• Sam Totman (Dragonforce) - 43
  • Scott Stapp (Creed) - 49

Hell Militia - Jacob's Ladder
Jaar van release: 2012
Label: Season of Mist
Hell Militia - Jacob's Ladder
De Franse blackmetalband Hell Militia is niet de meest productieve band in het genre, maar mag zich bij iedere release wel op de bovengemiddelde interesse van de undergroundfetishisten rekenen. Dat heeft vooral te maken met de aanwezigheid van Meyhna'ch in de line-up, die bij genreliefhebbers vooral bekend is vanwege zijn werk met de cultband Mütiilation (waarvan de LP’s in de hoogtijdagen van Ebay soms voor meer dan duizend euro van eigenaar verwisselden). Het werk van Hell Militia is gelukkig heel wat beter te verkrijgen – en er hoeven heel wat minder euro’s voor neergeteld te worden.

Het vorig jaar verschenen Jacob’s Ladder is mijn eerste kennismaking met Hell Militia, dus een vergelijking met het vorige werk zit er niet in. Maar dit derde album van de Fransen maakt wel duidelijk dat Hell Militia het niet hoeft te hebben van het verleden van Mütiilation (Meyhna’ch heeft de band dit jaar overigens sowieso verlaten), maar het ook op eigen kracht kan rooien. Met Jacob’s Ladder verlaat Hell Militia de traditionele black metal enigszins en exploreert de band de experimentele wateren die ook door Blut Aus Nord en Decline Of The I worden bevaren, waarin veel nadruk ligt op dissonante, bevreemdende riffs en de desolate, industrial-achtige, beklemmende sfeer het op sommige momenten wint van herkenbare riffs en songstructuren.

Het resultaat mag er wezen: Jacob’s Ladder is een ijzersterk staaltje kunst geworden, waarin de grootste pluspunten het zeer capabele songwriterschap van de band en de herkenbare strot van Meyhna'ch vormen. De grimmige, maar krachtige productie zorgt voor precies de goede sound, waardoor vooral het titelnummer (met effectieve vertragingen halverwege), Sternenfall en The Black Projector zeer geslaagd uit de verf komen. De snellere uitbarstingen worden goed gedoseerd, met veel ruimte voor onheilspellende, trage stukken, vaak aangevuld met naargeestige samples (wat het beste tot uiting komt in het geweldige The Second Coming Of The Pig). Het trage Death Worship doet qua statigheid daarentegen weer enigszins aan Secrets Of The Moon denken.

Jacob’s Ladder is een uitstekende plaat in zijn genre geworden, waarin de jarenlange ervaring van de leden goed te horen is. Er wordt hier niet meer amateuristisch aangeklooid, maar de band heeft een bepaalde visie voor ogen die ze heel goed weten neer te zetten. Absolute aanrader derhalve, zeker voor de liefhebbers van bovengenoemde bands, maar in principe voor iedereen die van kwaliteitsblackmetal houdt.

1. Jacob's Ladder
2. Jonah
3. Sternenfall