Pitfest
Enquête

Wat is jouw favoriete song van Hatebreed?

A Call For Blood
As Diehard As They Come
Defeatist
Destroy Everything
Doomsayer
Empty Promises
Everyone Bleeds Now
Honor Never Dies
I Will Be Heard
In Ashes They Shall Reap
Instinctive (Slaughterlust)
Last Breath
Live For This
Looking Down The Barrel Of Today
Perseverance
Proven
Serve Your Masters
Seven Enemies
Smash Your Enemies
Tear It Down
This Is Now
To The Threshold
Weight Of The False Self
When The Blade Drops
een andere Hatebreed-kraker

[ Uitslag | Enquêtes ]

    29 maart:
  • Braces, Serve en Torn From Oblivion
  • Phil Campbell and The Bastard Sons en Lucifer Star Machine
  • Syberia, Omega Sun, An Evening with Knives, Scorched Oak en Dunes
  • 30 maart:
  • Blackbriar en Solarcycles
  • Cult-Art Tattoofest
  • Dance With Dragons en Arluna
  • Dynamo Metalfest Band Battle
  • Hammok
  • Heilland festival
  • Interstellar Solar Fest II
  • Pierce The Veil, Dayseeker en Holding Absence
  • Red Rum en Mourning Wood
  • Seein Red, Ancestral Sin, Abusive Forms en Days of Desolation
  • Terneuzen On Fire V
  • Vengeance, Diggeth en Junkyard Dogs
  • Vloek Van Twenthe III
  • 31 maart:
  • Cult-Art Tattoofest
  • Festerfest
  • Ggu:ll, Onthou en Ter Ziele
  • 1 april:
  • Bleeding Gods, Tribal Spirits en Black Silence
  • Terror, Nasty en Dying Wish
  • 2 april:
  • Terror, Nasty, Redemption Denied en Force
  • 3 april:
  • Malphas, Bedrängnis en Satanic Violence
  • 4 april:
  • Malphas, Bedrängnis en Satanic Violence
  • Thy Catafalque en The Answer Lies In The Black Void
  • Vandenberg
    29 april:
  • Coroners, Gravery en Born Infected
Kalender
Vandaag jarig:
  • Attila Csihar (Mayhem) - 53
  • Chris Kalandras (Fear Of God) - 52
  • Christiaan Crouwers (Another Messiah) - 44
  • Erhan Karaca (Heretic Soul) - 37
  • Fabio Marin (Internal Suffering) - 46
  • Finn Zierler (Beyond Twilight) - 52
  • Jimmy Work† - 100
  • Patrick Johansson (Stormwind) - 48
  • Perry Farrell (Jane's Addiction) - 65
  • Vegard K. Thorsen (Theatre Of Tragedy) - 47
  • Vincent (Yorblind) - 36
Review

Atlantean Kodex - The White Goddess: A Grammar Of Poetic Myth
Jaar van release: 2013
Label: Cruz Del Sur Music
Atlantean Kodex - The White Goddess: A Grammar Of Poetic Myth
Binnen de relatief kleine epic metal-scene is het Beierse Atlantean Kodex al enkele jaren de grote belofte. De debuut-ep van de band, The Pnakotic Demos uit 2007 wist mij zeer te bekoren. Hierop horen we bombastische muziek van bijna sacrale aard. In tegenstelling tot menige metalband (bij wie punkige energie nooit ver te zoeken is) is Atlantean Kodex meer geschoeid op traditionele muziek uit Europa, namelijk klassiek en folk. De nummers van de Duitse band zijn vaak nogal doom-achtig van aard, maar die wortels liggen eerder bij Wagner dan bij de vuige oermetal van Black Sabbath. Toch heeft menige mystieke heavy metal-band zijn sporen achtergelaten in het geluid van Atlantean Kodex. Op de eerste langspeler, The Golden Bough (2010), leidde dat niet tot composities van hoge kwaliteit. De plaat kreeg talloze jubelrecensies, maar was in mijn oren nogal klungelig en zoekend van aard. Op dit nieuwe album, The White Goddes: A Grammar Of Poetic Myth, lijkt Atlantean Kodex eindelijk zijn geluid gevonden te hebben.

Het eerste dat opvalt aan deze plaat is de kristalheldere mix waarin de grootsheid van de muziek en de ambitie van de band veel beter tot uiting komt dan op het debuutalbum, zonder ook maar een moment als een overgeproduceerd Blind Guardian-plaat te klinken. Atlantean Kodex omschrijft men graag als een mix van de stampij en epiek van Manowar en Bathory. De Beieren (grote fans van de laatstgenoemde bands) hebben volgens mij ook goed geluisterd naar het wat meer gepolijste geluid van Warlord en While Heaven Wept: dezelfde soort power metal-invloeden zijn evident aanwezig in de nummers van The White Goddess: A Grammar Of Poetic Myth. Ze zijn lang van aard, maar voelen nooit vervelend aan. Het vijftal complete composities (de rest bestaat uit korte sfeerstukken) zijn vaak gefundeerd op één aanstekelijke zanglijn. Misschien is de plaat daardoor niet altijd even spannend, intens of dynamisch, maar wel superverslavend, mede dankzij de plechtige etherische sfeer.

The White Goddess: A Grammar Of Poetic Myth opent ijzersterk met Sol Invictus, een genadeloze uptempo kraker met pakkende Hammerfall-esque zanglijnen: echter nooit zo kazig, maar wel overtuigend. Het epische, opzwepende karakter van de muziek doet vooral denken aan een obscuriteit als het Italiaanse Wotan. Vervolgens wordt tijdens Heresiarch de snelheid flink naar beneden geschroefd. Het nummer ligt meer in het traditionele doom-spectrum, waarbij de refreinen en gitaarmelodieën duidelijk geïnspireerd zijn door de Angelsaksische grootmeesters Solstice. Hierna komen we bij Twelve Stars And An Azure Gown aan. Deze middelste compositie draagt in feite het hele album. Een zeer meeslepend emotioneel nummer dat voor een keer niet te vergelijken valt met werken van andere bands. De melodie is erg pakkend, waarbij een voice-over van Winston Churchill de melancholische sfeer nog eens versterkt.

Een nummer als Twelve Stars And An Azure Gown werkt door de verbeterde vocalen van topzanger Markus Becker. Hij heeft een helderheid a la Michael Kiske (ex-Helloween), maar op dit laatstgenoemde nummer klinkt hij als Jon Arch (ex-Fates Warning), door vervreemdende zanglijnen die zich in allerlei bochten kronkelen. Eigenlijk valt of staat het hele album met de stem van Becker, gezien de composities op de refreinen gespeend zijn. Over de hele lengte is de plaat zanggeoriënteerd, waarbij de instrumenten spaarzaam ter opsmuk worden gebruikt. Alles staat in dienst van de lyrische boodschap, als psalmen in een kerk.

De teksten van het album handelen over een mythisch Europa dat in zijn voortbestaan bedreigd wordt. Een metafoor voor de huidige toestand van het continent. Net als bij The Golden Bough heeft Atlantean Kodex zich wederom laten inspireren door antropologische boeken. Dit maal door het bijna gelijknamige The White Goddess: A Historical Grammar Of Poetic Myth (1948) van Robert Graves, dat handelt over een pan-Europese oergodin die in verschillende gedaantes door de geschiedenis dwaalt. De teksten en de achterliggende Romantische thematiek zijn voor metalbegrippen van ongekend niveau en nodigen ten zeerste uit om verder verkent te worden.

Zowel qua muziek als lyriek bereikt het album tijdens afsluiter White Goddess Unveiled zijn hoogtepunt, met Solstice-achtige leadgitaren en Maiden-esque herhalende melodieën. Bij dit nummer kunnen we heel kort Eric Adams van Manowar op de achtergrond horen lachen. Feit is dat deze formatie mag wensen dat ze ooit een album als The White Goddess: A Grammar Of Poetic Myth aflevert. Atlantean Kodex is een band die zichzelf uiterst serieus neemt; de bandleden weten heel goed wat ze doen. Als fans van gerenommeerde bands uit het epic metal-genre hebben deze muzikanten nu zelf één van de ultieme platen binnen dit genre afgeleverd. In tijden heb ik niet meer een dergelijk sfeervol, meeslepend, verslavend en vooral ook verdiepend album gehoord. Het beste album van 2013!

(De voorkant is een deel van Mönch am Meer uit 1810, door Caspar David Friedrich)

Tracklist:
I. Trumpets Of Doggerland (There Were Giants In The Earth In Those Days)
II. Sol Invictus (With Faith And Fire)
III. Bilwis (Sorcery And Witchcraft In Eastern Bavaria)
IV. Heresiarch (Thousandfaced Moon)
V. Twelve Stars And An Azure Gown (An Anthem For Europa)
VI. Der Untergang Der Stadt Passau (Flaming Sword Of The Watcher)
VII. Enthroned In Clouds And Fire (The Great Cleansing)
VIII. White Goddess Unveiled (Crown Of The Sephiroth)

Score: 95 / 100

Reviewer: Kees
Toegevoegd: 30 september 2013

Atlantean Kodex - The White Goddess: A Grammar Of Poetic Myth
Reactie van Teun op 30-09-2013 om 21:48u
Score: 90 / 100

Ik mis de Fates Warning-referentie :)

Atlantean Kodex - The White Goddess: A Grammar Of Poetic Myth
Reactie van Metal Meepy op 30-09-2013 om 22:30u
Score: 92 / 100

Whoaa, wat krijgen we nu? Dit is een plaatje dat zich helemaal niet in mijn straatje zou mogen begeven, maar doet dat stiekem toch. Guilty pleasure, of gewoon ijzersterk? Ik weet het nog niet, maar leuk vind ik het wel.

Voor veel mensen zou dit inderdaad wel eens album van het jaar kunnen zijn. En waarom ook niet.

Atlantean Kodex - The White Goddess: A Grammar Of Poetic Myth
Reactie van Jeffrey op 01-10-2013 om 09:43u
Score: 98 / 100

Ik ga zelfs al zover dat dit na een keer luisteren, plaat van het jaar is.

Atlantean Kodex - The White Goddess: A Grammar Of Poetic Myth
Reactie van bakvet op 01-10-2013 om 10:22u

Ik heb deze plaat nog niet in mijn bezit en ik ga er van uit dat dit de beste plaat van het jaar is!

Serieus.

The Golden Bough is een van de beste metal albums van de laatste 10 jaar en ik lees in bovenstaande, uitstekende recensie (meer lof voor Wotan!) dat deze nieuwe plaat nog beter is.

Atlantean Kodex - The White Goddess: A Grammar Of Poetic Myth
Reactie van Metal Meepy op 04-10-2013 om 22:58u
Score: 96 / 100

Ik zet m'n eerdere score nog ietsje hoger. Dit is ijzersterk.

Stel je een plaat voor met Manowar's "Mountains" en "Guyana (The Cult of The Damned)", Bathory's "One Rode To Asa Bay", Fates Warning's "Fata Morgana", en Iron Maiden's "To Tame a Land", allemaal achter elkaar. Tja, dan ben je toch wel op weg naar een good old meesterwerk. Ik zet 'm nog maar eens op repeat...

Atlantean Kodex - The White Goddess: A Grammar Of Poetic Myth
Reactie van bakvet op 05-10-2013 om 12:14u

Mijn verwachtingen zijn nu zo ontzettend hoog dat ze het bijna niet kunnen waarkomen! En toch geloof dat het wel gaat gebeuren. Ik zo kijken of mijn lokale cd-boer te Amsterdam de cd in huis heeft.

Atlantean Kodex - The White Goddess: A Grammar Of Poetic Myth
Reactie van Metal Meepy op 05-10-2013 om 13:09u
Score: 96 / 100

Op basis van andere reviews zie ik in elk geval dat de algemene consensus is dat deze plaat beter is dan The Golden Bough. Kan ik nog niet goed beoordelen - ik moet vwb The Golden Bough afgaan op YouTube. Mij lijkt in elk geval de productie en de zang op The White Goddess meteen al een stuk beter. Mogelijk is The White Goddess ietsje minder heavy, maar zeker niet veel.

Interessant in elk geval is dat iedereen een ander favoriet (of zelfs 'dragend') nummer noemt op deze plaat. Voor mij is dat Enthroned in Clouds and Fire vanwege de duidelijke Bathory inspiratie... The great clea-eansing is neaeaear...! ha...! :)

Als dit zo door gaat wordt dit zelfs ook mijn album van het jaar. Had niet verwacht dat Deafheaven en Duobetic Homunkulus nog zo in gevaar zouden komen. Mooi is dat.

Atlantean Kodex - The White Goddess: A Grammar Of Poetic Myth
Reactie van Metal Meepy op 05-10-2013 om 20:52u

Oh, en bakvet: welke CD boer in Amsterdam verkoopt dit soort CDs nog? Concerto en Fame hebben dit vast niet, en veel meer is er tegenwoordig niet meer, toch?

Atlantean Kodex - The White Goddess: A Grammar Of Poetic Myth
Reactie van bakvet op 06-10-2013 om 10:59u

Haha, geen natuurlijk. Wordt gewoon bestellen via internet!

Atlantean Kodex - The White Goddess: A Grammar Of Poetic Myth
Reactie van Metal Meepy op 06-10-2013 om 13:58u

Damn, hoopte ik daar toch even op een laatste mij onbekend bastion waar ik nog fysieke CDs in mijn knuistjes kon nemen alvorens tot aankoop over te gaan. Zucht.

Maar niet getreurd... Deze plaat van Atlantean Kodex moesten we maar eens tot beste op goeie ouwe heavy metal geschoeide plaat van de laatste 25 jaar gaan bombarderen. Zjeuz, wat een verslavend werkje is dit, zeg...

Atlantean Kodex - The White Goddess: A Grammar Of Poetic Myth
Reactie van Martijn op 24-12-2013 om 16:00u

Het einde van de derde alinea en begin vierde spreek je over hetzelfde nummer, maar je zult Heresiarch bedoelen...(in alinea 3)

Atlantean Kodex - The White Goddess: A Grammar Of Poetic Myth
Reactie van Metalfuel op 12-01-2014 om 12:50u
Score: 95 / 100

Geweldige plaat.

De vinyl versie komt met een schitterend boekwerk, 24 pagina' s !!

Schokkend hoe slecht deze plaat in de Aarschok afgeslacht word.

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.