• Jason Becker (Cacophony) - 55
  • Jon Oliva (Savatage) - 64
  • Rick Davies (Supertramp) - 80

Venom - Storm The Gates
Label: Spinefarm Records

Venom - Storm The Gates

Storm The Gates, het vijftiende studioalbum van het Britse Venom, opent met een logge, hoekige single die de toon zet voor de rest van de plaat en het Venom van de afgelopen jaren goed samenvat. Het inventieve en de schalkse tekstuele flirt met alles wat onzalig is, zijn er na bijna vier decennia wel af. Wat rest is het typische bulldozergebrom van bas, aardig gitaarspel en de prullenbakproductie in nummers die het tijdens het beluisteren van de plaat goed doen, maar daarna ook snel weer vergeten zijn. Het ontbreekt aan pakkende en onderscheidende melodielijnen.

Deze schijf is minder melodieus dan zijn voorganger From The Very Depths (2015) en komt een stuk bruter voor de dag. Het is flauw om bij Venom over de productie te beginnen, maar frontman Cronos is dit keer regelmatig zeer moeilijk te verstaan, waardoor de scherpte uit de teksten gaat. Daarnaast klinken enkele nummers flets. Het doet de energieke ritmes en het agressieve spel soms teniet. Aardige songs worden afgewisseld met fillers. Af en toe weten Cronos en de zijnen geen fatsoenlijk einde aan een track te breien. Hier en daar vervallen de heren in het brengen van langgerekte, oninteressante instrumentale partijen.

Desalniettemin heeft Storm The Gates genoeg aantrekkingskracht om de plaat niet af te zetten. Wanneer alles op zijn plaats valt in bijvoorbeeld de donkere hardrock titelsong of tijdens de dreunende dieselritmes van I Dark Lord, is het een aardige schijf. Zo op het eind weet het rappe, brute Suffering Dictates ook nog in positieve zin te verrassen. Het venijn zit hem sowieso in de staart. Al met al is het wat je van een nieuwe plaat van dit hedendaagse Venom kunt verwachten.

1. Bring Out Your Dead
2. Notorious
3. I Dark Lord