Epica & Amaranthe - The Arcade Dimensions Tour Into The Grave 2026
Enquête

Wat is jouw favoriete studio-album van 2025 uit de Benelux?

Anger Machine - Human Error
Arjen Anthony Lucassen - Songs No One Will Hear
Bark - The Time Has Come
Black Knight - The Tower
Blackbriar - A Thousand Little Deaths
Cryptosis - Celestial Death
Defacement - Doomed
Enthroned - Ashspawn
Epica - Aspiral
Graceless - Icons Of Ruin
Grafjammer - De Tyfus, De Teerling
Grey Aura - Zwart Vierkant: Slotstuk
Hellevaerder - Fakkeldragers
Hemelbestormer - The Radiant Veil
Highway Chile - Rat Race
Martyr - Dark Believer
Mass Deception - Resurrections
Psychonaut - World Maker
Skaldgrim - In The Shadow Of Darkness
Svartsyn - Vortex Of The Destroyer
Terzij De Horde - Our Breath Is Not Ours Alone
Walg - V
Winterblind - Ego
Wolvennest - Procession
een andere langspeler uit de Benelux, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    25 januari:
  • Cryptopsy, 200 Stab Wounds, Inferi en Corpse Pile
  • Malphas, Drôvich en Verwilderd
  • The Answer Lies In The Black Void, The Fifth Alliance en Ineptitude
Kalender
Vandaag jarig:
  • Jason Thirsk (Pennywise)† - 58
  • Josh Freese (The Vandals) - 53
  • Mac Tontoh (Osibisa)† - 85
  • Matti Aikio (Silentium) - 50
  • Noel Redding (The Jimi Hendrix Experience)† - 80
  • Rui Neves (Shadowsphere) - 53
  • Stix Zadinia (Steel Panther) - 56
  • Tomas Freden (Beyond Twilight) - 61
  • Tuomas Holopainen (Nightwish) - 49

Vandaag overleden:
  • Christian Namour (Patrick Rondat) - 2001
  • Phil Hines (Repulsion) - 2006
  • Vic Chesnutt - 2009
Review

End Of The Dream - All I Am
Jaar van release: 2015
Label: Eigen Beheer
End Of The Dream - All I Am
Nederland is rijk aan metalbands met een zangeres achter de microfoon. Een aantal daarvan, zoals Within Temptation, Delain en Epica, boekt veel succes buiten de grenzen. Met de continuïteit zit het goed, getuige bijvoorbeeld Stream Of Passion. Op nationaal niveau zijn er nog veel meer formaties die graag in de voetsporen treden van hun grote voorbeelden. Een van de veelbelovende acts is End Of The Dream, waarvan eerder dit jaar het debuutalbum All I Am verscheen.

Op deze eerste full-length staan zes songs, die al eerder uitgebracht zijn op de in 2013 zelfgetitelde ep (Away is een digitale bonustrack), aangevuld met drie nieuwe nummers (Collide, Dark Reflection en Gone). De stijl van spelen is nagenoeg onveranderd. Het grote verschil is dat er productioneel een grote stap voorwaarts is gemaakt, dankzij Joost van den Broek. Er is sprake van een organisch geheel en daardoor liggen de toch al catchy nummers extra aangenaam in het gehoor.

Het Bossche gezelschap maakt gothic/symphonic metal die in de lijn ligt van Evanescence en Stream Of Passion. De muziek draagt een gevoel van dramatiek en is meeslepend, mede doordat het tempo doorgaans laag ligt. Op All I Am staan zowel toegankelijke songs (Follow The Angels, Colder en de zeer fraaie, stevige, bijna radiovriendelijke ballad Collide) als uitdagende, lange, progressieve tracks in de stijl van Dream Theater (Shadow’s Embrace en Dark Reflection). Een mooie afwisseling met veel memorabele momenten, die ervoor zorgen dat je het album moeiteloos in een keer in zijn geheel beluistert.

Micky Huijsmans heeft een erg prettige stem. Haar vocalen doen denken aan die van Amy Lee van Evanescence, maar met een eigen touch. De zanglijnen hebben overeenkomsten met die van Amy, maar ook die van Matt Bellamy van Muse (Away en het iets minder opvallende titelnummer). Zowel in de rustige passages als de stevige gedeelten komt haar stem goed tot zijn recht. Ze varieert goed tussen operavocalen en een gothic rock/pop-techniek. Er zijn vele momenten waarop ze in positieve zin bepalend is. Enkele voorbeelden zijn de climax van Shadow's Embrace, het rustige deel van het epische Dark Reflection en in het tweede deel van de piano-ballad Gone. Er zijn echter veel andere momenten waarop ze de muziek naar een hoger niveau tilt.

Muzikaal is het een rijk geheel. De ritmesectie zorgt voor een stabiele basis, maar drummer Pieter Driesen (die na de opnamen vervangen is door Pim Geraets) zorgt met name in de progressieve tracks op de juiste momenten voor de nodige twists. Gitarist/toetsenist Armen Shamelian verdient een compliment voor zijn technisch verzorgde toetsen- en gitaarspel. Met name de melodische solo’s in Away, Shadow's Embrace en Collide zijn wonderschoon. De zware, eenvoudige doch doeltreffende riffs vormen een mooi contrast met de lichtere orkestrale melodieën. Het atmosferische Through The Dark is mooi opgesierd met hypnotiserend pianospel. Maar ook voor de andere nummers geldt dat ze goed in elkaar zitten, al is er ruimte voor verbetering met betrekking tot de overgangen in Shadow’s Embrace.

All I Am is een zeer overtuigend debuutalbum met een mooie afwisseling tussen catchy momenten en uitdagende progressieve passages. End Of The Dream levert wat in op het gebied van originaliteit, maar maakt dat ruimschoots goed met zeer overtuigende songs, die ook na meerdere luisterbeurten hun kracht behouden. Bovendien kun je horen dat deze band nog niet is uitgegroeid. Ik voorspel een mooie toekomst voor dit Bossche gezelschap!

Tracklist:
1. Follow The Angels
2. Away
3. Colder
4. Shadow’s Embrace
5. Collide
6. All I Am
7. Through The Dark
8. Dark Reflection
9. Gone

Score: 81 / 100

Reviewer: Jeffrey
Toegevoegd: 1 december 2015

Meer End Of The Dream:

End Of The Dream - All I Am
Reactie van Een Metalfan op 01-12-2015 om 12:18u

zijn de progressieve passages echt progressief?
Meestal zijn ze symfonisch bij dit soort bands
en helaas weinig progressief, waardoor zoveel van dit "genre" het zelfde klinkt

End Of The Dream - All I Am
Reactie van theRealWheely op 01-12-2015 om 15:24u
Score: 95 / 100

Ik heb de CD ook gekocht en ben het helemaal met je eens. Ook live zijn ze geweldig! Ik heb ze zien spelen op FemME en ze speelden de zaal plat. Bijna niemand kende ze daar omdat ze mochten invallen. De kleine zaal in de Effenaar was helemaal vol en ze kregen luid applaus. Na het optreden was het heel druk bij de merchandise stand. :-)

Dynamo Metalfest 2026

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.