• Steel Panther
  • Michael Sweet (Stryper) - 59
  • Moa "Moametal" Kikuchi (Babymetal) - 23

Jonathan Davis And The SFA - Alone I Play: Live At The Union Chapel (cd/dvd)
Jaar van release: 2011
Label: Music In Motion
Na de release van het matige, titelloze Korn-album in 2007, besloot frontman Jonathan Davis de band even te laten voor wat het was en ondernam een solotour: Alone I Play. Hij verzamelde een groep muzikanten, noemde deze The SFA (Simply Fucking Amazings), en toerde met een semi-akoestische set door Noord-Amerika en Europa. Nu was er al een live-registratie beschikbaar van deze tour, maar deze was nooit verkrijgbaar in Europa. Daarom wordt met Alone I Play: Live At The Union Chapel nu ook de Europese markt, drie jaar na dato, voorzien van een cd en dvd.

In het verleden is al eens vaker gebleken dat Jonathan Davis en semi-akoestische muziek niet echt goed samen gaan. Daarmee doel ik op de werkelijk tenenkrommende MTV Unplugged-sessie die Korn in 2007 al eens op de mensheid losliet. De vraag is daarom ook of Davis met zijn solo-project wel potten weet te breken in de Londense Union Chapel.

Maar Davis weet ook hier niet zon beste indruk achter te laten. De set bestaat uit uitvoeringen van relatief onbekende Korn-tracks en solonummers die hij eerder heeft gemaakt voor de de film Queen Of The Damned, een vampierfilm met wijlen R&B-zangeres Aaliyah in de hoofdrol, en waar de soundtrack vol stond met nu-metal. In principe is er op muzikaal vlak weinig op te merken; de band heeft immers toch leuke bewerkingen gemaakt van de bestaande tracks. Echter is het de frontman zelf die het luisterplezier bijna naar een nulpunt weet te brengen. Davis is nou eenmaal clean een hele beroerde zanger. Zijn kracht ligt in het brullen, schreeuwen en janken, zoals we gewend zijn bij Korn. Met name Hold On, Careless en Last Legal Drug zijn het huilen nog niet waard. Hij zakt zo verschrikkelijk vocaal door het ijs dat het bijna meelijwekkend is.

Bijna meelijwekkend dan, want de arrogantie waarmee hij op het podium zit (hij blijft bijna het hele optreden op zijn troon zitten) is wel heel erg stuitend. Met name hoe hij het laatste nummer Falling Away From Me inluidt, toont wel erg veel minachting richting de mensen die de moeite hebben genomen om koning Davis te zien spelen. And I dont do encores, I dont like fucking doing encores. I never fucking like doing encores, so I dont have to do them tonight, because this is MY SHIT!, brult hij naar het publiek. Niet dat ik mij kan voorstellen dat ze nog op een toegift zitten te wachten, maar toch laat hij zich niet echt van zijn beste kant zien.

De bijbehorende dvd bevat dezelfde nummers als de cd en biedt daarom totaal geen meerwaarde. Voor de rest is dit niet echt materiaal waar veel mensen plezier aan zullen beleven. Muzikaal is het meestal allemaal wel prima, de opnamekwaliteit is zeer goed en vooruit: een paar nummers zijn ook zeker te pruimen. Maar voor het grootste deel is dit toch echt een live-registratie waar misschien alleen de verstokte Korn-fan iets mee kan. Alle anderen kunnen deze plaat rustig laten liggen.

1. System
2. Last Legal Drug
3. 4 U