Enquête

Wat is jouw favoriete studio-album uit de jaren tachtig?

AC/DC - Back In Black
Anthrax - Among The Living
Black Sabbath - Heaven And Hell
Death - Leprosy
Dio - Holy Diver
Exodus - Bonded By Blood
Guns N’ Roses - Appetite For Destruction
Helloween - Keeper Of The Seven Keys Part I
Iron Maiden - Powerslave
Iron Maiden - The Number Of The Beast
Judas Priest - British Steel
Megadeth - Peace Sells… But Who’s Buying?
Mercyful Fate - Don’t Break The Oath
Metallica - Master Of Puppets
Metallica - Ride The Lightning
Morbid Angel - Altars Of Madness
Motörhead - Ace Of Spades
Queensrÿche - Operation: Mindcrime
Rush - Moving Pictures
Savatage - Gutter Ballet
Sepultura - Beneath The Remains
Slayer - Reign In Blood
Testament - The Legacy
Venom - Black Metal
een ander album uit de periode 1980-1989

[ Uitslag | Enquêtes ]

    26 juli:
  • Hellripper, Cloak en High Command
  • Poseydon, Defazer en Betonblok
  • 27 juli:
  • Stonehenge festival met o.a. Belphegor, I Am Morbid, Suffocation en Benediction
  • 28 juli:
  • Soulfly
Kalender
Vandaag jarig:
  • Jason Becker (Cacophony) - 55
  • Jon Oliva (Savatage) - 64
  • Rick Davies (Supertramp) - 80
Concertreview

Rock Hard festival 2017
Van 2 t/m 4 juni 2017 in Amphitheater, Gelsenkirchen
Tekst door Gilbert
Foto's door Tonnie
Ook dit jaar biedt het Rock Hard festival weer een gevariëerde line-up in het Pinksterweekend. Van klassieke metal van voormalig Accept-zanger Udo Dirkschneider tot de onheilspellende klanken van Behemoth en alles wat er tussen zit. Inmiddels is dit festival al vele jaren vaste prik op onze kalender, dus waren we ook nu weer van de partij.

Vrijdag 2 juni:

Dust Bolt, uit de deelstaat Beieren, heeft de eer om het Rock Hard Festival 2017 te openen. Bassist Benedikt Münze draagt een t-shirt van Suicidal Tendencies en dat is geen toeval. De stijl van Dust Bolt laat zich namelijk omschrijven als een mengeling van de crossover thrash van Suicidal Tendencies en de old-school thrash van een Kreator, Destruction of Exodus. Nou doet thrash het altijd goed op het Rock Hard Festival. Bovendien is dat specifieke genre bij deze editie enigszins ondervertegenwoordigd in Gelsenkirchen, dus is het enthousiaste Dust Bolt van harte welkom. Hoewel het Duitse viertal de middelmaat nauwelijks ontstijgt, zit de stemming er bij het publiek al snel in.

Rock Hard festival 2017

Eigenlijk heeft Robert Pehrsson's Humbucker weinig op een metalfestival te zoeken, aangezien de stijl het midden houdt tussen de poprock van Tommy Petty And The Heartbreakers en het lichtere werk van Thin Lizzy. De Zweedse groep is echter een persoonlijke favoriet van (een deel van) de redactie van het Duitse Rock Hard Magazine, dat dit festival organiseert. Tot verbazing van Robert Pehrsson zelf werd het titelloze debuutalbum door het metalblad enkele jaren geleden uitgeroepen tot 'album van de maand' en de opvolger Long Way To The Light kreeg eveneens een lovende recensie. Nou staan er ook genoeg leuke liedjes op die beide (korte) studio-albums, maar erg heavy zijn de composities dus niet, ondanks het deathmetalverleden van Pehrsson. Live klinkt het allemaal wel iets harder en is het best vermakelijk. Alleen de zangpartijen komen niet goed uit de verf en zijn een stuk zwakker dan op de plaat.

Het kernwoord bij het optreden van Mantar is: 'spaarzaam'. Er staan amper twee muzikanten op het podium en zelfs voor een paar t-shirts was blijkbaar geen geld meer over. Dat de Hamburgse formatie slechts twee (halfnaakte) leden kent, een drummer en een zanger/gitarist, is ook meteen het belangrijkste wapenfeit van deze formatie. Muzikaal heeft het duo namelijk bar weinig te bieden. De standaard sludge metal met (te) weinig melodie en zwakke vocalen zorgt al snel voor verveling. Al zouden een bassist en tweede gitarist daar waarschijnlijk weinig aan kunnen veranderen. Dat het Duitse tweetal bij het thuispubliek desondanks op enige bijval kan rekenen, wekt bij mij de nodige verbazing op.

Candlemass-bassist en -bandleider Leif Edling, die alleen nog in de studio actief is, wordt op het podium nauwelijks gemist. Met een bekwame invaller op het viersnarige instrument verzorgt de Zweedse doommetalband moeiteloos het hoogtepunt van de dag. De getalenteerde zanger Mats Levén slaagt met een indrukwekkende performance in de opzet om al zijn illustere voorgangers te doen vergeten. Vreemd genoeg speelt de vijfmansformatie niets van de vorig jaar uitgebrachte mini-cd Death Thy Lover, de enige studiorelease die het gezelschap tot dusver met Levén heeft ingeblikt.

Candlemass @ Rock Hard festival 2017

De meest recente compositie die vanavond op het programma staat is de verrassende openingssong Born In A Tank uit 2005. Daarna volgen alleen nog maar klassiekers uit de glorieperiode 1986-1989, toen Candlemass elk jaar een magistrale langspeler afleverde. Vooral het tweede studio-album Nightfall uit 1987 is vandaag goed vertegenwoordigd. Dat is niet zo raar, want bij sommige recente shows speelde de groep die plaat zelfs in zijn geheel, ter ere van de dertigste verjaardag van Nightfall. Zoiets speciaals krijgen we vandaag niet voorgeschoteld, maar met de ene welbekende kraker na de andere, met een goede balans tussen tergend trage composities en meer up-tempo materiaal, hebben we niets te klagen. Candlemass doet een geslaagde gooi naar de trofee voor het beste optreden van het gehele weekeinde.

Wie komt nou op het idee om Blues Pills de eerste dag te laten headlinen op een metalfestival? Dit internationale gezelschap heeft pas twee volwaardige langspelers uitgebracht (plus enkele mini-lp's, met alternatieve uitvoeringen). Daar waar de eerste, titelloze plaat nog overwegend psychedelische, bluesy hardrock liet horen in de stijl van Cream, daar stelde het tweede studio-album de hardrockers bovendien ernstig teleur. Hoewel er wel degelijk fijne composities op het soulvolle Lady In Gold te vinden zijn, is die cd nauwelijks steviger dan een langspeler van, zeg, Anouk. Blijkbaar is een groot deel van de redactie van het Duitse Rock Hard Magazine (de organisatoren van dit festival) desondanks groot fan van Blues Pills, want beide studioplaten werden door het blad bij verschijning uitgeroepen tot album van de maand en, nadat de groep in 2014 al in de onderste helft van het speelschema mocht opdraven, staat Blues Pills ditmaal zelfs tussen de headliners van het Rock Hard Festival 2017.

Blues Pills @ Rock Hard festival 2017

Hoewel de hyperactieve zangeres Elin Larsson en haar begeleiders zich een kleine anderhalf uur lang van hun beste kant laten zien, kunnen ze de vooraf geuite twijfels niet volledig wegnemen. De nummers worden live weliswaar een stuk steviger gebracht, in uitgesponnen uitvoeringen met voldoende ruimte voor het fraaie gitaarspel van het Franse talent Dorian Sorriaux, maar blijven voor een metalfestival aan de zoetsappige kant. Originaliteit en het vermogen om te verrassen bezit deze retro-sixties act evenmin. Het optreden is bovendien, voor een hoofdact, nogal kaal. Zo ontbreekt live het achtergrondkoortje dat op de tweede cd Lady In Gold zo prominent aanwezig is. Een handvol songs maakt indruk, zoals de titeltrack van Lady In Gold, High Class Woman, een prima cover van de Jefferson Airplane-hit Somebody To Love en afsluiter Devil Man. Het optreden houdt echter niet over de volle lengte de aandacht vast en langzamerhand vertoont het amfitheater dan ook steeds meer lege plekken.

Blues Pills @ Rock Hard festival 2017

Zoeken
    19 juli:
  • Arka'n Asrafokor - Dzikkuh
  • Atavistia - Inane Ducam
  • Axamenta - Spires
  • Deep Purple - =1
  • Jupiter Cyclops - Age Of The UFOnaut
  • Patriarchs In Black - Visioning
  • 20 juli:
  • Eregion - Non Omnis Moriar
  • 22 juli:
  • Intolerance - Waking Nightmares Of An Endless Void
  • 23 juli:
  • Eenling - The End Of The Beginning
  • The Other Sun - Daimon, Devil, Dawn
  • 26 juli:
  • Coldcell - Age Of Unreason
  • Dream Evil - Metal Gods
  • Krypt - Great Spawn Of The Worms Of The Earth
  • Metal Church - The Final Sermon
  • Powerwolf - Wake Up The Wicked
  • Void Witch - Horripilating Presence
  • 27 juli:
  • Grid - The World Before Us
  • 28 juli:
  • Baryon - Hypnos

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.