• Shane Embury (Napalm Death) - 55
  • Tim Yeung (Hate Eternal) - 44

Beyond The Vortex - One
Jaar van release: 2011
Label: Eigen beheer
Beyond The Vortex - One
Beyond The Vortex uit Zwitserland heeft serieuze plannen om de metalscene te veroveren. Dat willen ze bereiken door het publiek een mix van melodieuze death en brute hardcore voor te schotelen. Of zoals de biografie zo mooi zegt: ‘’de band presenteert een volledig spectrum van moderne heavy metal.’’ Aha, metalcore dus. Om de een of andere reden proberen bands steeds vaker te verbergen dat hun muziek onder dit genre valt. In de meegeleverde informatie voor reviewers krijgen we een breed scala aan verschillende spectaculaire beschrijvingen, terwijl het toch allemaal zoveel op elkaar lijkt.

Het debuutalbum van deze Zwitsers is hierop geen uitzondering. Met One hebben ze toch iets meer te bieden dan het gros van de nieuwe metalcorebands, al blijft de originaliteit karig. De receptuur is namelijk niet anders dan de rest; snelle melodieuze riffs, een overkill aan breaks, veel doublebass en vocalen waar geschreeuw met diep gegrom wordt afgewisseld. Wel weet de manische agressie je behoorlijk bij de strot te grijpen. Er lijkt veel opgekropte woede in deze jongens te zitten en dat weten ze redelijk goed te uiten in de muziek. Met name de vocalen, die wat weg hebben van die van Hatebreed’s Jamey Jasta, en het strakke drumwerk verdienen een dikke pluim.

Echter is het melodieuze aspect een behoorlijke dooddoener op deze plaat. Het is allesbehalve functioneel en past voor het grootste gedeelte niet in de muziek. Daardoor klinken meerdere nummers rommelig en slordig. Een bescheiden solo hier en daar geeft meer irritatie dan dat het verwondering oproept. Daarnaast ontbreekt de spanningsboog op de plaat; na een kwartier heb je genoeg gehoord en dan krijg je nog een half uur van hetzelfde voor de kiezen.

Dat Beyond The Vortex nog niet weet te overtuigen komt allicht doordat deze band pas vorig jaar is opgericht. One is zeker geen slecht album, maar weet amper te boeien. Het is echt geen materiaal waarmee je op termijn de metalscene zal veroveren. Maar aangezien geduld een schone zaak is, zal de band er goed aan doen om vooral veel te oefenen, veel te schrijven en niet meer in zo’n kort tijdbestek een album in elkaar te zetten. Dan komt het zeker een keer goed.

1. The Inception
2. This Infinite Delirium
3. Devotion, Submission, Damnation