Pitfest
Enquête

Veertig jaar geleden werd al gave muziek geproduceerd. Wat is jouw favoriete song uit het jaar 1985?

Accept - Metal Heart
Agent Steel - Agents Of Steel
Anthrax - Madhouse
Bathory - Born For Burning
Celtic Frost - Circle Of The Tyrants
Dio - Rock 'N' Roll Children
Europe - Rock The Night
Exodus - Bonded By Blood
Faith No More - We Care A Lot
Gary Moore & Phil Lynott - Out In The Fields
Helloween - Ride The Sky
Killing Joke - Love Like Blood
King Diamond - No Presents For Christmas
Kreator - Flag Of Hate
Marillion - Kayleigh
Megadeth - Mechanix
Overkill - Rotten To The Core
Possessed - The Exorcist
Robert Palmer - Addicted To Love
S.O.D. - Sargent D And The S.O.D.
Slayer - Hell Awaits
Survivor - Burning Heart
The Cult - She Sells Sanctuary
W.A.S.P. - Wild Child
een andere song, die in 1985 uitkwam

[ Uitslag | Enquêtes ]

    27 april:
  • FemME (Female Metal Event)
  • 29 april:
  • Venom Inc, Krisiun, Hate en Ater
  • 30 april:
  • Venom Inc, Krisiun, Hate en Ater
  • 1 mei:
  • Death Goals en Stormo
  • Deville
  • Venom inc, krisiun, Hate en Ater
  • Wodan Boys
  • 2 mei:
  • Hyena
  • Mike Tramp's White Lion
  • RedHook en Comastatic
  • Temple Fang en Mojo & The Kitchen Brothers
    26 mei:
  • Coven en Queen Of Spades
  • Sylvaine en Oso And The Jupiter
Kalender
Vandaag jarig:
  • Adrian Lambert (DragonForce) - 53
  • Aleksander Shelepenkin (Celestial Crown) - 48
  • Daniel "Mortuus" Rostén (Marduk) - 48
  • Janne Wirman (Kotipelto) - 46
  • Joey Jordison (Slipknot)† - 50
  • Jose Pasillas (Incubus) - 49
  • Justin Gonzales (Antonamasia) - 41
  • Melissa Ferlaak (Visions Of Atlantis) - 46
  • Sami Kukkohovi (Sentenced) - 51
  • Torsten Röhre (Silent Force) - 49

Vandaag overleden:
  • K. Angylus (The Angelic Process) - 2008
  • Scott Williams (Soilent Green) - 2004
Review

Heir Apparent - The View From Below
Jaar van release: 2018
Label: No Remorse Records
Heir Apparent - The View From Below
Heir Apparent had een grote naam kunnen zijn. Wie het debuut Graceful Inheritance kent, weet dat het erin zat. Maar Heir Apparent bleek uiteindelijk een naam van gruwelijk gemiste kansen. Het tweede album One Small Voices uit 1989 verdronk bijna in synthesizers en deed nauwelijks denken aan de klassieke voorganger. Persoonlijk vind ik het gros van de nummers op die plaat best goed, al snap ik nog steeds niet waarom de sound van die schijf zo bepaald werd door de interne strubbelingen die de band teisterden. De ruzie tussen gitarist Terry Gorle en de overige bandleden drukte een zware stempel op de productie. Uit een kinderlijke wraak mixte de band de gitaren volledig naar de achtergrond, ten faveure van de keyboards. Onbegrijpelijk.

Die trammelant ligt inmiddels bijna dertig jaar in het verleden. De banden lijken te zijn hersteld. Gorle beroert de snaren en staat weer gebroederlijk naast basplukkende mede-kemphaan Derek Peace op de planken. In de huidige line-up treffen we tevens de oorspronkelijke drummer Ray Schwartz. Een zekere Op Sakiya bespeelt de synthesizers, al is hij lang niet zo prominent aanwezig als zijn illustere voorganger Michael Jackson. Van zowel zanger Paul Davidson (Graceful Inheritance) als zijn opvolger Steve Benito (One Small Voice) ontbreekt elk spoor. Ene Will Shaw vertoeft deze dagen achter het gilstokje bij de band uit Seattle.

In de begindagen was Heir Apparent een band in het straatje van Crimson Glory, Fifth Angel en (oude) Queensrÿche. Wellicht een tikje rauwer, maar toch zeker zo vooruitstrevend voor die tijd. The View From Below is in dat opzicht even schrikken. De jongste telg in de discografie doet namelijk in heel weinig denken aan vroeger. Nu hoeft dat niet zo erg te zijn, maar om eerlijk te zijn, is The View From Below gewoon niet zo'n denderende schijf. Een schijf van het hinderlijke soort. Niet goed en niet slecht. Grauwe middelmaat dus.

Dat ligt niet aan het spel. Dat mag er best zijn. Ondanks de pauze van ruim 25 jaar klinkt Heir Apparent strak. Strakker dan het charmant rommelige debuut. Toch vraag ik me de gehele plaat af hoe de mannen het voor elkaar krijgen om zo'n grote hoeveelheid zoutloze riffs te bedenken. The View From Below is qua tempo's bijna een doomplaat. De songs slepen zich stroperig voort. Waar ervaren doombands voor de dag komen met effectieve gitaarpartijen, laat Heir Apparent dit na. De lange pauze lijkt Terry Gorle geen goed te hebben gedaan. Riffjes kabbelen voort en de solo's gaan het ene oor in en het andere weer uit. Eigenlijk staat er maar één ijzersterk nummer op de cd. Savior zou op Graceful Inheritance kunnen staan. Helaas duurt het liedje maar tweeënhalve minuut, tegenover de ellenlange lengte van de overige nummers.

Nieuwe zanger Shaw heeft weinig overeenkomsten met Davidson en Benito. Hij heeft meer een rockstem. Wat hij doet, is degelijk, maar nergens bijzonder. Op de beste momenten doet hij me denken aan Lethal-zanger Tom Mallicoat. Helaas zijn dat spaarzame ogenblikken. Meestal klinkt Shaw ietwat kleurloos. Dat hij echt goed kan zingen, bewees de man ruimschoots op de podia, dus is het opvallend dat hij hier zo braafjes voor de dag komt. Songs als The Door en Further And Farther ontberen compositorisch al de nodige spanning en de vocalist slaagt er niet in om de boel naar een hoger plan te zingen. Waar zijn die gave uithalen en ijzingwekkend hoge gillen? Waar zijn überhaupt die coole en onverwachte wendingen van weleer? Vragen te over.

Het doet me pijn, maar The View From Below komt uit de bus als een teleurstellende aangelegenheid. De grauwe en weinig dynamische productie helpt niet mee, de songs ontstijgen de middelmaat bijna niet en echt boeiende muzikale uitspattingen zijn op één hand te tellen. Na bijna dertig jaar is dat een erg schamele oogst. Ik vrees dan ook dat het zodoende nooit meer echt wat wordt met Heir Apparent.

Tracklist:
1. Man In The Sky
2. The Door
3. Here We Aren't
4. Synthetic Lies
5. Savior
6. Further And Farther
7. The Road To Palestine
8. Insomnia

Score: 63 / 100

Reviewer: Jeroen
Toegevoegd: 27 oktober 2018

Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.