• Perry Farrell (Jane's Addiction) - 65
  • Vegard K. Thorsen (Theatre Of Tragedy) - 47
  • Vincent (Yorblind) - 36

Salem's Pot - Pronounce This!
Label: Riding Easy Records
Salem's Pot - Pronounce This!
Het Zweedse Salem’s Pot was vorig jaar een nogal bijzondere verschijning op Roadburn 2015. Zanger Knate stond met een soort 'Playboy Bunny'-oortjes op het podium en was gekleed in een ouderwetse soepjurk. Ondanks deze nogal potsierlijke verschijning stond de heerlijke, psychedelische stoner/doom als een huis en zal de band ongetwijfeld de nodige fans erbij hebben gekregen. Waar we het ten tijde van dat optreden nog moesten doen met materiaal van het debuut ...Lurar Ut Dig På Prärien (2014), verschijnt eind juli - normaliter de ideale tijd voor (soep)jurken - het nieuwe album, dat naar de iets makkelijkere titel Pronounce This! luistert.

Hoewel de titel van het openingsnummer Tranny Takes A Trip anders doet vermoeden, is Salem’s Pot de gimmick muzikaal gezien allang voorbij. De vette stonerriffs, de spacy keyboardeffecten die de gitaren omarmen en de onweerstaanbare, melodieuze hardrockriffjes à la Audrey Horne (denk aan Youngblood) zorgen ervoor dat deze track staat als een huis. De rest van het album doet geen moment onder voor de opener. Just For Kicks begint erg songgericht, als een traditionele rocktrack, maar verandert halverwege en wordt dan dreigender en logger van karakter. Al snel wordt het tempo echter opgevoerd tot een zinderende psychedelische climax (luister maar eens met een hoofdtelefoon naar de waanzinnige keyboardeffecten die van links naar rechts gieren).

Er is het nodige veranderd in de sound van Salem’s Pot. Waar het debuut nog bestond uit drie lange (meer dan tien minuten) durende tracks en de band vooral doomgeoriënteerd was, zijn de nummers op Pronounce This! puntiger en meer ‘to the point’. De sfeer is bovendien anders: een stuk energieker en frivoler (waardoor ik ook wel wat moet denken aan de jongste telg van Jess And The Ancient Ones), zonder dat de psychedelische zweem die de muziek van het debuut zo gaaf maakte, verdwenen is. Ook tijdens de langere, instrumentale passages is het genieten geblazen. Zo maakt de band indruk met het volledig instrumentale Coal Mind (met bijna dertien minuten ook nog eens het langste nummer op Pronounce This!).

Met een heus country-nummer (in de vorm van So Gone, So Dead) zal de band zelfs vriend en vijand verrassen. In het universum van Salem’s Pot, dat uit vintage horrorfilms, drank en drugs lijkt te bestaan, werkt het echter wonderwel. De zes nummers op Pronounce This! zitten uitstekend in elkaar en worden bovendien bij iedere luisterbeurt sterker. Dit album is met zijn mengeling van stoffige Black Sabbath-riffs, intense psychedelische uitspattingen en aan Electric Wizard herinnerende zang dan ook een must voor iedere liefhebber van het psychedelische/stoner-genre.

1. Tranny Takes A Trip
2. Just For Kicks
3. The Vampire Strikes Back