• Nicholas Barker (Cradle Of Filth) - 51
  • Paul Baloff (Exodus)† - 64
  • Rosalie Cunningham (Purson) - 34

Svarti Loghin - Mörk Energi
Label: Solstice Rex
Svarti Loghin - Mörk Energi
Het is alweer zeven jaar geleden dat het Zweedse Svarti Loghin een geweldig meesterwerk afleverde in de vorm van het eigenzinnige Drifting Through The Void. De unieke smeltkroes van grimmige lo-fi black metal vermengd met post-rock, shoegaze en andere genrevreemde invloeden (zelfs country) en instrumenten (de mondharmonica!) leverde een schitterend album op dat nog steeds regelmatig zijn rondjes draait. Toch hebben de Zweden sindsdien weinig erkenning gekregen en is de band verder in de obscuriteit verdwenen. Zo heb ik de albums die na Drifting Through The Void verschenen stuk voor stuk gemist. Niet verwonderlijk, aangezien die vrijwel allemaal in minimale oplages op tape verschenen.

Het duurt tot begin vorig jaar totdat Svarti Loghin weer op mijn radar verschijnt. De Överjordiska verschijnt niet alleen digitaal, maar wordt ook op cd en lp uitgegeven. Die zesde full-length laat een uitgeklede band horen, waar het unieke duidelijk vanaf is. De muziek bevat weliswaar de nodige sfeer en het akoestische gitaarwerk is nog steeds verdienstelijk, maar de genre-overstijgende tendensen van Drifting Through The Void hebben plaatsgemaakt voor een introvertere en klassiekere benadering van het atmosferische blackmetalgenre. Toch lijkt Svarti Loghin de laatste jaren weer flink wat inspiratie te hebben gevonden, want inmiddels is met Mörk Energi alweer nieuw werk verschenen.

De nieuwe full-length begint beduidend beter dan zijn wat vlakke voorganger. Vooral het tien minuten durende openingsnummer Stjärnätare Dväljs Under Torv Och Moss is erg fraai. Er waart een behoorlijke Lifelover-vibe door deze track, vooral door de simpele, maar effectieve keyboarddeuntjes die de ijzige, ‘suicidal screams’ van Stefan L. vergezellen. Het nummer biedt tevens de nodige afwisseling, want tijdens enkele stuwende versnellingen rondom een terugkerende riff horen we een fellere kant die ik nog niet eerder van Svarti Loghin gehoord heb. Toch schakelt het tweetal regelmatig terug naar akoestisch gitaarwerk, dat beelden oproept van besneeuwde vlakten en een knapperend kampvuur diep in de uitgestrekte, Zweedse wouden.

Het niveau van de uitstekende opener wordt helaas niet overal even consequent vastgehouden. This Craft Is Freezing Over is een instrumentaal intermezzo dat met bijna vijf minuten te lang aanhoudt en het hierop volgende Katzengold is van hetzelfde laken een pak. De track bestaat uit vage en niet bijster verheffende ambientklanken die de vaart nodeloos uit het album halen. Pas bij Skogen Väcks en Vakuum III gaat het gas er weer op. We horen grimmige underground-blackmetal gecentreerd rondom krachtige riffs. Toch klinken deze tracks wel wat standaard wanneer we het vergelijken met het oudere materiaal, dat meer diepgang bevat.

Op Mörk Energi laat Svarti Loghin zich van zijn rauwste en meest ongepolijste kant horen. Hoewel er nog steeds een rol is voor akoestisch gitaarwerk en melodie, ligt het tempo regelmatig stukken hoger dan voorheen. Deels is die rammelende, ouderwetse ‘stofzuigersound’ wel charmant, maar tegelijkertijd hinkt Svarti Loghin te veel op twee gedachten. De ambient-experimenten pakken niet altijd even goed uit. Uiteindelijk kan dit album dan ook niet in de schoenen staan van dat genre-overstijgende meesterwerk van weleer.

1. Stjärnätare Dväljs Under Torv Och Moss
2. This Craft Is Freezing Over
3. Katzengold