• Lee Kerslake (Uriah Heep) - 77
  • Ted Lundström (Amon Amarth) - 50

Rudra - Brahmavidya: Transcendental I
Jaar van release: 2009
Label: Vic Records

Rudra - Brahmavidya: Transcendental I

Hoewel black metal het hoofdbestanddeel van mijn dieet is, heb ik met enige regelmaat een fikse hoeveelheid death metal nodig. Verandering van spijs doet tenslotte eten. In het geval van Rudra ligt een indigestie echter op de loer, want zodra de muziek van dit kwartet je grijpt, laat het je een hele lange tijd niet meer los. Rudra presenteert op Brahmavidya: Transcendental I een sfeervol stuk death metal met de nodige black metalinvloeden. Met de oude Indiase filosofie en mythologie als thema’s, verwacht je ook de nodige Aziatische invloeden in de muziek en die zijn gelukkig in ruimte mate vertegenwoordigd.

Vorig jaar maakte ik voor het eerst kennis met Rudra, toen een Metalfan collega me het album Brahmavidya: Primordial I aanraadde. De mystieke sferen van bands als Nile, Alfa Eridano Akhernar en Weapon zijn me altijd goed bevallen, dus toen ik de eerste klanken van Rudra binnen kreeg was ik meteen in mijn nopjes. Bij Rudra gebeurde er echter meer, want die aanstekelijke ‘vedische metal’ begon al snel een heel eigen leven te leiden. Traditionele Indiase zang en sfeervolle Indiase tonen werden afgewisseld met felle death metal. Hoewel de nadruk niet op bruut geweld lag, wist Rudra er toch een stormachtig geheel van te maken.

Als bands albums uitbrengen waarin sfeer en geweld zo goed uitgebalanceerd zijn, dan worden er in het daaropvolgende album vaak (onbedoeld) concessies gedaan aan één van de twee. Gelukkig niet bij Rudra! Ten opzichte van Brahmavidya: Primordial I is het sfeerelement op Brahmavidya: Transcendental I nog nadrukkelijker aanwezig en heeft ook het destructieve vermogen van deze geliefde stormgod een nieuwe impuls gekregen. Beide stijlen zijn op het album in wisselende mate aanwezig. Sommige nummers zijn heel sfeervol, andere zitten weer vol bruut geweld met een vleug mystiek. In enkele nummers, zoals Advaitamrta, is de perfecte balans gevonden en op die momenten stijgt de muziek op Brahmavidya: Transcendental I naar grote hoogten.

In Avidya Nivrtti is een veelvuldig gebruikte, maar nimmer vervelende uitwerking te horen. Dromerige Indiase klanken, die plotseling opgaan in een razende tornado van loeiende gitaren, roffelende drums en Kathi’s prachtige zang. Het melodieuze gitaarspel geeft een extra dimensie aan de toch al diepzinnige muziek. Kathi’s vocalen liggen hier overigens voor een groot deel ten grondslag aan, door de manier waarop hij de religieus klinkende Indiase zang ten gehore brengt. De overige bandleden maken het feilloos af. Daarbij komt nog eens dat sommige nummers, Bhagavatpada Namaskara en Adiguru Namastubhyam bijvoorbeeld, traditionele zang bevatten die van grote invloed op de sfeer op Brahmavidya: Transcendental I is. Magnifiek gedaan!

Of je nu een death metalfan of black metalfan bent, Brahmavidya: Transcendental I hoort bij je op de plank te staan. Mis hem niet!

1. Bhagavatpada Namaskara
2. Ravens Of Paradise