Pitfest
Enquête

Wat is tot dusver jouw favoriete studio-album, dat in april 2024 werd uitgebracht?

Accept - Humanoid
Benighted - Ekbom
Black Tusk - The Way Forward
Blue Öyster Cult - Ghost Stories
Castle Rat - Into The Realm
Darkthrone - It Beckons Us All
Deicide - Banished By Sin
Dool - The Shape Of Fluidity
Dvne - Voidkind
Dyscordia - The Road To Oblivion
Dystopia - De Verboden Diepte I
High On Fire - Cometh The Storm
Imminence - The Black
In Vain - Solemn
Inter Arma - New Heaven
Korpiklaani - Rankarumpu
My Dying Bride - A Mortal Binding
Necrot - Lifeless Birth
Pearl Jam - Dark Matter
Praying Mantis - Defiance
The Monolith Deathcult - The Demon Who Makes Trophies Of Men
The Vision Bleak - Weird Tales
Týr - Battle Ballads
Walg - IV
een ander album uit april 2024

[ Uitslag | Enquêtes ]

    9 mei:
  • Bongzilla
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • Hemelvaartse Herrie
  • Huginns Awakening Fest
  • Pvris en Scene Queen
  • Tyketto
  • Xandria
  • 10 mei:
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • Edward Reekers The Liberty Project
  • Huginns Awakening Fest
  • 11 mei:
  • Delain
  • Disharmonic Orchestra, Grindpad, Inhuman Depravity en Stoflik Omskot
  • Dvne
  • Huginns Awakening Fest
  • Landmvrks, Like Moths To Flames en The Devil Wears Prada
  • Marenna
  • Resolve, Cane Hill, Acres en Half Me
  • 12 mei:
  • Exhorder en Schizophrenia
  • KK's Priest en Burning Witches
  • Long Distance Calling en Leech
  • 15 mei:
  • Glenn Hughes
  • Pessimist en Demiurgon
Kalender
Vandaag jarig:
  • Adam Suleiman (Syrach) - 43
  • Alwin Schnoing (The Wounded)† - 50
  • Sara Tenaglia (In Tormentata Quiete) - 44
  • Stefan Hertrich (Darkseed) - 48
  • Trish Doan (Kittie) - 39

Vandaag overleden:
  • Ben Graves (Murderdolls) - 2018
Review

Furor Gallico - Songs From The Earth
Jaar van release: 2015
Label: Scarlet Records

Furor Gallico - Songs From The Earth

Folkmetal toont aan hoe veelzijdig metal kan zijn. Vrijwel ieder instrument kan worden toegevoegd. Hoe meer hoe beter en datzelfde geldt voor het aantal bandleden. Furor Gallico bestaat uit acht muzikanten, niet ongewoon voor een folkmetalband. De meest opvallende instrumenten zijn de Keltische harp en de bouzouki, de bekende Griekse luit die ook veel gebruikt wordt in de Ierse volksmuziek.

In dit genre is het moeilijk met iets te komen waarmee je jezelf kunt onderscheiden en opvalt tussen bands als Eluveitie, Primordial en Finntroll. Wat Furor Gallico anders maakt, is de veelzijdigheid van vocalist Davido, die zeer diepe grunts afwisselt met blackmetalscreams en cleane zang. De lyrics zijn zowel Italiaans- als Engelstalig en soms zelfs gecombineerd. Na een demo uit 2007 en het ongetitelde debuutalbum uit 2011, is Songs From The Earth het tweede full-length van de band uit Milaan.

Folkmetal is een stroming met uitersten. Het ene moment zit je bij het kampvuur, genietend van middeleeuwse klanken, het volgende moment sta je op een slagveld met vechtende barbaren. Furor Gallica weet deze tegenstelling op een prettige, soms opgewekte manier te verwerken in de songstructuren. Zo nu en dan zelfs een beetje in de stijl van Korpiklaani. En omdat Italiaanse metal toch bekend staat om over-the-top melodieuze en bombastische producties, is dat bijna onvoorstelbaar.

De titeltrack opent op harmonieuze wijze, maar de vrolijke melodie wordt ruw verstoord door snelle drums en een zware riff. Het tempo ligt hoog en dat geldt ook voor de volgende tracks, die de stijl van Furor Gallico in volle glorie laten horen. Hoogtepunt is Nemàin’s Breath, waar de band bewijst dat metal en het prominent aanwezige geluid van een doedelzak een prima combinatie kunnen vormen. De harp volgt de melodielijnen van de zware riffs en geeft deze een mooie, volle klank. De track eindigt in een geweldige, snelle polka. Wild Jig of Beltaine maakt duidelijk dat een vergelijk met vooral Eluveitie op zijn plaats is. Harp en viool openen het nummer sfeervol, maar al snel neemt een strak tempo en een krachtige sound het over. La Notte Dei Cento Fuochi is het eerste Italiaans gezongen nummer, maar het laatste dat aansluit bij de voorgaande tracks.

Het tweede deel van het album lijkt de band behoorlijk aan het experimenteren te hebben geweid. Het tempo gaat behoorlijk naar beneden voor de rasechte Italiaanse powerballad Diluvio, met uitsluitend cleane vocalen. Er zullen meer dan voldoende mensen zijn die dit kunnen waarderen, maar zelf beschouw ik deze track als skipmateriaal. Squass, een elfachtig wezen dat de spot drijft met dronkaards die op weg zijn naar huis, opent met een jazzachtige baslijn en staat bol van de melodiewijzigingen. Jazz, folk, punk en blues, alles komt voorbij en dat maakt van deze track eveneens een hoogtepunt op het album.

Ook Steam Over The Mountain is verrassend te noemen. De track, een beetje in de stijl van Deftones, Korn en Limp Bizkit, lijkt wat misplaatst op het album, maar na enkele luisterbeurten groeit de waardering. In The End voegt wat extreme aspecten samen op een wijze die ik zelf niet echt kan waarderen. Het is een kwestie van smaak, maar ik erger me vooral aan de zoete klanken van de vrouwelijke vocalen en het stemgebruik van Davide in de refreinen. Met Eremita sluit de band het album af in de stijl waarmee het album begon. Krachtige passages en rustgevende elementen wisselen elkaar mooi af. En toch blijkt de track op het einde weer wat experimenteel te zijn door het vervormde geluid van de gitaren.

Een moedige prestatie van Furor Gallico, zeker voor een tweede album. De band bewijst tot de top te behoren van het genre. Punt van kritiek is de mix, uitgevoerd door Alex Azzali van Alpha Omega Studio (Behemoth, Carcass). De individuele instrumenten zijn allemaal goed te horen, zelfs de harp, maar de gitaren klinken erg dof en afgevlakt. Verder is het een bijzonder goed, afwisselend album, dat liefhebbers van pagan metal zeker zal aanspreken.

Tracklist:
1. Songs From The Earth
2. Nemàin’s Breath
3. Wild Jig Of Beltaine
4. La Notte Dei Cento Fuochi
5. Diluvio
6. Squass
7. Steam Over The Mountain
8. In The End
9. Eremita

Score: 84 / 100

Reviewer: Marc
Toegevoegd: 20 februari 2015

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.