• Shannon Larkin (Godsmack) - 57
  • Thorfried (Negator) - 48
  • Wolfgang Rothbauer (Thirdmoon) - 46

Gnaw Their Tongues - An Epiphanic Vomiting Of Blood
Jaar van release: 2008
Label: Crucial Blast Records
Wie niet al gewaarschuwd was door de onheilspellende bandnaam en de groteske titel van dit album, realiseert zich al vrij snel dat Gnaw Their Tongues een buitengewoon onaangenaam project is. Letterlijk vanaf de allereerste seconde wordt de luisteraar meegezogen in een bodemloze put ellende die zijn weerga niet kent. Laat ik duidelijk zijn: An Epiphanic Vomiting Of Blood is – met afstand – het meest weerzinwekkende, oncomfortabele en ronduit beangstigende album dat ik ooit heb gehoord. Vergeleken hiermee klinken bands als Shining en Watain als ‘Kinderen Voor Kinderen’-materiaal.

Niet dat Gnaw Their Tongues met die bands te vergelijken valt overigens. Het materiaal (ik vermijd bewust de term ‘muziek’) op dit album is met niets anders te vergelijken. Het enige dat enigszins in de buurt komt van de pikzwarte, zieke klanken op dit album is een power electronics act als Navicon Torture Technologies, maar Gnaw Their Tongues klinkt veel meer symfonisch. Op dit album krijgt de luisteraar een met zorg geconstrueerde kakofonie aan huiveringwekkend aandoende orkestrale passages (die rechtstreeks uit een horrorfilm lijken te komen), angstaanjagende, goed gekozen samples, monsterlijke riffs en hysterisch gekrijs om zijn oren geslagen.

Met de opener My Body Is Not A Vessel, Nor A Temple. It's A Repulsive Pile Of Sickness (een buitengewoon veelzeggende titel die de algehele insteek van het album perfect weergeeft) wordt de algehele toon direct gezet. Chaos, dood, (moreel) verval en verwrongen perversiteit werden zelden zó overtuigend gebracht. Met Teeth That Leer Like Open Graves krijgt de luisteraar een blik in de geest van een psychopathische seriemoordenaar. De subliem ingebouwde samples waarin deze psychopaat zijn bekentenis aflegt maken dit nummer tot een huiveringwekkende en beklemmende luisterervaring. And There Will Be More Of Your Children Dead Tomorrow klinkt als de openingstune van de hel, terwijl afsluiter The Urge To Participate In Butchery (het meest symfonische nummer op het album) naar een ultiem crescendo opbouwt.

Nee, An Epiphanic Vomiting Of Blood is geen prettig in het gehoor liggend album. Het is ook geen album voor fijnproevers geworden, of een ‘avantgarde’ album dat tijd nodig heeft en dan tot iets moois uitbloeit. Gnaw Their Tongues bloeit niet. Het is het muzikale equivalent van een ‘snuff movie’. Maar de kracht en overtuiging waarmee het wordt gebracht, zorgt voor een verwrongen aantrekkingskracht die dit album tot een ongetwijfeld buitengewoon intense luisterervaring maakt. Uniek.

1. My Body Is Not A Vessel, Nor A Temple, It's A Repulsive Pile Of Sickness
2 Teeth That Leer Like Open Graves
3. Sawn Asunder And Left For The Beasts