• Erick Avila (Six Magics) - 45
  • John Evan (Jethro Tull) - 76
  • Nathanaël "Nath" (Anachronia) - 40
  • Ol Drake (Evile) - 40

Edguy - Monuments

Edguy - Monuments

Het 25-jarig bestaan van de Duitse powermetalformatie Edguy moet natuurlijk gevierd worden. Hoe beter kan dat dan met drie schijven vol met enkele van de beste nummers die de groep de afgelopen jaren gemaakt heeft. Om fans ook wat nieuws te bieden, zijn er bovendien vijf nieuwe songs opgenomen én bevat het pakket een nog niet eerder uitgebracht nummer en live-dvd met een complete show. Fans kunnen zich verheugen op dit pakket getiteld Monuments. Uiteraard is deze uitgave verkrijgbaar in diverse formats waaronder ook een exclusieve met een 160 pagina’s tellend boekwerk vol informatie en foto’s.

De geschiedenis van Edguy laat zich lezen als een jongensdroom. De band die bestaat uit Tobias Sammett (zang), Jens Ludwig (gitaar), Dirk Sauer (gitaar), Tobias Exxel (bas) en Felix Bohnke (drums) is al twintig jaar samen in deze formatie. De eerste drie genoemde heren zijn de groep op 14-jarige leeftijd gestart. Het is een bijzonder verhaal van jeugdig enthousiasme, kameraadschap en keihard werken dat de mannen uit het Duitse Fulda met elkaar verbindt. Sinds de oprichting in 1992 heeft de formatie tien studioalbums uitgebracht en is het vijftal de gehele wereld over geweest. De band kan met recht gerekend worden tot een van de grote namen uit het powermetalgenre met albums die eigenlijk altijd vol staan met kwaliteit en professionaliteit.

Die kenmerken gelden dus ook voor het materiaal dat te vinden is op Monuments. De klassiekers Vain Glory Opera, Out Of Control, Babylon en Tears Of A Mandrake mogen natuurlijk niet ontbreken, evenals het grappige Lavatory Love Machine. Ook nieuwere nummers als Defenders Of The Crown en Space Police zijn vertegenwoordigd. Het is een mooi en duidelijk overzicht van wat de band de afgelopen decennia geproduceerd heeft. Bovendien laat het goed horen dat, ondanks verwijten dat Edguy eigenlijk altijd hetzelfde klinkt, de groep veel progressie heeft gemaakt en eigenlijk helemaal niet zo eenzijdig is als af en toe wordt beweerd.

Dat geldt ook voor de vijf nieuwe nummers waarmee Monuments opent. Met name Ravenblack en Wrestle The Devil springen eruit als instant publieksfavorieten. Het gitaarwerk is strak als altijd, Sammetts sterke, ietwat hese stemgeluid bepaalt voor een groot deel de sfeer, terwijl de nummers worden afgemaakt met een warm basgeluid en solide drumpartijen. De songs zijn doorweven met de nodige effecten, maar in de basis houdt Edguy het simpel. De gitaren krijgen tijdens de coupletten de ruimte om de nummers vooruit te duwen, terwijl tijdens de zeer pakkende refreinen er een hoofdrol is voor Sammetts zang. Edguy weet als geen ander hoe een stevig, melodisch metalnummer klinken moet en zonder echt in herhaling te vervallen, weet de groep binnen de eigen kaders nog altijd goed te manoeuvreren.

Monuments sluit af met het nooit eerder uitgebrachte Reborn In The Wastes dat bedoeld was voor The Savage Poetry (1995, heropgenomen en officieel uitgebracht in 2000). Het is een leuke toevoeging voor fans, maar tegelijkertijd is duidelijk waarom het jaren op de plank is blijven liggen.

Door de toevoeging van nieuw materiaal en de live-dvd is Monuments niet alleen interessant voor mensen die nog (bijna) niks van Edguy in de kast hebben staan, maar ook voor de fans die beschikken over de gehele discografie. Het is een mooie verzameling nummers van ruim twee uur geworden. Dat niet ieders favoriete nummer erbij staat, moge voor zich spreken. Er is immers nogal wat materiaal voorhanden. Desalniettemin is Edguy erin geslaagd een zeer degelijke, representatieve selectie uit het rijke oeuvre te maken. Gezien de nog altijd jeugdige leeftijd van de heren (eind dertig, begin veertig), kunnen we erop vertrouwen dat de band de komende jaren nog voor veel moois zal zorgen.

1. Ravenblack
2. Wrestle The Devil
3. Open Sesame