Enqute

Deze zomer gaat Iron Maiden in het Gelredome en op Graspop overwegend oude klassiekers spelen. Daarna wil de band echter tijdens een (intiemere) zaaltournee het recente dubbelalbum Senjutsu integraal spelen. Kijk jij daar naar uit?

Ja, ik wil Senjutsu graag in zijn geheel live horen
Heel Senjutsu hoeft van mij niet zonodig, maar ik ga toch wel
Ik moet er nog eens over nadenken of ik naar die tournee wil
Ik zou het op een festival bekijken, maar ga niet naar een aparte zaalshow
Ik vind Iron Maiden live leuk, maar sla de Senjutsu-tour liever over
Ik ga alleen naar shows waarbij Iron Maiden vooral oude nummers speelt
Ik hoef Iron Maiden sowieso niet (meer) live te zien, ongeacht de setlist

[ Uitslag | Enqutes ]

25 februari:
  • Atheist, Cadaver, Hideous Divinity, From Hell en Typhus
  • Joo Paulo Martins (Ramp) - 50
  • Miika Juhani Hostikka (Sinamore) - 43
  • Ricardo Confessori (Shaman) - 53

• Bruce Corbitt (Rigor Mortis) - 2019

Atlantean Kodex - The Annihilation Of Bavaria
Label: Vn Records

Met de komst van The White Goddess zette het Duitse Atlantean Kodex mijn wereld volledig op zijn kop. Ik kan proberen mijn liefde voor dit album in woorden uit te drukken, maar vind eigenlijk dat mijn collega Kees het in zijn recensie al perfect genoeg heeft uitgedrukt. De combinatie van Europese folklore met een opzwepende Bathory/Candlemass/Fates Warning-sound heeft in ieder geval niet alleen onder onze reviewers (twee nummer-n noteringen en een nummer twee-notering bij onze 2013 crew-jaarlijstjes) een hoop stof doen opwaaien. Nee, het album stond in Duitsland zelfs op de 65ste positie in de albumlijst. Geen slechte performance voor een band die in dat jaar slechts zijn tweede album uitbracht. Des te meer reden dan ook om het tienjarige bestaan te vieren met een live-album/dvd-uitgave.

Het concert staat vooral in het teken van het eerder genoemde magnum opus, maar heeft ook nog een aantal oudere klassiekers als het van The Pnakotic Demos afkomstige From Shores Forsaken en het van het debuutalbum afkomstige Pilgrim. Vanaf Sol Invictus wordt het echter duidelijk wat een weergaloos goede muziek de band eigenlijk speelt. Het kijken van de dvd voegt hier nog wel een extra stukje sfeer toe als bij Bilwis het podium volstroomt met mensen in angstaanjagende Krampus-kostuums. De fans worden eveneens getrakteerd op een vlotte nieuwe track in de vorm van Kodex Battalions. Een song die vooral doet denken aan oudere Iron Maiden-krakers en in ieder geval smaakt naar meer.

Dat de band in de tussentijd een flinke schare fans heeft opgebouwd, blijkt goed uit het enthousiasme waarmee het Duitse publiek de toch vrij ingewikkelde teksten woord voor woord meezingt. Vooral bij het wonderschone Twelve Stars And An Azure Gown is er een stuk saamhorigheid te horen en voelen die zijn weerga niet kent. Een tweede hoogtepunt krijgen we voorgeschoteld in de vorm van het van The Golden Bough afkomstige A Prophet In The Forest. Het majestueuse lied wordt aangekondigd als This is a song about home en sleept de luisteraar en/of kijker mee op een lange reis door de natuur en langs (verloren) liefdes en nostalgische gedachtes. Verdomd knap hoe er zoveel gevoel en emotie in deze muziek gestoken wordt.

Wat The Annhilation Of Bavaria buiten de performance nog extra fijn maakt, is het feit dat het geheel opgenomen en gemixt is op een manier waarbij de livesfeer helemaal goed overkomt. Soms maken de gitaristen een foutje in de leads en soms klinkt een zanguithaal niet helemaal perfect, maar de energie spat uit je speakers. De instrumenten zijn allemaal goed te horen, terwijl het heldere stemgeluid van Markus wonderschoon boven het muzikale geweld uitstijgt. Dit livedocument is in dat geval dan ook absoluut een verplichte aanschaf voor de fans en het ultieme bewijs dat Atlantean Kodex klaar is om nu echt door te gaan breken. Gewoonweg prachtig!

1. From Shores Forsaken
2. Pilgrim
3. Trumpets Of Doggerland
4. Sol Invictus
5. Bilwis
6. Heresiarch
7. Twelve Stars And An Azure Gown
8. Der Untergang Der Stadt Passau
9. Enthroned In Clouds And Fire
10. White Goddess Unveiled
11. The White Ship
12. Kodex Battalions
13. A Prophet In The Forest
14. The Atlantean Kodex

Reviewer: Lennert
Toegevoegd: 18 augustus 2017

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn 2001-2022 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.