Corsair - One Eyed Horse
Label: Shadow Kingdom Records
Corsair - One Eyed Horse
Bij het horen van de naam Corsair zullen vliegtuigfanaten ongetwijfeld denken aan het jachtvliegtuig uit de Tweede Wereldoorlog. Of anders aan een Franse vliegtuigmaatschappij met dezelfde naam. Daarnaast heeft Corsair nog andere betekenissen. De band Corsair zullen echter maar weinig mensen kennen. Na een tijd in een Black Sabbath-tributeband te hebben gezeten, richtten gitaristen Marie Landragin en Paul Sebring in 2008 Corsair op. Kort daarna voegde bassist Jordan Brunk zich bij de groep. Ook werd er een drummer gevonden in Aaron Lipscombe (die eind 2014 werd vervangen door Michael Taylor). Zeven jaar, twee ep’s en een full-length verder, presenteert de band anno 2015 zijn tweede en meest complete album tot dusver. One Eyed Horse is een plaat waarop een heerlijke combi van jarenzeventig-hardrock, heavy metal en psychedelica te horen is.

Al een paar maanden komt deze nieuwe plaat van Corsair hier regelmatig uit de speakers via hun bandcamp-website. Een aanschaf kon niet langer uitblijven, want One Eyed Horse blijkt een verslavend plaatje te zijn. Wat vooral aanspreekt, is het feit dat zowel Sebring, Landragin als Brunk afwisselend per song de leadvocalen voor hun rekening nemen. En aangezien de zangstijlen van dit trio nogal uit elkaar liggen, wordt je als luisteraar alert gehouden. Als rode draad door het geheel lopen de dubbele gitaarpartijen, die logischerwijs aan Thin Lizzy en Iron Maiden doen denken. Ook zijn er regelmatig loopjes en gallopjes hoorbaar die kenmerkend zijn voor klassieke heavy metal. Gelukkig vergeet Corsair niet om haar eigen ingrediënten in de pan te gooien.

Vooral in nummers als Shadows From Breath, Royal Stride en Coriolis zit een bepaalde eigenzinnigheid in de songstructuren, die zorgt voor een eigen stijl. Het door Landragin ingezongen Royal Stride is een prachtig dromerig juweeltje, dat net zoals vele andere tracks eindigt met een climax, bestaande uit melodieuze gitaarsolo’s. Op gitaarvlak is het dus zeker smullen. Liefhebbers van het gitaarwerk van Valkyrie moeten maar eens naar Corsair gaan luisteren. De groep levert namelijk goede songs, een indrukwekkende instrumentbeheersing, een eigen smoel en ook niet onbelangrijk, sterke zang. Oftewel: kan er iemand deze drie mannen en vrouw eens heel gauw aan het grote publiek presenteren?

1. Shadows From Breath
2. Ghostlands
3. One Eyed Horse