• Louie Clemente (Testament) - 57
  • Melissa Bonny (Ad Infinitum) - 29

• Jimmy Bain (Dio) - 2016

In Reverence - The Selected Breed
Label: Non Serviam Records

In Reverence - The Selected Breed

Je hebt platen die vanaf de eerste klanken weten te boeien. The Selected Breed, het debuutalbum van In Reverence, behoort tot die categorie. Atmosferische death metal uit Stockholm met een apocalyptisch thema. De band combineert zware riffs met dissonante leads, mystieke melodieën en oosterse instrumenten. In Reverence werd in 2010 opgericht door drummer Oscar Krumlinde (Overtorture) en grunter Filip Danielsson. Gitarist Pedram Khatibi Shahidi is het derde bandlid. Hij is er vanaf het begin bij.

In Reverence begon als deathcoreband en bracht na een demo in 2012 de ep Hallucination uit. Het debuutalbum liet lang op zich wachten en onenigheid over de muzikale richting leidde ertoe dat gitarist Sebastian Wedholm en bassist Dennis Morgun de band hebben verlaten. De baspartijen zijn ingespeeld door Joakim Antman (Overtorture). Smaken verschillen, maar ik ben blij met de nieuwe weg die het drietal is ingeslagen. Je zou verwachten dat de stijl richting Overtorture, Entrails en Bloodbath verschoven is, maar dat is niet zo. In Reverence heeft een eigen, moderner geluid en schuwt uitstapjes naar andere stijlen (vooral black) niet.

Jahiliah is een prima opener, maar als ik een track zou moeten noemen die een redelijke indruk geeft van het album als geheel, dan zou het Antropogeny zijn. Het zwartgeblakerde randje komt sterk tot uiting in Gods Of Dehumanization, met een vocale gastbijdrage van Joakim Mikiver (One Hour Hell, Tormention). Net als Prometheus is dit een sterke track, maar ondermaatse nummers zijn op deze plaat niet te vinden. Ondanks dat patronen in de opbouw te herkennen zijn, is de muziek veelzijdig. Dat komt vooral sterk naar voren in de titeltrack en het hoogtepunt Red Waves. In Gift Of Disintegration wordt de brute, bijna technische death afgewisseld met doom. Voor een rustpunt moet je geduld hebben tot de dromerige, instrumentale afsluiter Life Rejuvenate.

In Reverence is erin geslaagd de perfecte balans te vinden tussen brute agressie, sfeer en melodie. Alles is goed gedoseerd in compacte nummers. De muziek is nergens té experimenteel. Sverker Widgren (Wing Studio, Stockholm) heeft gezorgd voor een brute, heldere sound die niet clean overkomt. De instrumenten staan goed in de mix en de brute vocalen van Filip overheersen niet. The Selected Breed is werkelijk een indrukwekkend debuutalbum. Een frisse wind in de Stockholmse deathmetalscene.

1. Jahiliah
2. Gods Of Dehumanization
3. Prometheus