• Steve Shelley (Sonic Youth) - 62

• Max "Mad Max" Varnier (Worship) - 2001
  • Pete Quaife (The Kinks) - 2010

Black Anvil - As Was
Label: Relapse Records

Black Anvil - As Was

Black Anvil werd tien jaar geleden opgericht in New York na het uiteenvallen van de hardcore punkband Kill Your Idols. De ex-leden gingen zonder frontman Andy West verder, maar met een andere muziekstijl; blackened thrash metal. Het debuut Time Insults The Mind (2009) en de opvolger Triumvirate (2010) doen wat denken aan de stijl van Celtic Frost. Het derde album Hail Death (2014) laat een gevarieerdere stijl horen en die lijn wordt doorgezet op de nieuweling As Was. Geen blackened thrash meer, maar een crossover met progrock en heavy metal.

De titeltrack maakt onomwonden duidelijk dat het furieuze karakter van de eerste platen plaats heeft gemaakt voor sfeer en melodie. De tracks zijn een tikkeltje minder uitgesponnen (en daardoor minder voortkabbelend) dan op de voorganger Hail Death. Bassist Paul Delaney neemt het merendeel van de vocalen voor zijn rekening. Hij wisselt rauwe vocalen af met cleane zang, bijgestaan door drummer Raeph Glicken als tweede zanger. Gitarist Gary Bennett heeft de band verlaten. Zijn plaats is ingenomen door Travis Bacon. Hij speelt samen met gitarist Jeremy Sosville ook in Sanhedrin.

As Was biedt meer variatie en opvallend veel cleane zang. De opener On Forgotten Ways, May Her Wrath Be Just en Nothing zijn weliswaar stevige tracks, maar over het algemeen is dit album beduidend minder heavy en bevat het meer proginvloeden. Dit komt vooral tot uiting in de tweede helft van de plaat, met het fraaie, uitgesponnen Two Keys: Here’s The Lock, het instrumentale The Way Of All Flesh en de catchy afsluiter Ultra. Het is niet zo dat er geen ruimte meer is voor een uitspatting, zoals het hoogtepunt May Her Wrath Be Just laat horen. Opvallend genoeg ligt juist dit nummer dichter bij de oorspronkelijke stijl.

Black Anvil heeft met As Was gekozen voor een experimentelere benadering. Deze plaat heeft dan ook meer te bieden dan de voorgaande albums. De melodieuzere aanpak met meer ruimte voor cleane zang pakt goed uit. Daardoor komen de furieuze passages ook sterker uit de verf. Het album is zeker de moeite waard, maar Black Anvil slaagt er niet in met As Was een overdonderende indruk te maken. Een topplaat, zoals in enkele andere reviews bestempeld, is het dus niet.

1. On Forgotten Ways
2. May Her Wrath Be Just
3. As Was