• Matthias "Metalmachine" Liebetruth (Running Wild) - 52
  • Vincent Poliquin (Icewind) - 39
  • Zoltn Marthy (Ossian) - 55

Hell Militia - Hollow Void
Label: Season of Mist Underground Act

-

De Franse blackmetalband Hell Militia is niet de meest actieve groep in het genre, maar weet met zijn sporadische releases wel altijd bovengemiddelde interesse te wekken. Hoewel het gezelschap uit Parijs er officieel al meer dan twintig jaar dienst op heeft zitten, is het recent verschenen Hollow Void pas de vierde langspeler. Het album verschijnt liefst tien jaar na zijn voorganger Jacob's Ladder (2013). Toen nam niemand minder dan William Roussel (Meyhnach) van het legendarische Mtiilation de vocalen voor zijn rekening. Zijn verrotte strot past perfect bij de grimmige helleklanken van Hell Militia.

Tien jaar later is er het een en ander veranderd in de samenstelling van de groep. Zo is gitarist Saroth (onder andere Temple Of Baal) nieuw in de gelederen. De meest opvallende wijziging is die van de frontman. Meyhnach is vervangen door RSDX, oftewel de Nederlandse Rogier Droog (die sommigen wellicht kennen van Weltbrand). Hij staat voor een formidabele taak om het karakteristieke stemgeluid van de Fransman te doen vergeten, maar slaagt daar met verve in. Zijn strot is even verrot als die van Meyhnach, maar hij voegt er een dwingende intensiteit aan toe die zijn voorganger ontbeert. De no-nonsense, vlijmscherpe productie zet de boel verder op scherp. Als opener Lifeless Light uit de speakers knalt, wordt al snel duidelijk dat we hier met black metal van het hoogste kaliber te maken hebben.

Hell Militia houdt het niveau van die ijzersterke opener moeiteloos vast. De sound mag dan niet origineel zijn Hollow Void is wat dat betreft zeker wat minder experimenteel dan zijn voorganger Jacobs Ladder - de uitvoering is subliem. Genesis Undone is nog zon zwarte parel, vol grimmig gitaarwerk en verbeten geros door drummer Dave Terror. Het hoogtepunt is wat mij betreft echter Dust Of Time, dat omineus en traag begint, met sinistere, slepende riffs, maar waarin de band halverwege het gaspedaal genadeloos hard intrapt. Dikke kans dat deze track live voor de nodige nekwervelfracturen gaat zorgen.

Een kleine drie kwartier vuige black metal (necro black metal noemt de band het zelf) krijgt de luisteraar voor zijn kiezen. De songwriting is geweldig. Hell Militia strooit met werkelijk fantastische, norse riffs, die door de perfect passende productie (krachtig, rafelig, sinister) en uitgekiende composities als mokerslagen binnenkomen. Tel daarbij op dat de heren ook niet vies zijn van een potje smerig grooven (bij vlagen waart er een heerlijke Craft-vibe door het album) en het mag duidelijk zijn dat Hollow Void een plaat is die bij iedere zichzelf respecterende blackmetalliefhebber in de kast hoort te staan.

1. Lifeless Light
2. Genesis Undone
3. Dust Of Time
4. Within The Maze
5. Hollow Void
6. The Highest Fall
7. Kingdoms Scorched
8. Veneration
9. Corruption Rejoice

Score: 87 / 100

Toegevoegd: 5 juni 2022

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn 2001-2022 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.