• Torsten Röhre (Silent Force) - 48

• K. Angylus (The Angelic Process) - 2008
  • Scott Williams (Soilent Green) - 2004

Uncle Acid And The Deadbeats - Blood Lust
Jaar van release: 2011
Label: Rise Above Records
Daar zullen de kenners wel weer gaan mopperen. Ja, deze plaat is eigenlijk al langer dan een jaar uit. Ik heb er dan ook helemaal geen moeite mee om toe te geven dat dit stukje te laat is. Er is echter wel een stevige ‘maar’, enkele zelfs. In ieder geval haalt dit gezelschap met de lange naam nog vaak genoeg de actualiteiten. Zo kondigde dit muzikaal gezelschap onlangs hun allereerste optreden aan. De show (in Londen) voor begin 2013 is inmiddels uitverkocht, waarna een tweede datum toegevoegd is. Het even talentvolle Purson maakte afgelopen weekend wereldkundig dat zij de uitverkorenen zijn om als voorprogramma op te treden. Ik hoop van ganser harte dat de organisatie van het Roadburn festival niet slaapt.

De tweede reden is wat mij betreft wel het belangrijkst, want nog altijd heeft Blood Lust in mijn ogen geen degelijke release gehad. In eerste instantie werd de plaat in eigen beheer uitgebracht, waarna Uncle Acid And The Deadbeats hebben getekend bij Rise Above Records. Echt vlotten daar, wil het helaas niet. Slechts mondjesmaat brengen ze in kleine oplages LP’s uit. Misschien zijn er wel afspraken over gemaakt en is dit allemaal de bedoeling, maar het blijft wel jammer. Uncle Acid And The Deadbeats klinkt op het eerste gehoor als het gemiddelde nieuwe bandje, maar in tegenstelling tot een The Graviators, Mirror Queen of een Svölk, weet deze wel de aandacht vast te houden. Soms hebben meerdere luistersessies geen zin, maar Blood Lust geeft uiteindelijk wel haar geheimen prijs.

Uncle Acid And The Deadbeats mag gerust een belangrijke nieuwkomer binnen het occulte rockgenre genoemd worden. Met het protometalgeluid en de aparte zang, wordt vanaf de eerste noten de juiste sfeer neergezet. De invloeden van Black Sabbath, Electric Wizard, psychedelica en acid in het algemeen zijn met geen mogelijkheid weg te denken, maar dat is eigenlijk op voorhand al geen verrassing te noemen. Uncle Acid And The Deadbeats heeft het goed voor elkaar met gave melodieën en riffs. Er wordt heel wat gespeeld met tempo’s, waardoor de meeste nummers een eigen sfeer en karakter meekrijgen. Wat de teksten betreft komt het goed uit dat deze twee dames en heer fans zijn van klassieke (hammer)horror. Bij dit genre heb je dan simpelweg de beste bron van inspiratie wel te pakken.

Het fijne aan Uncle Acid And The Deadbeats is dat niet getracht wordt om andere bands binnen het occulte rockgenre te kopiëren. Ze mikken duidelijk op een eigen geluid en over het algemeen is dat bij dit genre geen heel moeilijke opgave is. Men kan zich nogal wat vrijheden en experimenten veroorloven. Richting het einde van Blood Lust worden keyboards en andere instrumenten van stal gehaald. Het is geen indrukwekkend arsenaal, maar het geeft wel de juiste toevoeging op het juiste moment aan dit album. Aanraders zijn lastig om aan te wijzen. Het niveau ligt behoorlijk hoog en om heel eerlijk te zijn luistert Blood Lust heerlijk weg. Minpunten zijn er eigenlijk niet behalve dan dat alles natuurlijk niet perfect is. Het is wel gewoon erg gaaf. Sommige mensen gaan het te eigenzinnig of oubollig vinden. Hun goed recht, maar ik blijf er geen genoeg van krijgen.

1. I'll Cut You Down
2. Death's Door
3. Over And Over Again