• Daniel "Fuchs" Täumel (Die Apokalyptischen Reiter) - 49
  • Ignacio "Jevo" Garamendi (Valhalla) - 47

• Benjamin Orr (The Cars) - 2000
  • Erik "Grim" Brødreskift (Immortal) - 1999

Marax - Dance Within The Burning Flames Of Fire
Label: eigen beheer

Eind april vorig jaar verscheen de ep The Abyss Of Illusions van Marax. Dat gebeurde slechts een half jaartje na de oprichting van de Sloveense symphonische blackmetalband. Met spanning zat ik te wachten op de aangekondigde tweede ep, vooral vanwege het fascinerende stemgeluid van frontvrouw Anin Astaroth. Die opvolger is op nieuwjaarsdag verschenen: Dance Within The Burning Flames Of Fire, met vier nieuwe nummers die als een one-track van ruim twintig minuten op de ep staan. De vocalen van Anin zijn gevarieerder, de muziek is veelzijdiger en het vioolspel van Žica is prominenter aanwezig. Dankzij de duidelijk verstaanbare lyrics is het een boeiend en muzikaal luisterboek.

De verhaallijn begint met The Abyss Of Illusions en krijgt een vervolg met Dance Within The Burning Flames Of Fire. De demon Marax heeft je verleid, je hebt zelfmoord gepleegd en de wederopstanding is je beloofd. De lyrics op de tweede ep zijn in de ik-vorm geschreven en de titel Awaken The Dark Spirits zegt genoeg. Tijdens de spookachtige inleiding van de openingstrack (waar De Efteling jaloers op zou kunnen zijn), betreedt Anin de wereld van Marax. Niet alleen vocaal, maar ook instrumentaal is de track erg sterk. De composities op deze ep zijn sowieso gevarieerder dan op The Abyss Of Illusions, waardoor de vocalen van Anin nog beter uit de verf komen. Bijzonder fraai is ook de inleiding van The Dance Of Shadows, met een lieve, verwonderde meisjesstem van Anin en zelfs een fragment met cleane zang. Ook dat doet ze niet onverdienstelijk. Na een minuutje maakt de demonische stem van Anin een einde aan deze horrorversie van Alice In Wonderland en barst de muzikale hel los.

De muzikale veelzijdigheid blijkt vooral uit Chaos And Destruction, dat zich met een doom/death-karakter meteen weet op te werken naar het sterkste moment van deze release. De eenvoud van het nummer is daarbij opvallend. Het slagwerk van Morgoth en het samenspel van violiste Žica en gitarist Nord Slayer werkt echt verslavend. Anin is vocaal erg sterk in de refreinen. In de slotfase draait het nummer om naar een blackmetal-uitbarsting, waarna het overgaat naar een ingetogen, sfeervolle muzikale begeleiding van het gedicht Les Litanies De Satan, afkomstig uit de dichtbundel Les Fleurs Du Mal van Charles Pierre Baudelaire. Uiteraard draagt Anis dit gedicht in het Frans op. De Engelse vertaling is te vinden op het internet.

Het moge duidelijk zijn dat ik enthousiast ben over dit nieuwe werk van Marax. Het stemgeluid van Anin Astaroth blijft fascinerend. Dat ze haar vocalen gevarieerder inzet, maakt deze release nog interessanter om naar te luisteren. De eerste drie tracks zijn (qua compositie) sterker dan de nummers op The Abyss Of Illusions. Een gedicht dat in muzikale vorm is opdragen, is niet iets waar ik op zit te wachten, maar bij iedere luisterbeurt blijf ik er wel naar luisteren. Hopelijk volgt er snel nieuw materiaal van Marax.

1. Awaken The Dark Spirits
2. The Dance Of Shadows
3. Chaos And Destruction