Serpentine - Living And Dying In High Definition
Jaar van release: 2011
Label: AOR Heaven
Tony Mills' naam is onlosmakelijk verbonden met de band TNT, maar dit is inmiddels zijn tweede cd met deze band. Vorig jaar verscheen hun (mij onbekende) debuut A Touch Of Heaven en daar hadden ze al aardig wat goodwill mee gekweekt onder de liefhebbers van melodieuze hardrock. De gladde productie van Sheena Sear (onder andere Magnum) was daar mede debet aan.

Deze Sear zat dit keer wederom achter de knoppen, en wat dat betreft constateer ik tot mijn genoegen dat deze cd zeer prettig weg luistert. Voor de band is het jammer dat Mills de band alweer verlaten heeft vanwege zijn te drukke werkzaamheden met TNT, en wie weet wat voor tijd hij nog besteedt aan de bands State Of Rock en Acacia Avenue. Maar goed, het gaat nu om deze Serpentine-schijf, die bol staat van kwalitatief hoogstaande rocksongs met een hoog Journey-gehalte. In de intonatie van Mills hoor je dat hij poogt om net als Steve Perry te klinken. Dezelfde soort afronding van woorden die Perry kenmerken neemt hij hier schaamteloos maar vol klasse over.

Het is afwachten of zijn opvolger, de 25-jarige Engelsman Matt Black, bij de volgers van de band Mills' plaats snel krediet zal krijgen. Matt Black is een heel andere zanger dan Mills en hij gaat er ook van uit dat hij er straks tijdens het touren gewoon zal staan als nieuwe frontman met een eigen geluid. Japan heeft natuurlijk een streepje voor want op hun versie van het album is Black al te horen op Lonely Nights. Nummers als Deep Down (There's A Price For Love) en Best Days Of Our Lives staan voor mijn gevoel al garant voor een brede fanschare.

Wanneer je TNT en Journey wel te pruimen vindt, moet je deze cd echt maar eens gaan luisteren. De composities zijn zeer in orde en goed doordacht en het klinkt lekker vertrouwd. Mills zal voor een toekomstige cd meeschrijven aan nieuw songmateriaal, zo heeft hij reeds toegezegd. Deze cd staat in de eerste rij bij mijn cd speler als verrassende en veel gedraaide nieuwkomer!

1. Deep Down (There's A Price For Love)
2. Philadelphia
3. Dreamer