• Ignacio "Jevo" Garamendi (Valhalla) - 47

• Benjamin Orr (The Cars) - 2000
  • Erik "Grim" Brødreskift (Immortal) - 1999

Marax - The Witch
Label: eigen beheer

Marax - The Witch

The Witch is de eerste full-length van Marax. De Sloveense symfonische blackmetalband timmert hard aan de weg. Kort na de oprichting eind 2017 verscheen de ep The Abyss Of Illusions en begin vorig jaar zag de opvolger Dance Within The Burning Flames Of Fire het levenslicht. Vanaf de eerste kennismaking ben ik geboeid door de muzikale veelzijdigheid van Marax. Vooral door het bijzondere stemgeluid van frontvrouw Anin Astaroth. Haar hese grunts maken je in eerste instantie nieuwsgierig en hebben daarna een verslavende uitwerking. Net als op Dance Within The Burning Flames Of Fire is haar cleane zangstem sporadisch te horen op The Witch.

Zoals gebruikelijk bij blackmetalbands worden de echte namen niet gebruikt. Bij Marax hoef je niet echt te zoeken. De drijvende kracht achter Marax is muzikale duizendpoot Tim Draksler, alias Nord Slayer. Naast zijn activiteiten als muzikant heeft Draksler zijn eigen studio, ontwerpt hij snaarinstrumenten (gitaren en violen) en bouwt die ook zelf. Zijn samenwerking met drummer Grega ‘Morgoth’ Plamberger (Cvinger) gaat al jaren terug. Het duo stond in 2012 aan de wieg van de progressieve deathmetalband Cordura. Anin Astaroth (Nina Brezar) is de vriendin van Draksler. Ze maakt naast Marax deel uit van de death/folkmetalband Morana en de blackmetalband Sen. Violiste Žica (Ana Novac) heeft Marax verlaten. Haar plaats is ingenomen door Mors Violinis. Zijn echte naam is Andrej Kopač. Hij brengt onder eigen naam klassiek werk uit. Na het testen van een door Draksler gebouwde viool heeft Kopač de vioolpartijen voor The Witch ingespeeld. Met Kopač aan boord is de bezetting van Marax weer compleet.

Net als de voorgaande ep’s luistert The Witch als een boek. Met Intro – The Realms Of Death wordt je naar het dodenrijk aan de andere kant van de afgrond gelokt. Afgelegen, in eeuwige duisternis en omringd door mist. In de duisternis wacht de heks. Een outlaw, verbannen en verlaten door mensen. Ze heeft de meest pijnlijke marteling ervaren en verzamelt nu de zielen van de doden. Niemand kan in haar rijk blijven leven. Net als op de ep Dance Within The Burning Flames Of Fire vloeien de tracks in elkaar over. De sound is beter dan op de beide ep’s, maar de vocalen van Anin worden in de titeltrack en in Witchcraft een beetje overstemd door de muziek. In de ritmische passages, zonder de hectiek met blastbeats, is het iets beter. Vanaf Goddess Of Death zijn de vocalen en de muziek beter in verhouding. De vioolklanken vormen samen met de cleane vocalen een fraaie combinatie. Het is een relatief catchy nummer. Sacrifce heeft een hectisch karakter, maar ook in deze track staan de vocalen van Anin beter in de mix. Datzelfde geldt voor Spirits Of The Dead.

Eternal Loneliness weet meteen te boeien door het logge begin, de vioolklanken en cleane vocalen van Anin. Wanneer haar betoverende grunt wordt ingezet, ben ik helemaal verkocht. In dit nummer komen alle facetten die Marax kenmerken goed tot uiting. Met afstand is deze track favoriet. Alles klopt in dit nummer. Eveneens een hoogtepunt is My Glorious Death, vooral door de dissonante vioolklanken in combinatie met het bijzondere stemgeluid van Anin. Niet iedere overgang is even fraai, waardoor het geheel in eerste instantie wat rommelig overkomt. Desalniettemin behoort dit nummer tot mijn favorieten. Het Franstalige Désespoir doet daar overigens nauwelijks voor onder. Ook in deze track wordt de hectiek met grunts onderbroken door een fraaie instrumentale passage met cleane vocalen.

The Witch is een aanrader voor liefhebbers van symfonische metal met een extreem karakter. Marax beperkt zich niet tot black metal. De muziek is veelzijdiger. Het stemgeluid van Anin Astaroth is de sterke troef van Marax en blijft fascinerend. Een compliment voor het schitterende artwork van Mario E. Lopez (onder andere Evil Invaders) is eveneens op zijn plaats.

1. Intro – The Realms Of Death
2. The Witch
3. Witchcraft