• Mike Bordin (Faith No More) - 60
  • Shane Embury (Napalm Death) - 55
  • Tim Yeung (Hate Eternal) - 44

Marax - The Abyss Of Illusions
Label: eigen beheer

Marax - The Abyss Of Illusions

Marax is een symfonische blackmetalband uit Slovenië, die eind 2017 is opgericht door bandleden van de melodeathband Morana en de progressieve deathmetalband Cordura. Dat progressieve tintje hoor je ook terug in de muziek van Marax. Het handelsmerk is echter de stem van Anin Astaroth. De manier waarop zij haar stem gebruikt, heb ik nog niet eerder gehoord. Haar hese grunts, die totaal niet geforceerd klinken, maken je in eerste instantie nieuwsgierig en blijken na meerdere luisterbeurten een verslavende uitwerking te hebben. Die hees grommende stem wordt afgewisseld met haar cleane stem. De uitgesponnen lyrics worden min of meer gesproken en zijn voornamelijk in het Engels en soms Franstalig. De vocalen van Anis maken de release interessant, maar ook instrumentaal is The Abyss Of Illusions zeker de moeite waard.

Al snel nadat Anis (Morana), gitarist/toetsenist Nord Slayer (Cordura), drummer Morgoth (Cordura) en violiste Žica begonnen met Marax volgde de eerste single: In The Relinquishment Of Existence. Hierin stelt de demon Marax zichzelf voor. In demonologie is het veelal Morax, de minotour-achtige president van de hel, maar bronnen omschrijven de gedaante van Marax ook als een vrouw gekleed in de stijl van de traditionele, oud-Egyptische adel. Ze wordt geassocieerd met Ma'at, de Egyptische godin van de rechtvaardigheid en betrokken bij het wegen van het hart van de doden, om toegelaten te worden in het hiernamaals. In de lyrics heeft de band gekozen voor de verschijning van Morax, die je wil overhalen om deel uit te maken van zijn legioenen.

In april vorig jaar verscheen de ep The Abyss Of Illusions. De productie is niet perfect, maar dat stoort mij niet. Het vioolspel en de pianomelodiën, zoals in de slotfase van The Demon’s Promise, voegen echt iets toe aan de muziek. Hoogtepunt op de ep is Suicide, met een catchy melodie en een lekkerere groove. Ook in dit nummer mist de piano zijn uitwerking niet. Resurrection begint ingetogen, met cleane vocalen van Anis: "Congratulations, you’re dead now."; hier werkt de ep naartoe. De demon Marax heeft je verleid, je hebt zelfmoord gepleegd en de wederopstanding is je beloofd.

1. Intro
2. The Relinquishment Of Existence
3. The Daemon’s Promise