Enquête

Wat is jouw favoriete studio-album uit de jaren tachtig?

AC/DC - Back In Black
Anthrax - Among The Living
Black Sabbath - Heaven And Hell
Death - Leprosy
Dio - Holy Diver
Exodus - Bonded By Blood
Guns N’ Roses - Appetite For Destruction
Helloween - Keeper Of The Seven Keys Part I
Iron Maiden - Powerslave
Iron Maiden - The Number Of The Beast
Judas Priest - British Steel
Megadeth - Peace Sells… But Who’s Buying?
Mercyful Fate - Don’t Break The Oath
Metallica - Master Of Puppets
Metallica - Ride The Lightning
Morbid Angel - Altars Of Madness
Motörhead - Ace Of Spades
Queensrÿche - Operation: Mindcrime
Rush - Moving Pictures
Savatage - Gutter Ballet
Sepultura - Beneath The Remains
Slayer - Reign In Blood
Testament - The Legacy
Venom - Black Metal
een ander album uit de periode 1980-1989

[ Uitslag | Enquêtes ]

Geen concerten bekend voor 27-08-2024.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Abe Cunningham (Deftones) - 51
  • Rex Brown (Pantera) - 60

Vandaag overleden:
  • Mark Shelton (Manilla Road) - 2018
Review

Uncle Acid And The Deadbeats - Mind Control
Jaar van release: 2013
Label: Rise Above Records
Uncle Acid And The Deadbeats - Mind Control
Het is niet zo verwonderlijk dat Lee Dorrian, zanger van Cathedral, een paar jaar geleden Uncle Acid And The Deadbeats binnenhaalde als nieuwe aanwinst voor zijn platenmaatschappij Rise Above. Nog meer dan labelgenoot Electric Wizard benadert Uncle Acid en de zijnen namelijk de essentie waar veel van Dorrian’s bands voor staan: op-en-top chauvinistische 'Britishness’ als het gaat om muziek en imago. Uncle Acid And The Deadbeats omarmden maar wat graag de occulte en psychedelische rock van het Verenigd Koninkrijk van de latere jaren zestig; de oer-Britse Hammer Horror-films uit hetzelfde tijdsbestek werden gretig geplunderd als visuele inspiratiebronnen voor de band.

Het tweede album van Uncle Acid And The Deadbeats, Blood Lust, verraste in 2011 vriend en vijand met zijn niet al te originele, maar zeer aanstekelijke mix van Britse eind jaren zestig rock, Amerikaanse garagerock uit de jaren zeventig en hedendaagse doom uit de eigen Rise Above-traditie. De voorganger, Volume 1, is een stuk onbekender, maar niet minder pakkend. Nu is het tijd voor de derde plaat, Mind Control; waar liefhebbers van het kleine herrezen, maar steeds maar groeiende occult rock–genre reikhalzend naar uitkijken.

Dit nieuwe album hinkt op twee gedachten: korte, opzwepende nummers zoals we die al eerder hoorden op de twee voorgangers, en sfeervolle uitgesponnen composities. De twee nummers die van tevoren al naar buiten zijn gebracht, namelijk Mind Crawler en Poison Apple, behoren tot de eerste categorie. Fantastische enerverende composities: snel en pakkend. Met Beatles-achtige zang, gierende sixties solo’s en tritonus-riffs in de stijl van landgenoot Purson. We moeten bij deze ronkende nummers echter vooral denken aan de hypnotiserende vuigheid van MC5 en Iggy And The Stooges.

Deze nummers behoren tot de hoogtepunten van Mind Control. Andere aanraders zijn het ingetogen Death Valley Blues en Desert Ceremony, een toepasselijk getiteld nummer met een desert rock-achtig sfeertje à la Kyuss. Mid-tempo, wat vrij ongewoon is voor Uncle Acid And The Deadbeats. Deze plaat herbergt een viertal nummers met een soortgelijk tempo of nog lager. In ieder geval sfeervol, zoals het met sitar begeleide Follow The Leader. De compositie doet bijwijlen denken aan folk-monument Fairport Convention, maar ook aan de hedendaagse acid folk van In Gowan Ring. Helaas gaat Follow The Leader als een nachtkaars uit; dat geldt ook voor de twee andere uitgesponnen nummers die de plaat beëindigen. Atmosferisch, maar de details van deze geluidslandschappen hadden beter uitgewerkt mogen worden.

Het doel van Mind Control, het uitbreiden van het kleurenpalet van Uncle Acid And The Deadbeats met uitgesponnen nummers, is mislukt. De korte, snelle composities zijn als vanouds pakkend en opzwepend. Sommige van de meer mid-tempo nummers komen ook goed uit de verf, maar uiteindelijk weet het deel dat de meeste tijd van het album opslokt niet te overtuigen. Vooral de opener en de drie laatste nummers tergen met hun langdradige karakter het geduld van de luisteraar. Uiteindelijk wordt het album gered door het feit dat Uncle Acid simpelweg nog steeds datzelfde charmante psychedelische geluid heeft als voorheen. Toch lijkt het er op dat bands in het uit de dood herrezen occult rock-genre door alle media-aandacht te gretig worden en te snel nieuwe albums willen uitbrengen: dit is het middelmatige resultaat.

Tracklist:
1. Mt. Abraxas
2. Mind Crawler
3. Poison Apple
4. Desert Ceremony
5. Evil Love
6. Death Valley Blues
7. Follow The Leader
8. Valley Of The Dolls
9. Devil's Work

Score: 68 / 100

Reviewer: Kees
Toegevoegd: 20 april 2013

Uncle Acid And The Deadbeats - Mind Control
Reactie van Don C op 22-04-2013 om 15:48u
Score: 74 / 100

Dit is het eerste album wat ik heb gehoord van Uncle Acid en het beviel me wel. Vooral op de slomere nummers komt de band goed tot zijn recht, daarom zijn Mt. Abraxas en Valley Of The Dolls mijn favorieten. De rest klinkt gewoon lekker, maar meer ook niet. De combinatie van Black Sabbath-achtige riffs en zang die op John Lennon lijkt is wel erg gaaf.

Uncle Acid And The Deadbeats - Mind Control
Reactie van iron_dennis op 22-04-2013 om 23:45u

Over-rated bandje.

Uncle Acid And The Deadbeats - Mind Control
Reactie van appie op 25-04-2013 om 01:02u
Score: 65 / 100

de eerste 2 cd's zijn veel beter qua nummers maar hebben een ronduit klote productie geluid, deze heeft een wat beter geluid maar de nummers zijn een stuk saaier.
de vergelijking met een superband als the stooges maar ook met mc-5 slaat helemaal nergens op, het is kyuss , the pixies en nog een vleugje sabbath en onder gierende solo's versta ik wel wat anders , de zang is erg monotoon en lijkt naar mijn mening ook helemaal niet op the beatles.
een mix van eighties noisecore met de kenmerkende weggedrukte zang en met zich constant herhalende nineties stoner rifs , best redelijk en soms zelfs goed maar niks heel bijzonders

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.