• Ralph Salati (Destrage) - 37
  • Richard "Ricardo" Chuat (Kronos) - 47

• Matt LaPorte (Jon Oliva's Pain) - 2011

Tribe After Tribe - M.O.A.B. Stories from Deuteronomy
Jaar van release: 2008
Label: Rodeostar

Tribe After Tribe is het kind van de Zuid-Afrikaanse Robbi Robb, en hoewel Tribe After Tribe misschien nog altijd niet een van de bekendste bands ter wereld is, is het toch zo een beetje het beste wat Zuid-Afrika op het gebied van alternatieve hardrock te bieden heeft. M.O.A.B. Stories from Deuteronomy is hun vijfde album in bijna twintig jaar. De titel is niet geheel vanzelfsprekend. De afkorting M.O.A.B. staat voor van alles; massive ordnance ariblast bomb, mother of all bombs, mother of all battles, en meer. Als woord alleen refereert dan weer naar een vergaan land aan de Dode Zee of aan een plaatsje in Utah. Stories from Deuteronomy is dan wat duidelijker, want het handelt hier over het vijfde boek uit de Hebreeuwse bijbel. Het verhaal van dit album is dan ook doorspekt met religie, wereldproblematiek en een kritische blik op wat er onder andere in Afrika aan de hand is.

De achtergronden bij dit album zijn natuurlijk bijster interessant, maar veel belangrijker nog is hoe het dan uiteindelijk klinkt. M.O.A.B. Stories from Deuteronomy is een album geworden wat zich niet in één keer laat behappen. Robbi Robb staat bekend om zijn soundscapes en die zijn dan ook weer veelvuldig aanwezig op dit schijfje, afgewisseld met wat hardere rockmomenten die tegen de metal aan zitten. De genoemde soundscapes zijn vooral gesproken teksten met daarbij voornamelijk rustgevende muziek. Verhalen van ‘Deuteronomy’ worden verteld en binden de wat hardere stukken aan elkaar met een mysterieus sfeertje. Bijna klinkt het soms als een geheimzinnige rite als proloog tot een uitbarsting van geweld in de hardere delen van dit album.

Tribe After Tribe is altijd een band geweest waarin de invloeden van wereldmuziek duidelijk te horen waren. Dat geldt op dit nieuwe schijfje vooral voor de hardere rocksongs. Soms tegen de metal aan, is het vooral percussiegedreven ritmische gitaarmuziek wat de klok slaat. Niet zo gek ook met maar liefst vier percussionisten en twee bassisten die naast de berg andere artiesten aan dit album hebben meegewerkt. Hoewel een aantal songs echt enorm hard zijn, zoals Shock & Awe en Supreme One hebben ook deze nog het idee meer een soundscape te zijn in een wat ruwer jasje. Waar anderen kiezen voor een opzet met couplet en refrein, lijkt het bij Tribe after Tribe meer te draaien om het geluid an sich wat zorgt voor een hoge mate aan uniciteit. Hiermee vertonen ze wel wat overeenkomsten met bijvoorbeeld The Melvins en Motorpsycho.

Op momenten is het alles behalve easy listening, want de muziek van M.O.A.B. is met regelmaat zo dissonant en snijdend in de oren dat het enige concentratie vereist om toch te blijven luisteren. Des te opmerkelijker is dan het laatste stukje muziek wat we op dit album aantreffen; World Drum. Wat die stortvloed aan muzikaal geweld van de voorgaande songs in één keer op weet te lossen in een poel van rust met een soundscape die wel wat weg heeft van het experimentele werk van Peter Gabriel. Een prachtig slot voor een waarlijk verrassende nieuwe creatie van Robbi Robb. Een mooi album voor mensen die op zoek zijn naar overweldigende en uitdagende muziek met een boodschap.

1. YHVH Invokoation
2. Deuteronomy Excerpt I
3. Supreme One