09-12-2019

Primal Fear - Rulebreaker
Label: Frontiers Records

Primal Fear - Rulebreaker

Primal Fear? Daar lust ik wel pap van! De critici kunnen woorden als 'eentonig' en 'simpel' gebruiken, maar ik wil daar graag 'vertrouwd' en 'functioneel' tegenover zetten. Ja, het is waar dat de groep nooit potten of pannen zal breken met grensverleggend progressieve muziek, maar de uiterst sympathieke band staat altijd garant voor catchy, stevige en goed geproduceerde heavy metal. Daarnaast is het live immer een feest om Primal Fear te aanschouwen. Is Rulebreaker in dat opzicht een uitzondering op de woorden 'altijd' en 'immer'? Gelukkig niet.

Allereerst: is er op het moment een betere oldschool heavymetalzanger te bedenken dan Ralf Scheepers? Zijn stembanden tonen geen spoor van slijtage met zijn nog immer ijzingwekkend krachtige en hoge uithalen, terwijl zijn mid-range vocalen eveneens imposant blijven klinken. In typische Primal Fear-stampers als Angels Of Mercy en In Metal We Trust is het dan ook onmogelijk om niet te willen meeschreeuwen of te headbangen op de stevige riffs van het trio Naumann/Beyrodt/Karlsson. Een perfecte combinatie van deze pluspunten en de strakke ritmesectie is te horen in het zeer aanstekelijke At War With The World.

Wat mij betreft is de band echter op zijn best als er wat afwisseling in de songs wordt aangebracht. Waar men op New Religion een prachtige epic als Fighting The Darkness had, heeft Rulebreaker het weergaloze We Walk Without Fear, waarin de band met prachtige gitaarmelodiëen en orkestraties een meer dan tien minuten durende track neerzet die wegluistert alsof het slechts vier minuten zijn. Een andere fijne afwisseling is de wonderschone ballad The Sky Is Burning, welke terug doet denken aan de titeltrack van Seven Seals. Zorg daarnaast ook dat je de speciale editie met bonustracks aanschaft, want het is onvergeeflijk dat de band een spetterende, thrashende song als Final Call niet voor iedereen beschikbaar zouden maken.

Rulebreaker is een zeer solide Primal Fear-release. De band zal nooit te boek komen te staan als grensverleggend of bijzonder intelligent, maar waar men wel altijd in slaagt, is het maken van lekker in het gehoor liggende heavy metal. De productie spettert, de songs nestelen zich meteen in je geheugen en het blijft wonderbaarlijk hoe spectaculair Scheepers na al die jaren nog steeds klinkt. Voor de mensen die weinig heil zien in nieuwe Judas Priest-albums (maar oh zo snakken naar bands die wel zo klinken), is deze release dan ook een prima aanrader. De Primal Fear-fans zullen sowieso wel tevreden zijn.

1. Angels Of Mercy
2. The End Is Near
3. Bullets & Tears