• Patrick Johansson (Stormwind) - 48
  • Perry Farrell (Jane's Addiction) - 65
  • Vegard K. Thorsen (Theatre Of Tragedy) - 47
  • Vincent (Yorblind) - 36

Dimmu Borgir - Spiritual Black Dimensions
Jaar van release: 1999
Dat deze cd nog niet van een recensie was voorzien hier, vind ik een schande. Een werkelijk schitterende plaat als Spiritual Black Dimensions verdient een review. Samen met voorganger Enthrone Darkness Triumphant het meest succesvolle album van deze Noorse melodieuze black metal band. Hoewel ik de voorganger toch een stuk beter vind, biedt ook deze schijf een portie black metal van uitstekende kwaliteit. Dimmu Borgir zal zich dus weer moeten bewijzen en doet met 9 vrij lange nummers.

Dit album is het laatste album van Dimmu Borgir met bassist Nagash en drummer Tjodalv. Ze bewijzen zich nog één keer in zeer positieve zin. Het album is nog weer een stukje melodieuzer dan de voorganger, maar kent ook de nodige rampestampers. Nummers als Behind the Curtains of Night Phantasmagoria en United in Unhallowed Grace(weergaloze knaller) zijn een welkome rauwe afwisseling tussen alle melodieuzere nummers waarin keyboards de boventoon voeren. Keyboards die wel echt wat toevoegen en voor een melancholische sfeer zorgen. Echte uitschieters op dit album zijn het prachtige Reptile, Grotesquery Conceiled en de live favoriet Arcane Lifeforce Mysteria . Vooral in die laatste word stevige black metal perfect afgewisseld met melodieuze mid-tempo stukken en is de zang van Shagrath heerlijk extreem, zowel hoog gekrijs als diep gegrom weet hij uit zijn kapotte strot te persen. Zijn zang is op het hele album weer van hoge kwaliteit en in combinatie met gast vocalen van Simen Hestnaes , beter bekend als I.C.S. Vortex die toen nog geen vast lid van de band was , klinkt het allemaal heel afwisselend en perfect.

Bijna alles klinkt als een klok en toch blijft die typische Noorse black metal sfeer behouden van de eerste albums. Het keyboardwerk van Mustis is zeer sterk. Tjodalv drumt erg sterk, al is hij niet zo'n geweldige drummer als Nick Barker, maar zijn breaks en blastbeats klinken gewoon naar behoren. Stevige prachtige gitaarpartijen met hier en daar een zinderende lead partij (verzorgd door de inmiddels vertrokken Astennu) zijn ook belangrijke ingrediënten in het totaalgeluid en al met al valt gewoon te zeggen dat 'Spiritual Black Dimensions' een prima plaat is. Er moet echter één kleine kanttekening bij geplaatst worden en dat is dat de muziek wel wat aan kracht heeft ingeboet. Vooral door de grote hoeveelheid keyboardpartijen klinkt het soms wel wat soft voor een black metal band. Maar gelukkig word dit ruimschoots goed gemaakt door de uitstekende song structuren en afwisseling binnen de nummers. De productie die is verzorgd door Peter Tägtgren is zeer krachtig en helder maar soms ook ietwat wisselend met hier en daar een minder stukje. Misschien dat soms een enkel detail gaat verloren in de verder uitermate goede mix. Tekstueel zit men nog in de duistere anti christelijke hoek en ook de satan wordt meerdere malen aangeroepen. Niks nieuws onder de zon op dat gebied.

Muzikaal is de kippenvel factor erg hoog en de instrumentenbeheersing is uitstekend. Kortgezegd kunnen we gewoon zeggen dat Dimmu Borgir met deze 4e plaat wederom een hele sterke cd heeft uitgebracht. Zeker iets sterker en sfeervoller dan de opvolger Puritanical Euphoric Misanthropia die wat mechanischer klonk maar wel weer een stuk harder. De band handhaaft dus ook wederom met deze plaat zijn plaats als één van de beste black metal bands van de wereld. Nee, over Dimmu Borgir hoeven we ons geen zorgen te maken en persoonlijk ben ik dan ook zeer benieuwd hoe men het er van af brengt op de nieuwe plaat Death Cult Armageddon die binnekort gaat verschijnen. Maar tot die tijd kunnen we het nog perfect doen met een album als dit!
GO NORTHERN WARRIORS!

Tracklist
1. Reptile
2. Behind the Curtains of Night Phantasmagoria
3. Dreamside Dominions
4. United Unhallowed Grace
5. The Promised Future Aeons
6. The Blazing Monoliths of Defiance
7. The Insight and the Catharsis
8. Grotesquery Conceiled
9. Arcane Lifeforce Mysteria

Score: 88 / 100

Toegevoegd: 30 juli 2003

Meer Dimmu Borgir:

Reactie van Laus op 30-07-2003 om 19:15u

Ik vind Puritanical toch echt gaver. Maar idd goed dat hier nu ook een review van is. En dat klassieke intro van 3e nummer is zo moooooooiii....

Reactie van Een_Metalfan op 31-07-2003 om 11:23u
Score: 89 / 100

Een zeer geslaagde en correcte review van een fantastische plaat van één van de (veel te) weinig degelijke black metalgroepen. Toch begrijp ik enkele dingen niet, en dan wel de volgende: De mix is echt niet 100% duidelijk, waardoor er enkele elementen in de groteske geluidsmuur soms de mist in gaan. Spijtig genoeg. Je vergeet iets te zeggen over de schitterende leadgitaarpartijen en de solo's van Astennu. Nu die weg is, kan Dimmu gitaarsolo's van zo'n formaat ook mooi op z'n buik schrijven. Maar dat lossen ze wel op. En het klinkt wat soft voor black metal? Alsjeblieft, weinig black metalplaten hebben zoveel power als de deze! En dat de opvolger Puritanical... minder goed is, zou ik ook niet durven zeggen; die heeft nog nét een kleine meerwaarde in mijn ogen. De nieuwe zal wel weer bangelijk worden, no doubt about it.