various - Arnhem Trolley-Metaal
Jaar van release: 2003
Label: Trolleypop
various - Arnhem Trolley-Metaal
In opvolging van de compilatie van de EHBO, die een tijdje geleden verscheen, is er nu een zeer aardige cd verkrijgbaar, met daarop een aantal nummers van bands uit Arnhem. Het gaat hier om drie tracks van Non-Divine, Mortal Form en Thronar, en twee van Morgana-X.

De melodieuze metalband Non-Divine laat met hun stuk van de taart in ieder geval al een positieve indruk achter. De viermansformatie hanteert een vrij eigenzinnige stijl, die moeilijk te definiëren is. De band gaat erg song-gericht te werk, en schrijft dan ook pakkende nummers met een herkenbare kop/staart-structuur. Dat ze in staat zijn tot het maken van heerlijke melodieuze meezingers bewijzen ze vooral met "In Shame" en "Mended Doll", en dat maakt een hoop goed ten opzichte van de weinig opvallende zang. Een uitstekende band, die waarschijnlijk vooral interessant is voor liefhebbers van wat er tegenwoordig aan melodieuze metal uit Finland komt.

De tweede band die zichzelf presenteert is Mortal Form. De stijl is lekker ouderwetse death/thrash, en tijdens het luisteren van de nummers "Balors Fear", "Death Crows" en "The Horde" waan ik me dan ook even weer in 1990. Mortal Form combineert thrashy riffs met een death metal geluid, maar doet me door middel van de gruntvocalen en midtempo-stukken af en toe enigzins aan Pungent Stench denken. Baanbrekend is Mortal Form zeker niet, maar de drie nummers, met nadruk op "Death Crows", zijn best aardig te noemen.

De nummers zeven en acht zijn van de prog-metal band Morgana-X. "Flower" is een wat treurig, melancholisch nummer, en ook "Way Off Line" klinkt allesbehalve vrolijk. Of dit typerend is voor de band, kan ik helaas niet zeggen. Opvallend is de bijdrage van Eddy Borremans. Hij heeft namelijk een stem die je zelden hoort bij een metal band: zacht en bescheiden, doch emotioneel. Zo'n beetje het tegenovergestelde van James LaBrie, maar die heb ik eigenlijk ook nooit uit kunnen staan. De twee nummers van de prog-band, die qua stijl meer gemeen heeft met bands als Everon en Pain of Salvation dan met Dream Theater en Symphony X, weten enigzins te overtuigen, maar twee nummers is toch echt te weinig om een eerlijk oordeel over een band te kunnen vellen.

Thronar is ongetwijfeld de bekendste band van deze compilatie. Voor zij die nog niet bekend zijn met "de Nederlandse Manowar": de band speelt naar eigen zeggen 'battle metal', wat in dit geval neerkomt op zeer melodieuze folky viking metal, met als centrale thema's de strijd, bloedvergieten en eer. Thronar 'cheesy' noemen komt neer op het uiten van een understatement van immense omvang, maar deze band doet z'n ding op zo'n sympathieke, pretentieloze manier dat je wel een erg koude, analytische geest moet hebben om niet meegesleept te worden in de heldhaftige epos rondom de band Thronar. Ter gelegenheid van deze compilatie heeft de band twee nieuwe nummers opgenomen, evenals een heropname van "One Man's Fate", dat nog uit de Cerberus-periode stamt, ter beschikking gesteld. "He Who Knows No Fear" is een stevige mid-tempo track met een representatief refrein en een hoop folk-melodieën. "A Hunt For Vengeance" daarentegen leunt iets zwaarder op de black metal-invloeden van de band, en schept een iets minder uitbundige sfeer. Niettemin valt ook dit nummer onder de categorie 'drinkliederen bij uitstek', en ik had deze twee nieuwe tracks dan ook voor geen goud willen missen.

In het algemeen laat deze compilatie van Arnhemse bands een aardig positieve indruk achter. De kwaliteit van de muziek is in het algemeen hoog, en in het boekje zijn mooie, professionele foto's van de verschillende bands te vinden. Bestel dit leuke schijfje, en leer in één klap de Arnhemse metalscene kennen.

1. Non Divine - Breathe
2. Non Divine - In Shame
3. Non Divine - Mended Doll