• Bryan Ottoson (American Head Charge) - 2005
  • Dan "Cernunnos" Vandenplas (Enthroned) - 1997
  • Rob Clayton (Hallows Eve) - 1992

Gaylord - Wings Of The Joyful
Label: Blackened Death Records
Gaylord - Wings Of The Joyful
Gaylord is een eenmansproject van Richard ‘Lord Gaylord’ Weeks. In 2018 verscheen het debuutalbum The Black Metal Scene Needs To Be Destroyed. Dit album ligt politiek en muzikaal in dezelfde lijn als het vlak ervoor uitgebrachte White Nationalism Is For Basement Dwelling Losers (2018) van Neckbeard Deathcamp, dat toentertijd veel aandacht genoot. De satirische, rauwe black metal van beide bands is een reactie op NSBM (nationaalsocialistische black metal). Weeks gaf toen toe dat Gaylord meer ging om de boodschap dan om de muziek. Zijn standpunt is volledig gedraaid, aangezien hij zegt met Wings Of The Joyful een album af te leveren dat meer gaat om de muziek dan de boodschap.

Dat wil niet zeggen dat hij zijn politieke boodschap compleet achterwege laat. In Circle Of Spears kondigt hij zelfs aan dat dit de nieuwe golf van anti-fascistische metal is. Het is dan ook erg jammer om te horen dat de muziek, ondanks de progressieve boodschap, vaak erg conservatief blijft. Hoewel de eerste helft van het album best groovy is, mist de energie. De gitaarpartijen zijn heel clichématig of niet heel sterk. De lage gromstem van Weeks is goed verstaanbaar, maar ook erg monotoon. Zeker tijdens de eerste helft van het album mist zijn stem pit en afwisseling. Gecombineerd met de zielloosheid van de drumbot, valt het geheel erg tegen.

Vanaf Borne From Inferno Winds gaat de kwaliteit wat omhoog. Er zitten folkmetalinvloeden in het zuiver gezongen refrein. Deze invloed is ook terug te horen in Wings Of The Joyful. Het instrumentale Godless Universe is een van de betere nummers. Het gitaarwerk is sfeervol en het scheelt dat de matige vocalen afwezig zijn. Ook Odd wijkt muzikaal licht af. Door verschillende rustige passages met ingetogen zang krijgt het nummer een lichte doomsound. Hoewel Weeks aangeeft te opereren met de rauwheid van pure black metal in zijn hart, is dit enkel echt terug te horen in Silencing The Voice Of God. In dit agressieve nummer is ook meer variatie in de rauwe stem van Weeks te horen.

The Black Metal Scene Needs To Be Destroyed is muzikaal niet erg overtuigend. Dit is echter niet per se slecht, aangezien het een satirisch album is, waar de muziek duidelijk op de tweede plaats komt. Jammer is dat Wings Of The Joyful ook niet overtuigt. Er zijn hier en daar goede momenten die laten horen dat Lord Gaylord wel interessante muziek weet te maken. Daarnaast zit er best veel groove in het album. Zo zit het refrein van Borne From Inferno Winds snel in je hoofd. Maar nu de politieke boodschap plaats heeft gemaakt voor meer muzikale diversiteit, valt het album tussen wal en schip. De teksten zijn vaak niet interessant genoeg om het album daarvoor te beluisteren en de muziek overtuigt ook niet genoeg. De paar interessante aspecten van het album bieden gelukkig hoop voor de toekomst en fans van het oudere werk van Gaylord zullen genieten van verschillende nummers. Maar puur muzikaal is er veel betere black metal te vinden.

1. Red Wing, Dead Wing
2. The First To Die
3. Devils From The Black