• Sigurd "Satyr" Wongraven (Satyricon) - 46
  • Steve Smyth (Nevermore) - 51

Unleashed - Hammer Battalion
Jaar van release: 2008
Label: SPV / Steamhammer Records
Unleashed - Hammer Battalion
Wie hield er als kind niet van de zoekplaatjes in de krant, met twee afbeeldingen die op het eerste gezicht precies hetzelfde lijken en het onderschrift “Zoek de vijf verschillen”? Een nieuw album van Unleashed roept hetzelfde effect op. Luister achter elkaar naar de nieuwe langspeler Hammer Battalion en de voorganger Midvinterblot uit 2006, en je kunt jezelf langdurig vermaken met de opdracht: “Noem de zeven verschillen”.

Als je één album van AC/DC of Motörhead in je verzameling genoeg vindt, omdat ze toch allemaal hetzelfde klinken, dan hoef je van Unleashed ook maar één album in huis te halen. Aan een drang naar vernieuwing hebben deze grootmeesters van de Zweedse death metal immers geen boodschap. Hooguit worden de gitaarsoli en Johnny Hedlund’s vocalen met elk album een tikkeltje melodieuzer. Wat echter ook hetzelfde blijft, is de kwaliteit van de muziek. Hammer Battalion is weer net zo’n goede cd als de voorganger, of zelfs nog een graadje beter.

Opener The Greatest Of All Lies nestelt zich direct tussen mijn favoriete Unleashed songs. De riffs zijn retegaaf en vol overgave schreeuwt Hedlund uit dat de passie van Christus de grootste van alle leugens is. De afkeer van het christendom haalt het beste in Unleashed naar boven en vormt ook voor de tweede track Long Before Winter’s Call de inspiratiebron. De titel van dat nummer verwijst namelijk naar het kerkelijke voorschrift om het kerstfeest in de winter te vieren, terwijl Jezus volgens de beschrijving in de bijbel en andere geschriften in de herfst moet zijn geboren.

De rest van het album staat overwegend in het teken van de viking-mythologie. Uitschieters zijn de opzwepende titelsong, die een zeer fraai instrumentaal tussenstuk bevat, en het slepende This Day Belongs To Me. De manier waarop Black Horizon overgaat in Carved In Stone vormt eveneens een hoogtepunt. Als je de vorige albums van Unleashed op waarde wist te schatten, kun je Hammer Battalion eenvoudigweg blindelings aanschaffen. Al bij de eerste luisterbeurt zul je weer ongenadig headbangen op de pakkende riffs en meebrullen met de herkenbare refreinen. Unleashed trekt zich gelukkig niets aan van trends en modegrillen, maar blijft gewoon doen waar het viertal goed in is.

1. The Greatest Of All Lies
2. Long Before Winter’s Call
3. Your Children Will Burn