• Steve Clark (Def Leppard)† - 64
  • Tanja Maul (Dawn Of Destiny) - 46

Twinspirit - Legacy
Jaar van release: 2011
Label: Lion Music
Twinspirit - Legacy
De Italiaanse band Twinspirits brengt met Legacy zijn derde album uit. De band werd in 2004 opgericht door keyboardspeler Daniele Liverani. Na het schrijven van een aantal nummers ging hij zoeken naar bandleden die de nummers zouden meeschrijven en live konden spelen. De eerste line-up van de band was Dario Ciccioni (drums), de jonge Tommy Ermolli (gitaar), Alberto Rigoni (bas) en zanger Søren Adamsen. Laatstgenoemde verlaat na de eerste cd de band en wordt opgevolgd door de Zweed Göran Nyström. Een zanger met veel power en veel emotie, soms klinkt hij als Geoff Tate.

Met Legacy dwingt de band met recht een plaats af in de top van de progressive metal. Het album heeft wel wat invloeden van Symphony X en Queensrÿche, maar heeft vooral een eigen geluid. Opvallend is de verdeling van het album; eigenlijk is het een album in een album. Hiermee bedoel ik het nummer The Endless Sleep. Dit nummer duurt bijna dertig minuten en is eigenlijk een conceptalbum op zich. Voeg daarbij nog zes goede progressive metal nummers en je hebt Legacy.

Het album begint met Senseless, een nummer met een bombastisch, heavy en progressive metal intro, na het intro verandert het in een mix tussen slow- en midtempo, wat tegelijkertijd een krachtige uitstraling heeft. Het krachtige progressieve einde maakt “Senseless” helemaal af. Met zijn emotionele zang drukt Nyström een stempel op dit nummer. Voeg daarbij progressive riffs, een subtiel keyboard geluid en een goede productie en je krijgt een super nummer. Het uptempo Pay For Their Art is meer metal georiënteerd en heeft een geweldige gitaarsolo. Blind Soul is behoorlijk beïnvloed door Queensÿche en heeft catchy riffs met een indrukwekkende solo; Don't Kill Your Dream is Symphony X georiënteerd en heeft een indrukwekkend progressief instrumenteel deel. Slave To This World is het meest heavy nummer van het album; Over And Over Again is de ballad.

Het indrukwekkende The Endless Sleep bestaat uit 5 delen en gaat over een reis die de hoofdpersoon ondergaat na een vroegtijdige dood waarbij hij een rol ontdekt waarin hij betrokken is nadat hij sterft. Hij krijgt de kans van een superieure entiteit om terug te gaan naar de mensheid om de mensheid te redden als een tweede millennium Messias. Een zwaar thema en een verhaal waar de hoofdpersoon zich doorheen worstelt. Muzikaal neemt de band je mee van slowtempo progressive metal via akoestische delen naar agressieve metal met goede instrumentale delen. Een indrukwekkend epos.

Conclusie: Legacy is een top cd die in geen enkele progressieve metal cd-collectie mag ontbreken. Een cd die hoog in mijn top 10 van 2011 zal staan.

1. Senseless
2. Pay For Their Art