• Ron Lipnicki (Overkill) - 54
  • Steve Clark (Def Leppard)† - 64
  • Tanja Maul (Dawn Of Destiny) - 46

Nobodies - Oh Yes, There Will Be Blood...
Jaar van release: 2007
Label: Eikås Records
Nobodies komt uit het zuiden van Noorwegen en heeft daar menige bar opgevrolijkt met covers van onder andere AC/DC, Motörhead en Judas Priest, met tussendoor af en toe een eigen compositie. Negen van die zelfgeschreven nummers (en een leuke verborgen cover van de Ramones-klassieker Blitzkrieg Bop) zijn nu op cd gezet, met als resultaat een hartig, smakelijk rock ‘n’ roll schijfje.

De albumtitel Oh Yes, There Will Be Blood... was één van de taglines van de film Saw 2 en roept bij mij herinneringen op aan AC/DC’s legendarische live-album If You Want Blood... You’ve Got It. Het is geen toeval dat die associatie bij me opkomt terwijl ik naar het debuut van Nobodies luister, want het oeuvre van de Australische meesters vormt overduidelijk de belangrijkste inspiratiebron van het Noorse vijftal. In de tekst van het nummer She Blew My Stereo wordt AC/DC zelfs bij naam genoemd.

Originaliteit is derhalve ver te zoeken. Nobodies benadert het niveau van het grote voorbeeld echter heel aardig en heeft een lekkere jaren zeventig sound. Als de langspeler die Angus Young en zijn collega’s momenteel aan het opnemen zijn net zulke swingende songs bevat als het debuut van Nobodies, dan zullen de AC/DC-fans straks dik tevreden zijn zodra het nieuwe studio-album in de winkel ligt. Tot die tijd is Oh Yes, There Will Be Blood... een leuk zoethoudertje.

De grootste uitschieter is het grappige Batcave, waarin stripheld Batman op de hak wordt genomen. Met dat feestnummer zet Nobodies de plaatselijke bars gegarandeerd in vuur en vlam. Een tweede hoogtepunt is The Hit ‘N’ Run, dat een onweerstaanbaar “Na, nanana na, nanana na, nanana na na” koortje bevat. De desbetreffende melodielijn zal gegarandeerd nog dagen in mijn hoofd rondzoemen. Al vraag ik me wel af of ik die zanglijn niet al eens eerder gehoord heb, wat voor veel fragmenten op dit album geldt.

Het gebrek aan originaliteit voorkomt dan ook dat ik een extreem hoog cijfer aan Oh Yes, There Will Be Blood... toeken. Het album is daarnaast aan de korte kant en niet elk nummer is even bijzonder. Het is echter muziek waar ik vrolijk van word en met plezier naar luister. Als je AC/DC tot je favoriete bands rekent, raad ik je daarom van harte aan om de MySpace pagina van Nobodies met een bezoek te vereren. De songs die daar te beluisteren zijn, zullen je in dat geval vast en zeker bevallen.

1. Ride
2. She Blew My Stereo
3. The Hit ‘N’ Run