• Patrick Loisel (Augury) - 54

• Luc Chauty (Midwinter) - 2004
  • Vince McAllister (Pentagram) - 2006

Frigoris - Nur Ein Moment
Label: Hypnotic Dirge Records
Frigoris - Nur Ein Moment
Nur Ein Moment is het eerste deel van een tweeluik door de atmosferische blackmetalband Frigoris omtrent suïcide. Deze Duitsers beschrijven op dit album een treinrit waarin de hoofdpersoon diverse fasen tegenkomt die voorafgaan aan het besluit de daad voort te zetten of er van af te zien. Dit is het derde album van deze Duitsers en voor deze schijf hebben ze gebruikgemaakt van Daniel Heyn, die het geheel heeft gemixt. Hij is bekend van zijn samenwerking met bijvoorbeeld Primordial, Secrets Of The Moon en The Ruins Of Beverast.

Dit album gaat van start met deprimerende en dramatische klanken en hier zal de komende 52 minuten niet meer van af worden geweken. Het album komt binnen met een gigantische bombast, waardoor het voor de luisteraar noodzaak is even geduld te hebben tot de sound went. Al gauw wordt er afgewisseld met cello's, vrouwenzang en prachtige post-rockpassages. Ondanks dat deze onderdelen zeer doeltreffend zijn, worden ze niet tot in den treure herhaald. Hierdoor blijven ze speciaal. De gitaarpartijen zijn non-stop in mineur en spelen de grootste rol in het geheel. Zanger/gitarist Dominik Winter maakt gebruik van typische blackmetalscreams afgewisseld met Ghost Bath-achtig geroep.

De ritmesectie is ontzettend goed verzorgd en benadert een live-gevoel. De basdrums zijn getriggerd, maar bevatten nog voldoende lage tonen waardoor het geheel als een machine doordendert. Het is wel een beetje jammer dat deze berg aan melancholie zelden wordt onderbroken door een aantal stevige en energieke metalpassages. Dit zal niet voor iedereen een probleem zijn, maar het is wel zo dat dit album hierdoor op de lange termijn een beetje saai wordt. Hiermee fungeert deze schijf meer als achtergrondmuziek en dat lijkt mij niet echt een compliment voor een metalband.

Deze langspeler is een aanrader voor de liefhebber van de depressieve blackmetalgolf die momenteel gaande is. Denk hierbij aan Coldworld, Ghost Bath en Der Weg Einer Freiheit. Voor nu is het (wat deze band aangaat) afwachten tot opvolger In Stille het levenslicht zal zien. Liefhebbers van korte en bondige metaltracks kunnen deze schijf beter links laten liggen.

Tracklis
1. Et in Arcadia Ego
2. Himeros