• Richard "Ricardo" Chuat (Kronos) - 47

• Matt LaPorte (Jon Oliva's Pain) - 2011

Livsnekad - Den Sociala Vanförheten
Jaar van release: 2009
Label: Katastrophy Records
Livsnekad - Den Sociala Vanförheten
Als liefhebber van black metal is het de laatste jaren vrijwel onmogelijk om de naam Niklas Kvarforth niet tegen te komen. Niet alleen maakt dit heerschap furore met zijn band Shining, die dankzij de uitstekende albums V: Halmstad en VI: Klagopsalmer een steeds breder publiek begint te bereiken, maar hij is ook actief in talloze andere bands. De kwaliteit blijft echter constant hoog. Zo bracht hij vorig jaar zowel met Shining als met Den Saakaldte geweldige albums uit. Daarnaast neemt hij de sessievocalen bij verschillende bands voor zijn rekening, waaronder ook de Zweedse black/doom formatie Livsnekad.

Den Sociala Vanförheten is het debuutalbum van deze band, die zich qua bekendheid ongetwijfeld gesteund zal voelen door Kvarforth’s rol. Wat mij betreft is dat ook volledig terecht, want ik heb de laatste jaren zelden zangers gehoord die net zo veel emotie, kracht en agressie in hun stem wisten te leggen als hij. Het gevaar daarvan is echter wel dat de muziek automatisch richting Shining en Den Saakaldte drijft en dat blijkt in het geval van Livsnekad ook redelijk te kloppen. Hoewel de vijf lange nummers op Den Sociala Vanförheten iets meer richting doom metal neigen, zorgt de typische zang van Kvarforth ervoor dat de raakvlakken met Shining heel duidelijk aanwezig zijn.

Daar waar Shining (en ook Den Saakaldte) echter uitblinken in innovatieve, meesterlijk gecomponeerde nummers met veel dynamiek, is Livsnekad toch nog net een maatje kleiner. De kwaliteit is weliswaar duidelijk aanwezig, maar af en toe missen de nummers wat spanning. Dat is vooral in het begin van het album het geval. Zo is opener Ödesdigrande Slentrian iets aan de lange kant om de aandacht gedurende het hele nummer vast te houden, een euvel waar ook Becksvart Logik enigszins mee te kampen heeft. Daar staan echter ook genoeg uitstekende momenten tegenover. Zo is I Verklighetens Kval een bijzonder krachtig, slepend nummer waarin het bij vlagen haast hysterische gekrijs van Kvarforth perfect tot zijn recht komt. Ook Bråddjupets Spörsmål komt goed uit de verf door de prachtige akoestische passage die in het nummer is ingebouwd. Het hoogtepunt is de lange afsluiter Fobisk Sälta, waarin het volledige potentieel van de band naar voren komt.

Inmiddels mag het duidelijk zijn voor wie dit album een aanrader is. Vooral liefhebbers van Shining kunnen Den Sociala Vanförheten blindelings aanschaffen. Hoewel het niveau van de laatste Shining-albums niet wordt gehaald, is het album een meer dan verdienstelijke zoethouder tot het (zoals altijd eindeloos vertraagde) nieuwe Shining-album het levenslicht ziet.

1. Ödesdigrande Slentrian
2. Becksvart Logik
3. I Verklighetens Kval