Thin Lizzy - Bad Reputation
Jaar van release: 1977
Label: Mercury
Thin Lizzy - Bad Reputation
De historie van Thin Lizzy gaat terug naar het begin van de jaren zestig, wanneer bassist/zanger Phil Lynott en drummer Brian Downey elkaar op school ontmoeten. De jongens spelen samen in The Black Eagles en Orphanage voordat ze tijdens een optreden van laatstgenoemde gitarist Eric Bell en organist Eric Wrixon tegenkomen en samen de legendarische rockband Thin Lizzy starten. In 1972 is er de eerste hit met Whiskey In The Jar, maar Wrixon is er dan al niet meer bij en ook Bell haakt af. Gary Moore maakt kort onderdeel uit van de line-up, maar het zijn uiteindelijk de achttienjarige Brian ‘Robbo’ Robertson en Scott Gorham die als vast bandlid toetreden.

Het vijfde studio-album Fighting haalt nummer 60 in de albumcharts, maar de singles zijn geen succes. Het is wel het album waarop de welbekende twinleads zich nadrukkelijker ontwikkelen. De doorbraakplaat is Jailbreak uit 1976, met onder andere The Boys Are Back In Town en het titelnummer als hitsingles. Halverwege de jaren zeventig viert de formatie zijn grootste successen en in augustus 1977 staan de mannen als headliner op Reading Festival.

In mei wordt de achtste full-length Bad Reputation opgenomen in Canada. Dat gebeurt in eerste instantie zonder Robertson. Op de hoes staan dan ook slechts drie bandleden afgebeeld. Gorham neemt alle gitaarpartijen op, maar laat met opzet een paar plekken open. Hij overtuigt Lynott om Robertson de solo’s in te spelen voor Opium Trail en Killer Without A Cause (laatstgenoemde met verschillende effecten, waaronder de voicebox). That Woman’s Gonna Break Your Heart is de enige track met beide gitaristen op leadgitaar. Brian verdient dus wel credits en staat dan ook vermeld middels een foto aan de binnenkant van het artwork.

De kenmerkende twinleads dienen zich reeds aan in het ijzersterke Soldier Of Fortune. In het heerlijk uptempo groovende titelnummer dat erop volgt komen de kwaliteiten van drummer Brian Downey goed tot zijn recht. Er is tevens een gitaarsolo aan het einde en het baswerk, dat goed hoorbaar in de mix staat, valt in postieve zin op. In het minder memorabele Opium Trail kun je duidelijk horen hoeveel invloed Thin Lizzy op Iron Maiden heeft gehad. Een ander voorbeeld is Killer Without A Cause, dat gekenmerkt wordt door smaakvol gitaarwerk.

Na een stevige start van het album doen de mannen het wat rustiger aan in het relaxte Southbound en de vrolijke, funky hit Dancing In The Moonlight (It's Caught Me In Its Spotlight), met een Van Morrison-basvibe en bijdrage op saxofoon (en clarinet) van Supertramps John Helliwell. Een andere gastbijdrage is er in afsluiter Dear Lord. De backingvocals daarin zijn van Mary Hopkins. De zangeres uit Wales is bekend vanwege de hits Those Were The Days (1968), Goodbye en Knock, Knock Who’s There? (beide 1969). Ze is tien jaar lang getrouwd geweest met producer Tony Visconti, die het album een relatief donker geluid en een iets omfloerste productie heeft meegegeven. De remaster van 2011 is een stuk helderder.

Met Bad Reputation verstevigde Thin Lizzy zijn populariteit die met The Boys Are Back In Town werd bereikt. Ook daarna tourt de formatie volop, maar het succes kent ook een keerzijde. Het heroïnegebruik van Phil vernietigde niet alleen hemzelf, maar ook de band. Na de succesvolle farewell-tour in 1983 zeiden de bandleden elkaar op het vliegveld gedag en dat was het. Lynott had nog een hit met Gary Moore samen (Out In The Fields, de track staat op Run For Cover) en werkte daarna aan zijn solo-albums die niet veel succes opleverden. Hij besprak een mogelijke Thin Lizzy-reünie en boekte studioruimte in 1986, maar hij overleed.

1. Soldier Of Fortune
2. Bad Reputation
3. Opium Trail