Falloch - This Island, Our Funeral
Jaar van release: 2014
Label: Candlelight Records
Falloch - This Island, Our Funeral
Falloch is een Schotse post-metalband die in 2010 werd opgericht door Andy Marshall en Scott McLean. Deze heren uit Glasgow namen samen in de garage van Scott een jaar later het debuut Where Distant Spirits Remain op, dat terecht goed werd ontvangen. Hierna verliet Andy de band om zich te concentreren op Arsaidh (later omgedoopt tot Saor). Ondertussen werden bassist Ben Brown en drummer Steve Scott, die al samen met de anderen optreden, toegevoegd aan de line up. In de nieuwe samenstelling dook Falloch (ontleend aan de gelijknamige waterval bij de ingang van Loch Lomond) begin dit jaar de studio in om het tweede album This Island, Our Funeral op te nemen.

Met het vertrek van Andy is er best wel wat veranderd aan de muziek van de Schotten. De folk-invloeden en met name de black metal à la Alcest en Agalloch die het debuut kenmerkten, zijn vrijwel geheel uit de sound verdwenen. Het nieuwe materiaal is toegankelijker en samenhangender geworden. De post-metal van het viertal bestaat nu uit een combinatie van zware en introspectieve momenten en neigt meer naar post-rock. This Island, Your Funeral is een sfeervolle, energieke en donkere plaat die verschillende gemoedstoestanden herbergt. Je waant je wandelend door de ruige natuur in de koude mist op een verlaten eiland in Schotland terwijl de golven tegen de kust aan beuken, wat vertaald wordt met een bombastische ritmesectie.

Het album luistert prettig weg maar weet nergens een doorbraak te forceren of een hoogtepunt te bereiken. Dit kan tot verveling leiden, mede ingegeven door de heldere, langgerekte zang van Tony Dunn. Deze bezit weinig variatie maar is helaas wel prominent aanwezig. Wat afwisseling in het breekbare stemgeluid, zoals aanwezig in Brahan, zou de spanning beter vasthouden. Het snarenwerk is van een hoger niveau ook al lijken de ideeën wel wat op elkaar. Wat meer diversiteit door middel van het toevoegen van percussie- en fluitpartijen zoals in Tòrradh zou van toegevoegde waarde zijn. Wat vaker een keyboardpassage en een piano-melodie, zoals in het mooie, maar iets te lange Sanctuary, hadden het niveau van de plaat verhoogd. Ondanks deze kritiek vallen er genoeg indrukwekkende momenten te beleven en is de plaat, die voorzien is van een gepolijste productie, het luisteren meer dan waard.

This Island, Our Funeral is een sfeervol post-metalalbum geworden waarbij het erop lijkt dat Falloch op safe speelt. De muziek van de Schotten beweegt zich met deze nieuwe plaat sterk naar post-rock en neemt afstand van de folk en black metal. Een nieuwe koers die de oude fans met gemengde reacties zullen ontvangen. Het is een minder dynamische plaat dan de voorganger en daardoor ligt afdwalen op de loer. Desondanks valt er genoeg te genieten voor de post-metalfan.

1. Tòrradh
2. For Life
3. For Uir