• Vincent Poliquin (Icewind) - 39
  • Zoltn Marthy (Ossian) - 55

Yverdoom - Pestalozzi Platz Massacre
Jaar van release: 2010
Label: Headstrong
Yverdoom - Pestalozzi Platz Massacre
Ik ben een liefhebber van woordspelingen en daarom was ik zeker in mijn nopjes toen het debuutalbum van het Zwitserse Yverdoom op de mat viel. Uit het pittoreske stadje Yverdon natuurlijk. Gewoon heerlijk. Om het geheel nog een stukje fouter te maken, reppen ze in de albumtitel over een slachtpartij op hun eigen Pestalozzi Platz terwijl een pisnijdige Zwitserse berggeit je aanstaart.

Helaas is de muziek een stuk minder leuk dan de verpakking. Ze kunnen hun eigen genre niet eens goed benoemen. Het vijftal beweert moderne groove/thrash metal te spelen. Ik moet ze nageven: gevoel voor humor hebben ze in ieder geval. Maar deze muziek valt absoluut niet in de zojuist genoemde categorie. Yverdoom is gewoon zon band dat vaag zweeft tussen metalcore en deathcore. En dan ook nog eens een heel matige variant.

Na een uiterst irritante intro, dat meer weg heeft van een kapotte kopieermachine, komt de band met een doodsaai repertoire op de proppen. Het is chaotisch, rommelig en kan over de hele lengte niet boeien. De mannen zijn allesbehalve inventief in hun composities. Of het moet de intro zijn Putaquepariu, dat qua percussie veel weg heeft van Sepulturas baanbrekende album Roots. Voor de rest is het allemaal uit hetzelfde vaatje getapt waar zoveel andere bands al aan hebben zitten lurken. Absoluut dieptepunt is wel het instrumentale nummer Minus Vox, waar de chaos compleet de overhand neemt. Ritmes kloppen niet meer, de riffs zijn rommelig en het neigt naar simpel knip- en plakwerk.

Voor de rest is de kwaliteit van het album nog wel degelijk. Het is niet zo dat Pestalozzi Platz Massacre slecht is, omdat de jongens er niks van bakken. Wel is het veel te chaotisch en dodelijk saai. Waarom ze hebben gekozen voor dat platgetreden metalcorepad is mij een raadsel. En als je dat doet, laat het tenminste nog een beetje spannend klinken. Dat is hier absoluut niet aan de orde. Maar nu weet ik tenminste waarom die geit zo boos kijkt.

1. Jah Blast
2. Another Step To Hell
3. The Luminous Path
4. Minus Vox
5. Putaquepariu
6. Youre My Ragweed
7. Ordinary Warrior
8. Systems Overload

Score: 50 / 100

Reviewer: Matthijs
Toegevoegd: 30 oktober 2010

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn 2001-2022 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.