• K. Angylus (The Angelic Process) - 2008
  • Scott Williams (Soilent Green) - 2004

Apotheosis - Farthest From The Sun
Jaar van release: 2002
Label: Nocturnal Art Productions
Apotheosis - Farthest From The Sun
Wie van symfonische black metal houdt, maar het niet alleen wil houden op de grote namen in het genre, moet dit schijfje absoluut eens uitchecken. Apotheosis is een eenmansproject uit Malta, een zonovergoten eilandje in de Middellandse Zee waar men in eerste instantie niet zou vermoeden dat er zo'n duistere zielen rondlopen als Sauron, de sturende kracht achter dit project. Dat zelfs een omvangrijke informatiebron als 'metal archives' slechts twaalf bands afkomstig van dit eiland kent, waarvan de meest bekende nog waarschijnlijk de death metalband Beheaded is, spreekt waarschijnlijk boekdelen over het metalonvriendelijke klimaat dat op dit eiland heerst.

Des te opmerkelijker is dit album als men zich realiseert dat de band al sinds 1993 actief is en in 1995 de eerste en enige demo, getiteld Shadows Eve, uitbracht. Spijtig genoeg heeft het dus maarliefst zeven jaar geduurd voordat het eerste volledige album Farthest from the Sun het levenslicht zag, wat voor een deel te wijten was aan productionele problemen. Een bijkomend voordeel is natuurlijk wel dat Sauron uitgebreid de tijd had om de nummers op dit album in compositorisch opzicht helemaal 'kloppend' te maken en ieder idee tot in de details uit te werken, wat dan ook duidelijk in de muziek is terug te horen.

Over naar de muziek dan. Apotheosis weet op overtuigende wijze black metal met symfonische elementen en zelfs enkele thrash metal-riffs te combineren. De opener, Victory, is op zijn minst gewaagd te noemen, aangezien het hier een instrumentale intro van maarliefst zes minuten betreft. Toch verveelt dit nummer geen moment vanwege de uitstekende opbouw en mooie melodieën en ook de overige drie nummers, die gemiddeld meer dan tien minuten duren, weten voortdurend te boeien. Dat mag al als een hele prestatie gezien worden. Raise The Dragon Banner is mijns inziens het sterkste nummer op deze gevarieerde en volwassen overkomende cd. Dit nummer begint met een geweldige riff en houdt de luisteraar ruim tien minuten lang in een ijzersterke greep. Hoewel er dus maar drie echte nummers op dit album staan, duurt het schijfje ruim vijftig minuten en zijn de nummers zo gevarieerd, afwisselend en rijk aan details dat de aandacht van de luisteraar moeiteloos vastgehouden wordt.

Avontuurlijk aangelegde black metalliefhebbers die niet vies zijn van duidelijk aanwezige keyboardpartijen en graag eens wat onbekendere bands in het genre een kans willen geven, moeten dan ook zeker niet aarzelen om dit album eens te beluisteren. Mij heeft de band in ieder geval weten te overtuigen en ik hoop dat het niet bij dit debuutalbum blijft, maar dat we in de toekomst meer van dit soort moois tegemoet mogen zien. Bij voorkeur binnen de zeven jaar deze keer!

1. Victory
2. The Maimed God
3. Raise The Dragon Banner