima, maar niet voor het duel wanneer de spelers zich willen opwarmen
Dat is iets voor pop-acts, niet voor heavy bands als Linkin Park en Gojira
Zo’n muzikaal optreden is onzin, het publiek komt voor de sportwedstrijd
Sport is kut, laat die band elders een eigen concert doen voor hun fans
Van mij hoeft het niet, maar ik gun zo’n band wel de extra exposure
Normaliter vind ik het een goed idee, maar Linkin Park was echt slecht
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    10 juni:
  • Whitechapel
  • 11 juni:
  • King Diamond, Paradise Lost en Angel Witch
  • Myles Kennedy
  • W.A.S.P.
  • 12 juni:
  • Man as Plague, Gallamesh en Everything Decays
  • 13 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague en The Unslain
  • 14 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague
  • Sorcerer
  • 15 juni:
  • Into The Grave
Kalender
Vandaag jarig:
  • Andrew Howard (Twisted Method)† - 43
  • Gregg Bissonette (Lana Lane) - 66
  • Jon Lord (Deep Purple)† - 84
  • Lars F. Larsen (Manticora) - 52
  • Les Paul† - 110
  • Matt Bellamy (Muse) - 47
  • Mike Coolen (Within Temptation) - 50
  • Nicolas Dubois (Amartia) - 43
  • Paul Chapman (UFO) - 71
  • Pete Gill (Saxon) - 74
  • Pete Kaipanen (Skyward) - 46
  • Ramón Lage (Avalanch) - 52
  • Randy Burns (producent) - 71
  • Skip James† - 123
  • Tomas "Samoth" Haugen (Emperor) - 51
  • Trevor Bolder (Uriah Heep) - 75
  • Wes Scantlin (Puddle Of Mudd) - 53
Review

Marax - The Witch
Jaar van release: 2020
Label: eigen beheer

Marax - The Witch

The Witch is de eerste full-length van Marax. De Sloveense symfonische blackmetalband timmert hard aan de weg. Kort na de oprichting eind 2017 verscheen de ep The Abyss Of Illusions en begin vorig jaar zag de opvolger Dance Within The Burning Flames Of Fire het levenslicht. Vanaf de eerste kennismaking ben ik geboeid door de muzikale veelzijdigheid van Marax. Vooral door het bijzondere stemgeluid van frontvrouw Anin Astaroth. Haar hese grunts maken je in eerste instantie nieuwsgierig en hebben daarna een verslavende uitwerking. Net als op Dance Within The Burning Flames Of Fire is haar cleane zangstem sporadisch te horen op The Witch.

Zoals gebruikelijk bij blackmetalbands worden de echte namen niet gebruikt. Bij Marax hoef je niet echt te zoeken. De drijvende kracht achter Marax is muzikale duizendpoot Tim Draksler, alias Nord Slayer. Naast zijn activiteiten als muzikant heeft Draksler zijn eigen studio, ontwerpt hij snaarinstrumenten (gitaren en violen) en bouwt die ook zelf. Zijn samenwerking met drummer Grega ‘Morgoth’ Plamberger (Cvinger) gaat al jaren terug. Het duo stond in 2012 aan de wieg van de progressieve deathmetalband Cordura. Anin Astaroth (Nina Brezar) is de vriendin van Draksler. Ze maakt naast Marax deel uit van de death/folkmetalband Morana en de blackmetalband Sen. Violiste Žica (Ana Novac) heeft Marax verlaten. Haar plaats is ingenomen door Mors Violinis. Zijn echte naam is Andrej Kopač. Hij brengt onder eigen naam klassiek werk uit. Na het testen van een door Draksler gebouwde viool heeft Kopač de vioolpartijen voor The Witch ingespeeld. Met Kopač aan boord is de bezetting van Marax weer compleet.

Net als de voorgaande ep’s luistert The Witch als een boek. Met Intro – The Realms Of Death wordt je naar het dodenrijk aan de andere kant van de afgrond gelokt. Afgelegen, in eeuwige duisternis en omringd door mist. In de duisternis wacht de heks. Een outlaw, verbannen en verlaten door mensen. Ze heeft de meest pijnlijke marteling ervaren en verzamelt nu de zielen van de doden. Niemand kan in haar rijk blijven leven. Net als op de ep Dance Within The Burning Flames Of Fire vloeien de tracks in elkaar over. De sound is beter dan op de beide ep’s, maar de vocalen van Anin worden in de titeltrack en in Witchcraft een beetje overstemd door de muziek. In de ritmische passages, zonder de hectiek met blastbeats, is het iets beter. Vanaf Goddess Of Death zijn de vocalen en de muziek beter in verhouding. De vioolklanken vormen samen met de cleane vocalen een fraaie combinatie. Het is een relatief catchy nummer. Sacrifce heeft een hectisch karakter, maar ook in deze track staan de vocalen van Anin beter in de mix. Datzelfde geldt voor Spirits Of The Dead.

Eternal Loneliness weet meteen te boeien door het logge begin, de vioolklanken en cleane vocalen van Anin. Wanneer haar betoverende grunt wordt ingezet, ben ik helemaal verkocht. In dit nummer komen alle facetten die Marax kenmerken goed tot uiting. Met afstand is deze track favoriet. Alles klopt in dit nummer. Eveneens een hoogtepunt is My Glorious Death, vooral door de dissonante vioolklanken in combinatie met het bijzondere stemgeluid van Anin. Niet iedere overgang is even fraai, waardoor het geheel in eerste instantie wat rommelig overkomt. Desalniettemin behoort dit nummer tot mijn favorieten. Het Franstalige Désespoir doet daar overigens nauwelijks voor onder. Ook in deze track wordt de hectiek met grunts onderbroken door een fraaie instrumentale passage met cleane vocalen.

The Witch is een aanrader voor liefhebbers van symfonische metal met een extreem karakter. Marax beperkt zich niet tot black metal. De muziek is veelzijdiger. Het stemgeluid van Anin Astaroth is de sterke troef van Marax en blijft fascinerend. Een compliment voor het schitterende artwork van Mario E. Lopez (onder andere Evil Invaders) is eveneens op zijn plaats.

Tracklist:
1. Intro – The Realms Of Death
2. The Witch
3. Witchcraft
4. The Goddess Of Death
5. Sacrifice
6. Eternal Loneliness
7. Spirits Of The Dead
8. Désespoir
9. My Glorious Death
10. Outro – Into The Darkness

Score: 84 / 100

Reviewer: Marc
Toegevoegd: 27 april 2020

Pitfest Iron Maiden Rock Legends Special

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.