Metalfan.nl - Metal nieuws, reviews, interviews en meer...

24-09-2020

Interview: Savage Circus
Met Thomen Stauch
Door Tonnie
Geplaatst in september 2005

Eerder dit jaar verliet Thomas Stauch zijn band Blind Guardian, tot grote schrik van de fans. Nu heeft hij samen met Iron Savior's Piet Sielck een nieuwe band opgericht, genaamd Savage Circus, waarmee hij een bekende koers vaart. Hij legt zelf even het een en ander uit over de band...

Je begon met deze band toen je nog in Blind Guardian zat?

Dat klopt. Het begon als een projectje, naast Blind Guardian. Ik was nummers aan het schrijven voor op de nieuwe Blind Guardian plaat, maar nadat ik een drietal nummers had dacht ik bij mezelf, "dit gaat niet passen." Het ging om de nummers Evil Eyes, The Gathering en de ballad, Beyond Reality. Blind Guardian was in een totaal andere richting aan het gaan dan de nummers die ik geschreven had. Deze zijn in de stijl van mijn roots. Ik had al door dat ik deze nummers niet hoefde te laten horen aan de rest van de band, want ze zouden er toch niet mee accoord gaan. 20 jaar terug maakten we dit soort nummers met Blind Guardian, niet nu. Maar mij leek het wel een leuk cadeautje voor de oude Blind Guardian fans. Toen ik op een dag met Piet [Sielck, Iron Savior zanger/gitarist] aan de telefoon zat zei ik dat ik wat nummers had die ik eens aan hem wilde laten horen, om zijn mening te horen. Ik woon tegenwoordig in Spanje, en hij zei dat hij over een maand op vakantie ging naar Spanje, dus dat ik maar eens moest langskomen. Dus ik ging langs, liet hem de nummers horen, en hij vond ze ook goed. Hij wilde me wel helpen met dit project, en hij zei: "als je dit wilt doen, dan heb ik een gaaf idee." Hij zocht tussen z'n cds en kwam met een cd van de band Persuader, die hij geproduceerd had. Toen ik ze hoorde viel m'n bek open. De zanger klonk precies zoals Hansi [Kürsch, Blind Guardian zanger]. Ik heb die jongen toen gebeld en het idee voorgelegd, en hij zag er ook wat in.

Maar wanneer realiseerde je je dat je toch liever in deze stijl door gaat, in plaats van waar Blind Guardian mee bezig was?

Savage CircusNou, dat is de laatste paar jaar steeds meer gekomen. Het begon denk ik een jaar of vier terug. Wat muzikale meningsverschilletjes, en ook privé lag het niet zo lekker meer. Uiteindelijk kwam er een punt waarop ik de band bijeen riep en zei dat we eens serieus moesten praten, want we konden niet langer zo verder. En toen ik de eerste nummers hoorde voor het nieuwe Blind Guardian album wist ik het zeker, die kant wilde ik niet meer op, en ik denk ook dat de Blind Guardian fans dat niet willen. Toen ik het de band vertelde konden ze niet geloven wat ze hoorden. We hebben erg lange discussies erover gevoerd, maar het leek mij beter voor de band en voor mijzelf dat ik er mee stopte.

Dat jij terug wilde naar de oude Blind Guardian stijl en de rest niet is dus niet de enige reden dat je eruit gestapt bent?

Nee, maar het is wel een grote reden. Ik vind dat wat ik nu met Savage Circus doe, de muziek is die Blind Guardian eigenlijk zou moeten maken. Blind Guardian heeft altijd nieuwe elementen, maar het is in mijn ogen zeker mogelijk om dit soort muziek te maken, met nieuwe elementen er in. We hebben er nu niet teveel nieuwe elementen in gedaan, want we willen dit echt zien als een cadeau voor de oude Blind Guardian fans. Ons volgende album zal daarom zeker anders klinken. Maar ik vind echt dat dit is wat we met Blind Guardian weer hadden moeten doen. A Night At The Opera ging echt te ver. Het album had veel teveel orkestrale stukken, teveel harmonieën. Er zit zoveel in, dat je gewoon niet alles kunt horen. Op sommige stukken heb je 128 stemmen tegelijk.

128????

Ja! In And Then There Was Silence hadden we met het orkest en al in totaal 228 sporen nodig. Dat is gewoon gekkenwerk. En dat is het probleem wat ik er mee had. Hierdoor kun je geen hard nummer meer maken. Alle zang zit bovenop de muziek, waardoor de muziek naar dus minder goed te horen is. Neem nou de drums, dat leek soms net of er geen kracht meer in zat, omdat er teveel andere dingen tegelijk te horen waren.

Ik ben dus niet de enige met die mening, merk ik nu.

Op Nightfall In Middle Earth hadden we ook al veel stemmen tegelijk. Op dat album begon het.

Daarop vond ik dat jullie de perfecte balans gevonden hadden.

Dat vind ik ook wel. Maar op A Night At The Opera was het gewoon teveel. Het plan voor Blind Guardian was nu om wel te minderen daarmee, maar ik vond waar ze nu naar toe wilden niet meer op Blind Guardian lijken. Het enige waardoor je nog weet dat het dezelfde Blind Guardian is, is Hansi's stem. En ik had daar geen trek in. Ik sprak onlangs nog wel met Marcus [Siepen, Blind Guardian gitarist], en hij zei dat de nummers die ze na mijn vertrek geschreven hebben toch weer wat typischer Blind Guardian waren. De vijf nummers die ik hoorde voor m'n vertrek waren dat zeer zeker niet.

Spreek je ze nog vaak?

Jahoor. Ok, met Hansi en André [Olbrich, andere Blind Guardian gitarist] momenteel wat minder, maar dat komt doordat we allemaal het erg druk hebben. Met Marcus had ik toch al meer contact, ook in de privé sfeer. Ik ben nog altijd vrienden met ze, ook met Hansi en André, maar het is toch anders dan vroeger.

Terug naar Savage Circus. De nummers klinken alsof ze uit het tijdperk van Tales From The Twilight World en Imaginations From The Other Side komen. Hoe benader je het schrijven? Schrijf je ze met voorbedachte rade zo, of was je nummers aan het schrijven en komen ze gewoon natuurlijk zo uit je pen rollen?

Dit kwam heel natuurlijk. Ik kan niet mezelf zo instellen dat ik een nummer in een bepaalde stijl ga schrijven. Dat de nummers zo klinken had ook niet gekund zonder Piet. Hij heeft bijna 20 jaar met André samengewerkt, om de gitaren op te nemen, dus hij weet precies hoe hij het zo moet laten klinken. Daar komt nog bij dat hij in het begin met Iron Savior ook zo klonk. We hoeven dus niet na te denken hoe we dit moeten doen, dit komt gewoon natuurlijk.

Wie heeft de nummers dan geschreven? Alleen jullie twee, of heeft de rest ook nog meegeholpen?

Iedereen in de band heeft meegeschreven. Ik had alleen de eerste drie, waarop we de band gebaseerd hebben. Toen we samen kwamen in de Powerhouse studio in Hamburg hebben we samen wat geschreven, en iedereen heeft thuis z'n ideeën er aan toegevoegd. Iedereen heeft meegeholpen. De zanglijnen komen veelal van Piet.

Is Piet dan ook een bandlid? Of alleen producer?

Nee, hij is ook een bandlid. "Slechts" gitarist hahaha. En samen met hem heb ik het album geproduceerd, en hij was de engineer.

Wat is dan het verschil tussen engineer en producer?

De engineer neemt de instrumenten op, de producer bekijkt hoe het het beste klinkt voor het album, of er stukken bij zitten die misschien beter kunnen, etc.

Savage Circus

Piet heeft dan ook nog Iron Savior, hij heeft z'n eigen studio, en hij produceert ook nog andere bands. Hoe vindt hij de tijd voor Savage Circus?

Ik weet niet hoe hij het doet, maar hij doet het. Wat ik wel weet is dat Savage Circus momenteel zijn prioriteit heeft, net als voor de jongens van Persuader. Voor mij natuurlijk ook, want dit is mijn hoofdband nu. Als er iets is met Iron Savior waar Piet voor nodig is, dan heeft dat zijn prioriteit, en dat begrijp ik ook. Dan kijken we hoe het past met Savage Circus, en schuiven we Savage Circus even een paar weken op.

Als je gaat touren wordt dat denk ik wel lastig. Hebben jullie tourplannen?

Die hebben we zeker. We zijn druk bezig met plannen. Het probleem is echter dat we nog niet weten wat het album gaat doen. Hoe succesvol het album wordt, bedoel ik. In Duitsland ziet het er goed uit, in Brazilië ook. Daar zijn de reacties tot dusver heel goed. Maar we zijn een nieuwe band, dus we hebben geen idee hoeveel het gaat verkopen. 30.000 wereldwijd? 50.000? Misschien 100.000? Niemand weet het. Als je een tour plant zonder te weten hoe de band het gaat doen, is er grote kans dat je te kleine zalen boekt. Misschien spelen we in zalen van 150 man, en dan blijkt het album ineens als een gek te verkopen. Dan moeten we dus ineens naar grotere zalen op zoek, want men wil ons dan zien.

Het album komt uit op Dockyard 1. Dat label is ook van Piet. Heeft deze band dan ook prioriteit voor het label, omdat Piet er ook in zit?

De band heeft sowieso prioriteit op het label. Wij zijn de grootste act, vinden ze. Het label is nog jong, maar doet goed werk. Vooral voor nieuwelingen.

Hoe wordt dit album dan in de markt gezet? "Het nieuwe album van de voormalige Blind Guardian drummer, en Iron Savior's Piet Sielck" ?

Ja, daar komt het op neer. Dat merken we ook aan de journalisten, want die vragen altijd naar mij en Piet. We wilden de zanger, Jens, ook naar voren schuiven, want in de band is de zanger meestal de belangrijkste persoon. Maar de journalisten willen het niet. Dat gaat wel veranderen, als men Jens goed gehoord heeft.

Je hebt twee jongens van Persuader in je band.

Dat klopt, Jens [Carlsson, zanger] en Emil [Norberg, gitarist].

Bestaat Persuader dan nog wel?

Jazeker. Zij gaan gewoon door met hun albums, en ze maken tijd vrij voor Savage Circus.

Hoeveel albums heeft Persuader eigenlijk?

Ze zijn nu bezig met hun derde. De eerste was alleen in Frankrijk uitgekomen, omdat ze wat problemen hadden met hun platenlabel. Daarna wonnen ze de "Young Metal Gods" competitie en kregen ze een contract bij een ander label. Piet kent ze daarvan.

Zij komen uit Zweden, he? Je zei net al dat jij in Spanje woont, Piet woont in Duitsland dacht ik, en zij in Zweden. Dat lijkt me niet al te makkelijk voor te oefenen.

Dan zien we elkaar in Hamburg. Piet heeft daar een oefenruimte voor Iron Savior, die we gebruiken. Daar verblijven we dan een maand, of twee. Net hoeveel we nodig hebben.

Hoeveel tijd denk je nodig te hebben?

Ik weet het niet. We worden toch wel beter naarmate we meer live spelen. Je moet elkaar leren aanvoelen, en dat gaat toch het beste als je live speelt. Ik denk dat we een ŕ anderhalve maand nodig zullen hebben voordat we op het niveau zitten om live te kunnen spelen.

Dus je hebt nog niet samen live gespeeld? Wanneer gaat dat gebeuren?

Ik weet het niet, er wordt een tour gepland maar er staat nog niks vast.

Mijn promo heeft nog geen cover. Dus vertel, wat komt er op de voorkant?

Savage Circus - Dreamland ManorDe cover had vertraging opgelopen, want de tekenaar stopte ermee. Hij kon het niet op tijd af krijgen, dus stopte hij maar. En toen moesten we op zoek naar een nieuwe tekenaar. Markus Mayer gaat het nu doen. Hij heeft onder andere de laatste van Nightwish gemaakt. Het album heet Dreamland Manor, en dus komt er een landhuis op de achtergrond, met voorop een groot hek en een poort.

Dat klinkt erg als de cover van het laatste Savatage album, Poets And Madmen.

Echt? Dan moeten we ons plan maar eens herzien. Hopelijk wordt het toch anders hoor hahaha. Het landhuis zal in een bos staan, met orks enzo er rond, die het huis willen binnendringen. En op de voorgrond komen elfen, zoals bijvoorbeeld Legolas uit Lord of the Rings, met een boog, en die dan schiet op de orks in de achtergrond.

Dan wordt het toch wel anders als de cover van Savatage. Maare... orks, elfen, Lord of the Rings... zo doet het nog meer aan Blind Guardian denken dan het al deed.

Het wordt zeker fantasy, ja. Maar we doen het wel anders als bij Blind Guardian. De tekenstijl van Markus is heel anders dan van Andreas Marshall, die veel voor Blind Guardian getekend heeft. Markus heeft voor Blind Guardian al eens de draken getekend, die we op de laatste tour voor de versterkers hadden hangen. Maar daar was toen als band al een meningsverschilletje over met hem. De band wilde het toch iets anders dan dat hij het getekend had. Hij zou eigenlijk ook de albumcover van A Night At The Opera tekenen, maar de band wilde hem alleen voor de merchandise. Toen al zag ik zijn potentie, en ik begreep ook niet helemaal waarom we hem niet vroegen voor de cover. Nu dat ik uit Blind Guardian ben heb ik hem weer opgebeld, en gevraagd voor de cover.

Maar zijn de nummers dan ook weer fantasy gerelateerd?

Ja, onder andere. Piet en Jens hebben de meeste teksten geschreven. The Gathering gaat over It van Stephen King. En er zijn wat eigen fantasy-verhalen, uit Piet's hoofd. En er was er nog een, waar Piet het over had. O ja dat was van een sprookje van een Zweedse vrouw, maar ik weet even niet meer welke het was.

Je zit er dus echt niet mee dat je ook op dat vlak zeker met Blind Guardian vergeleken gaat worden?

Dat kan me niks schelen. Dit is wat ik wil doen, en wat ik al 20 jaar gedaan heb. Zo wil ik verder, en het kan mij niets schelen als men denkt dat ik Blind Guardian cover. Je kan niet iedereen tevreden stellen.

Gaan jullie live dan ook Blind Guardian nummers spelen?

Ik denk het wel. Als we een headliner show spelen, met nadruk op als, dan hebben we meer speeltijd dan dat het album bevat. En we hebben nog een Franstalige bonustrack opgenomen voor Japan. Een cover, van Plastique Bertrand, een Belgische zanger. Van een van zijn nummers hebben we een metalversie opgenomen. Jens spreekt een beetje Frans, dus voor hem was het geen probleem. Maar dat is dus een bonustrack voor Japan, want daar eisen ze een bonustrack. Ze mogen dat daar dus een jaar lang exclusief gebruiken, en daarna mogen we het ook elders uitbrengen. Maar dat zal binnenkort toch wel te downloaden zijn als iemand het op internet zet, dus kennen de fans het nummers hier ook wel als we het live zouden spelen. Maar ik denk dat we 2 Blind Guardian nummers spelen, en 2 van Persuader en 2 van Iron Savior. Naast dus de nummers van Dreamland Manor.

[ Terug naar de Interviews ]