Metalfan.nl - Metal nieuws, reviews, interviews en meer...

24-10-2020

Interview: Thunder
Met Luke Morley
Door Kristof
Geplaatst in november 2006

Toen in 1989 de Engelse rockband Terraplane werd ontbonden, startten drie leden Thunder. Dankzij hun klassieke debuut Backstreet Symphony was hun naam onmiddellijk gevestigd en verkochten ze miljoenen elpees en singles. De laatste jaren gaat het echter beter dan ooit met Thunder en het nieuwe album Robert Johnson’s Tombstone is de beste rockplaat van het jaar. Songwriter en gitarist Luke Morley hangt dan ook aan de andere kant van lijn.

Thunder

Ik ben niet zo’n grote fan van jullie oudere elpees, maar The Magnificent Seventh en de nieuweling Robert Johnson’s Tombstone vind ik echt geweldig. Heb je een idee waarom Thunder de laatste jaren zo volwassen en origineel klinkt?

Hahaha. Dat heeft nog nooit iemand me gevraagd. Ik heb eigenlijk geen idee. De laatste jaren loopt het gewoon soepel en we hebben inmiddels ook veel ervaring. Misschien is dat de reden. Het is ook wel zo dat songs schrijven me tegenwoordig wel heel gemakkelijk af gaat. Zo heb ik de nieuwe volledig geschreven in dik twee maanden. Zonder een gebrek aan inspiratie te voelen. Maar een echt goede verklaring kan ik dus niet geven omdat ik geen idee heb waarom we nu klinken zoals we klinken.

Is het nieuwe album een conceptplaat?

Neen hoor. Enkel het titelnummer verwijst naar blueslegende Robert Johnson en de overige songs handelen over andere dingen.

Wat vind je zo bijzonder aan de persoon van Robert Johnson?

Zijn levensverhaal. Hij leefde niet lang en werd vermoord. Daarbij zweerde hij bij het verhaal dat hij zijn ziel aan de duivel had verkocht in ruil voor gitaartalent. Hij dronk ook als een ketter en neukte elke vrouw die hij kon vinden. En dat allemaal tachtig jaar geleden!

Sommige muziekkenners beweren dat de geschiedenis van de rockmuziek is begonnen met Robert Johnson. Wat is jouw mening?

Interessante vraag. Misschien wel, omdat hij de eerste gitarist was die echt rauw klonk. Hij heeft ook mensen als Jimmy Page en Eric Clapton geïnspireerd en ik ben ook totaal onder de indruk van wat hij presteerde in die tijd.

‘Iedereen zal in de toekomst vijftien minuten beroemd zijn’. Gaat Andy Warhol Said over deze uitspraak?

Inderdaad. Het is toch erg dat tegenwoordig iedereen beroemd wil zijn om zich goed in zijn of haar vel te voelen? Elke loser wil zijn vijftien minuten aan beroemd zijn opeisen. Kijk maar naar de televisie en lees kranten. Ik vind dat oppervlakkig denken een teken dat de maatschappij inderdaad heel erg is veranderd.

Jullie maken nog steeds relatief veel songs over liefde en relaties. Is daar een speciale reden voor?

Mmm. Dat klopt inderdaad. Misschien dat ik zoveel songs over liefde schrijf omdat het toch wel het belangrijkste is in je leven. Liefde voor je partner, muziek en het leven in het algemeen. Dat is geen bewuste zet hoor, liefdesteksten komen gewoon vak in mij op.

Laten we even terug gaan naar Robert Johnson’s Tombstone. Komen er ook wat singles aan?

Thunder blijft altijd singles uitbrengen. Maar we gaan eerst op tour in de gehele UK en daarna gaan we eens samen zitten over een single keuze. Ik denk dat op het nieuwe album wel een drie à vier goede kandidaten staan.

Singles met interessante b-kantjes?

Wellicht wat akoestische versies van wat songs. We zullen wel zien. v Vind je akoestische versies interessant?

Zeker weten. Soms zijn songs echt boeiend in hun naakte vorm. Maar bepaalde songs lenen zich gewoon niet tot een naakte versie en daar kan je dus dan ook beter vanaf blijven. Je moet niets forceren.

Verwacht je nog hits te scoren?

Thunder - Robert Johnsons TombstoneWie weet. In Engeland blijven we toch wel populair en hits scoren. Ik denk dat de reden daarvoor is dat we hier zoveel spelen. We investeren hier heel veel tijd en dan loopt het ook goed. In andere Europese landen, uitgezonderd Duitsland, loopt het toch een stukje minder. In Japan doen we het ook nog goed, maar voor de rest kunnen we dus zeker nog groeien.

Wat vind jij belangrijker: een doordeweekse rockplaat maken die miljoenen mensen goed vinden en kopen of een ultiem meesterwerk in elkaar boksen dat maar door een klein select clubje op handen wordt gedragen?

Hahahahahaha. Wat een vraag man. Wat moet ik hier nu weer op antwoorden. Beiden zou wel ideaal zijn. Hahaha. Het is wel zo dat we altijd ons eigen ding hebben gedaan en dat we nu te volwassen zijn om onze stijl aan te passen om commerciële redenen. Dan zou ik ’s morgens niet meer in de spiegel kunnen kijken.

Frontiers Records is een kleine platenmaatschappij. Belemmert dat je groei niet?

Het is zo dat we de plaat Europees via Frontiers Records aanbieden. Deze plaat komt namelijk uit via ons eigen STC Recordings. Een soort van licentie overeenkomst. Het is natuurlijk zo dat ze kleinere budgetten hebben, maar je hoort mij niet klagen.

Heb je misschien een hekel aan grotere platenmaatschappijen?

Dat ook niet. Maar de muziekindustrie is altijd al corrupt geweest.

Hoe denk jij dat de muziekindustrie er over twintig jaar zal uitzien?

(denkt een minuut na) Mmmm. Misschien dat alles wel uitkomt via één grote platenmaatschappij genaamd All Music. Haha.Of misschien neemt Internet het totaal over. Over deze vraag ga ik nog wel eens nadenken.

Wat voor een publiek trekt Thunder aan?

Ik denk 50 procent man en 50 procent vrouw. Het publiek is ietsjes ouder, maar tegenwoordig komen er steeds meer jongere mensen bij. Vooral kinderen van mensen die ons twintig jaar geleden al volgden. En dat vind ik wel een mooie idee.

Komt er nog eens soloplaat aan?

Als ik tijd heb. En dat heb ik absoluut niet nu. Thunder trekt mijn volledige aandacht.

Dan zal ik je maar laten en wat tijd gunnen. Groeten!

[ Terug naar de Interviews ]