Pitfest
Enquête

Wat is tot dusver jouw favoriete studio-album, dat in april 2024 werd uitgebracht?

Accept - Humanoid
Benighted - Ekbom
Black Tusk - The Way Forward
Blue Öyster Cult - Ghost Stories
Castle Rat - Into The Realm
Darkthrone - It Beckons Us All
Deicide - Banished By Sin
Dool - The Shape Of Fluidity
Dvne - Voidkind
Dyscordia - The Road To Oblivion
Dystopia - De Verboden Diepte I
High On Fire - Cometh The Storm
Imminence - The Black
In Vain - Solemn
Inter Arma - New Heaven
Korpiklaani - Rankarumpu
My Dying Bride - A Mortal Binding
Necrot - Lifeless Birth
Pearl Jam - Dark Matter
Praying Mantis - Defiance
The Monolith Deathcult - The Demon Who Makes Trophies Of Men
The Vision Bleak - Weird Tales
Týr - Battle Ballads
Walg - IV
een ander album uit april 2024

[ Uitslag | Enquêtes ]

    9 mei:
  • Bongzilla
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • Hemelvaartse Herrie
  • Huginns Awakening Fest
  • Pvris en Scene Queen
  • Tyketto
  • Xandria
  • 10 mei:
  • Crypta, Nakkeknaekker en Plaguemace
  • Edward Reekers The Liberty Project
  • Huginns Awakening Fest
  • 11 mei:
  • Delain
  • Disharmonic Orchestra, Grindpad, Inhuman Depravity en Stoflik Omskot
  • Dvne
  • Huginns Awakening Fest
  • Landmvrks, Like Moths To Flames en The Devil Wears Prada
  • Marenna
  • Resolve, Cane Hill, Acres en Half Me
  • 12 mei:
  • Exhorder en Schizophrenia
  • KK's Priest en Burning Witches
  • Long Distance Calling en Leech
  • 15 mei:
  • Glenn Hughes
  • Pessimist en Demiurgon
Kalender
Vandaag jarig:
  • Adam Suleiman (Syrach) - 43
  • Alwin Schnoing (The Wounded)† - 50
  • Sara Tenaglia (In Tormentata Quiete) - 44
  • Stefan Hertrich (Darkseed) - 48
  • Trish Doan (Kittie) - 39

Vandaag overleden:
  • Ben Graves (Murderdolls) - 2018
Review

Dark Moor - Ars Musica
Jaar van release: 2013
Label: Scarlet Records

Dark Moor - Ars Musica

Het Spaanse Dark Moor is na een stilte van drie jaar terug met inmiddels de negende studioplaat Ars Musica. De vele wisselingen van bandleden hebben er door de jaren heen voor gezorgd, dat het geluid van Dark Moor nogal eens verschilt. Van de olijke powermetal waar ze hun carrière mee begonnen, toen nog met zangeres Elisa Martin, hebben ze zich ontwikkeld tot een band die zich meer richt op metal opgeleukt met allerlei orkestrale elementen. Dat het gebruik van allerlei orkestrale invloeden, soms regelrecht overgenomen van bekende klassieke werken, niet altijd heeft geleid tot spannendere muziek dan zij in hun begindagen produceerden, is te horen op enkele van de voorgaande platen. Dark Moor heeft altijd een fijne lijn bewandeld tussen stoere pakkende muziek en regelrechte kitsch en dat geldt ook zeker voor dit nieuwe Ars Musica.

De plaat opent met een standaard intro dat niet veel om het lijf heeft om vervolgens pas echt episch te beginnen met First Lance Of Spain. De grootsheid spat er vanaf met melodieën die weinig aan de verbeeldingen over laten. Dat geldt voor de hele plaat waar weinig ruimte is voor subtiliteit. Of het nu gaat om een ingetogen ballad of die eerste donderslagen van First Lance Of Spain; de emotie ligt er direct extra dik op. In de pakkende opener en de ruigere songs werkt dit goed, maar het zorgt er ook voor dat de ballad Gara And Jonay begint als een vreselijke draak en pas echt tot leven komt wanneer zanger Alfred Romero ondersteuning krijgt van bombastische symfonische elementen en wat backing vocals.

Het valt op dat de symfonische elementen niet altijd van even goede kwaliteit zijn. Met name de keyboardpartijen doen regelmatig goedkoop en kitscherig aan. Wellicht ligt het aan de productie die in handen is van Luigi Stefanini die eveneens de productie gedaan heeft voor Rhapsody Of Fire. Het is dan ook niet heel erg verrassend dat de muziek van Dark Moor net als op het voorgaande album meer de kant van deze Italianen is opgegaan. Het werkt soms, maar ik mis toch ook wel het eigen karakter van de muziek die ze in bijvoorbeeld 2003 maakten op de plaat Dark Moor.

De nummers zijn erg wisselend van kwaliteit. De melodieën vaak pakkend, maar die worden dan weer eindeloos herhaald in een refrein dat maar terug blijft keren zoals in het an sich aangename The Road Again. It Is My Way lijkt opgebouwd te zijn rond de melodie van de welbekende klassieker My Way en een van de hoogtepunten van deze schijf vormt het Spaanstalige El Ultimo Rey. Na enige luisterbeurten beginnen de zwakke plekken op deze schijf duidelijk te worden en dat voelt vooral erg jammer, want in het verleden hebben ze wel eens beter werk afgeleverd. Op de speciale editie van deze plaat is een bewerking te vinden van Asturias van Albéniz, maar dat hadden ze beter niet kunnen doen, want de originele uitvoering steekt er met kop en schouders bovenuit.

Ars Musica voelt niet heel erg bevredigend, ondanks dat het een vrij aardige schijf is geworden. Het regelmatig onverstaanbare Engels nemen we na zoveel jaren trouwe dienst voor lief, maar het speelse en experimentele van platen uit de beginperiode van de groep ontbreekt. Tien à vijftien jaar geleden was symfonische powermetal nog nieuw, maar inmiddels hebben veel bands zich aan dit genre gewaagd en is dit Ars Musica lang zo spectaculair niet meer als dat het zoveel jaren geleden zou zijn geweest.

Tracklist:
1. Ars Musica (Intro)
2. First Lance Of Spain
3. It Is My Way
4. The Road Again
5. Together As Ever
6. The City Of Peace
7. Gara And Jonay
8. Living In A Nightmare
9. El Ultimo Rey
10. Saint James Way
11. Spanish Suite (Asturias)
12. The Road Again (Acoustic Version)
13. Living In A Nightmare (Orchestral Version)

Score: 75 / 100

Reviewer: Walter
Toegevoegd: 23 juni 2013

Meer Dark Moor:

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.