• Aleksander "Olass" Mendyk (Acid Drinkers) - 2008
  • Munetaka Higuchi (Loudness) - 2008
  • Scott Smith (Loverboy) - 2000

High Priest Of Saturn - High Priest Of Saturn
Jaar van release: 2013
Label: Svart Records
Praktisch alle traditionele metalstromingen lijken met de dag aan populariteit te winnen. Retrobands schieten als paddenstoelen uit de grond, maar ook de festivals met een specifieke opzet groeien hard. Doom metal vormt geen uitzondering. Jarenlang zagen we zelden traditionele doom verschijnen en nu kunnen we de stroom maar moeilijk bijhouden. Des te jammer dat veel promo’s niet meer vergezeld gaan van een degelijke infoblaadje, of beter gezegd: een PDF-bestandje. Erg veel valt er dus niet te vertellen over High Priest Of Saturn. Het is een Noors trio dat met deze titelloze plaat hun debuut aflevert. Dat het Scandinaviërs zijn, zegt wellicht ook al een hoop

We zien ze natuurlijk graag komen, de noeste Vikingen die tegenwoordig vooral de oude kledingkisten van pa en ma op zolder plunderen. Muziek maken kunnen ze al jaren als de besten, maar niet alle bands laten alles wat ze aanraken in goud veranderen. High Priest Of Saturn valt helaas in die categorie. Het is een goede poging die ze doen. Hun doom/stoner is (zoals wel vaker het geval is) vele malen eerder uitgevoerd. Vanwege de toetsen moet ik nog het meest denken aan Jex Thoth. Merethe Heggset heeft een te hoge stem om de zwoele pracht van Jex te evenaren, al levert ze zeker geen verkeerd werk af. De muziek van deze band kabbelt makkelijk voort. Veel te makkelijk, want na ettelijke luisterbeurten blijft er eigenlijk niets hangen.

De muziek is te simpel en de opbouw klinkt te willekeurig. Dat zijn eigenlijk wel de grootste mankementen waar High Priest Of Saturn mee te kampen heeft. De vier songs lijken identiek te zijn. Ik zou graag positiever over deze band willen, maar ondanks dat het goed wegluistert, hoor ik nergens echt sterke momenten. Wellicht dat het op een latere plaat er wel uit komt, zoals laatst al bleek met New Keepers Of The Water Towers. Dit is een album die snel vergeten zal worden, helaas.

1. Protean Towers
2. Kraken Mare
3. Crawling King Snake